kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸

زیان سهامداران بورس روز به‌روز بیشتر می‌شود

در سایه انفعال دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد، زیان سهامداران بورس روزبه‌روز بیشتر می‌شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، ریزش پیاپی شاخص بورس تهران طی سال جاری باعث زیان سنگین سهامداران خرد و متوسط شده است.
بسیاری از مردم که با وعده دولت روحانی مبنی بر گشایش اقتصادی در پسا برجام سرمایه‌های خود را راهی بورس کرده بودند حالا مشاهده می‌کنند با گذشت 4 ماه از اجرای برجام نه‌تنها گشایشی در اقتصاد رخ نداده و رونقی حاصل نشده است بلکه سرمایه‌های آنها نیز روزبه‌روز بیشتر آب می‌شود و از بین می‌رود.
در همین رابطه خبرگزاری ایسنا که از رسانه‌های حامی دولت تدبیر و امید است نیز در گزارشی اذعان کرد که نگرانی‌ها از ادامه اجرای برجام و بحث پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا از عواملی است که موجب ریزش این روزهای تالار شیشه‌ای شده است.
به هرحال تا زمانی که دولت روحانی چشم به غرب دوخته و از اجرای اقدامات عملی برای حمایت از تولید داخلی روی‌گردان است نمی‌توان امید چندانی به بهبود ویترین اقتصادی کشور یا همان بازار سهام داشت.
بر همین اساس شاخص بورس تهران فقط طی 2 روز گذشته بیش از 1100 واحد ریزش کرده است حتی دیروز دماسنج بازار با سقوط 647 واحدی به کانال 75 هزار واحدی افتاد. در بازار سراسر قرمزپوش چهارشنبه بازار سرمایه نماد شرکت‌های ایران‌خودرو، پالایشگاه نفت بندرعباس، معدنی و صنعتی گل‌گهر، گروه مپنا و مخابرات ایران از جمله نمادهایی بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.
همچنین نمادهای بانک صادرات ایران، صنایع مس ایران و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در میان تابلوی سراسر قرمز بورس از معدود نمادهای سبز بودند که سعی کردند در روند شاخص بورس تأثیر مثبت داشته باشند.
ارزش معاملات دیروز بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 948 هزار میلیون تومان بالغ شد که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن 147 میلیون سهم و اوراق بهادار قابل معامله در 83هزار و 764 نوبت بود.
در آخرین روز معاملات این هفته سرمایه‌گذاران برای فروش سهم‌های سایپا آذین، آهنگری تراکتورسازی ایران، داروسازی فارابی و صنایع ریخته‌گری ایران صف کشیدند و سهم‌های مشارکت ملی نفت ایران و مشارکت شهرداری سبزوار از برترین تقاضاها بودند.
نمادهای معاملاتی حق تقدم شرکت کارت اعتباری ایران کیش، حق تقدم شرکت نیرو ترانس و شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان در معاملات دیروز بازگشایی و نمادهای پگاه خراسان، کاشی و سرامیک سعدی و تأمین ماسه ریخته‌گری متوقف شدند.