kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳

هواداران و مخالفان دیلما روسف برزیل را به آتش کشیدند

حامیان رئیس‌‌جمهور برزیل در اعتراض به طرح استیضاح وی جاده‌های مهم در اکثر نقاط این کشور را به آتش کشیدند و مخالفان نیز در حمایت از استیضاح وی به خیابان هجوم آورده‌اند.




هواداران «دیلما روسف»، رئیس‌جمهور برزیل، که اخیرا مخالفانش تمام تلاش خود  را برای استیضاح وی به کار گرفته‌اند با به آتش کشیدن لاستیک اتوبوس و... در جاده‌های این کشور اعتراض خود را به این تلاش‌ها نشان دادند. رسانه‌ها دیروز نوشته بودند: «طبق برنامه قرار است سنای برزیل روز چهارشنبه(به وقت برزیل) طرح استیضاح «روسف» را به رای بگذارد و در صورت کسب اکثریت آرا رئیس‌جمهور برزیل ممکن است تا 180 روز از پست خود تعلیق شود.» ‌رئیس پارلمان برزیل هم اعلام کرده که رای‌گیری پارلمان برای برکناری رئیس جمهور این کشور لغو شده است. دولت برزیل با غیرقانونی خواندن طرح استیضاح خواستار توقف آن شده است.
دیروز معاون دادستان کل برزیل اما حدود 12 ساعت پیش از آغاز جلسه سنا، به دادگاه عالی در برازیلیا، پایتخت برزیل رفت. با این حال، یک سخنگوی دادگاه گفته که مشخص نیست چه زمانی حکم اولیه صادر شود. حامیان «روسف» با بستن جاده‌های اصلی منتهی به سائوپائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل باعث ایجاد راهبندان‌های طولانی در ساعات پررفت و آمد شدند. این اعتراضات به شهرهای دیگر نیز کشیده شده و پلیس از ایجاد موانعی در 14 بزرگراه این کشور خبر داده است.
ماجرا چیست؟
«دیلما روسف»، اولین رئیس‌جمهور زن برزیل به نقض قوانین بودجه متهم است. چنانچه اکثریت قانونگذاران سنای 81 عضوی موافق استیضاح باشند، «روسف» به صورت خودکار برای شش ماه از مقام ریاست جمهوری تعلیق می‌شود و روند دادگاهی وی که ممکن است چندین ماه طول بکشد، آغاز می‌شود. «روسف» معتقد است که قربانی کودتایی شده که «میشل تامرگ»، معاون خود به راه انداخته است. در صورت عزل «روسف»، «تامر» رئیس‌جمهور موقت می‌شود. «تامر» لبنانی‌الاصل از حزب راست‌میانه «جنبش دموکراتیک برزیل» شراکت خود را با حزب چپگرای کارگران «روسف» بر هم زده است و اکنون برای دولتی جدید آماده شده و می‌گوید که اولویت وی رسیدگی به اقتصاد در حال احتضار برزیل است که بدترین رکود خود را در چندین دهه تجربه می‌کند. روند دادگاهی روسف چندین ماه به طول می‌انجامد و این به معنای آن است که در طول برگزاری المپیک در ریودوژانیرو، برزیل در بن‌بست سیاسی به سر می‌برد.  «روسف» متهم است برای پنهان کردن کسری بودجه فزاینده دولت، حساب‌ها را دستکاری کرده است اما وی از تدابیر مالی خود به عنوان شیوه‌ای معمول در برزیل دفاع کرده است.
برزیل هم‌اکنون بدترین دوره رکود در ۲۵ سال اخیر را طی می‌کند و تورم در سال ۲۰۱۵ به حداکثر خود طی 12 سال اخیر رسیده است میزان رضایت افکار عمومی از عملکرد «روسف» اخیرا به شدت افت کرده و برخی نظرسنجی‌ها حاکی است که بیشتر برزیلی‌ها از برکناری وی حمایت می‌کنند.