kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵

دانش‌آموزان پایه دهم مردود نمی‌شوند

معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت که براساس آیین‌نامه جدید این وزارتخانه، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مردودی از پایه دهم (سال اول دوره دوم متوسطه) حذف می‌شود.


امین باشی‌زاده در گردهمایی رئیسان آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش استان‌های کشور در خزرآباد ساری افزود: براساس این طرح دانش‌آموزان پایه دهم با قبولی در حداکثر هفت عنوان درسی از 14 درس (50درصد دروس) به پایه یازدهم می‌روند.
وی اضافه کرد: چنانچه دانش‌آموزان پایه دهم نتوانند این حداقلی را برای قبولی کسب کنند،‌ می‌توانند در آزمون شهریورماه شرکت کنند.
وی حذف آزمون مهر و دی را از دیگر تغییرات پیش‌بینی شده در آیین‌نامه جدید وزارت آموزش و پرورش برای دوره متوسطه دوم اعلام کرد.
معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت که براساس آیین‌نامه پیشنهادی جدید دوره متوسطه دوم چهارساله شد.
باشی‌زاده توضیح داد اضافه شدن یک ساله به دوره متوسطه دوم مربوط به دانش‌آموزان دوره سوم (پایه دوازدهم) است و چنانچه نتوانند نمره قبولی را در این سال کسب کنند، اجازه دارند تا در آزمون دی‌ماه که برای این گروه از دانش‌آموزان پیش‌بینی شد شرکت کنند.
باشی‌زاده از دیگر تغییرات پیش‌بینی شده در آیین‌نامه جدید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را کاهش سن معافیت دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم از 24 سال به 20 سال
 اعلام کرد.
دانش‌آموزان متوسطه تا سن 20 سالگی می‌توانند از خدمات معافیت تحصیلی استفاده کنند و پس از آن باید به سربازی اعزام شوند.
معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین مزیت این آیین‌نامه را افزایش اختیار معلمان در مدارس دانست و گفت براساس این آیین‌نامه ضریب آزمون مستمر دو ونمره پایان ترم ضریب سه تعیین شد.
باشی‌زاده افزود: مجموع نمرات مستمر و پایان ترم با تقسیم بر تعداد آزمون به عنوان نمره اصلی در کارنامه دانش‌آموز قرار می‌گیرد و آزمون ترم اول نیز حذف خواهد شد.
به گفته وی با این طرح جایگاه معلم و کلاس درس برای دانش‌آموزان افزایش یافته و دانش‌آموزان براساس حضورو غیاب مورد محاسبه قرار می‌گیرند.
باشی‌زاده اضافه کرد: دروضعیت جدید دانش‌آموزان ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی با 105 واحد و دانش‌آموزان معارف اسلامی 108 واحد و فنی حرفه‌ای‌ها با 120 واحد درسی فارغ‌التحصیل می‌شوند.
معاون دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت که آیین‌نامه پیشنهادی در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است و با تصویب آن در شورای عالی حداقل تا دو ماه آینده این آیین‌نامه به آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.