kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
علی لاریجانی:

منتخبان جدید برای رونق مناطق خود به امید دولت نباشند

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منتخبان جدید دقت داشته باشند که برای رونق منطقه خود در زمینه زیرساخت‌ها اقدام کنند و برنامه داشته باشند و به امید دولت نباشند.



 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش فرآیند قانونگذاری- الزامات و راهکارها با حضور منتخبین مجلس دهم، گفت: ایجاد فهم مشترک از مسائل کشور وجهه غالب این همایش است.
وی با تبریک به مناسبت راهیابی منتخبان جدید مردم به مجلس دهم افزود: یکی از دلایل برگزاری این اجلاس آشنایی بیشتر همکاران با یکدیگر است زیرا همانطور که می دانید حدود 75 درصد از نمایندگان برای مجلس دهم تغییر کرده‌اند و هر چه سریعتر منتخبان باید با یکدیگر آشنایی نزدیکی پیدا کنند همچنین آشنا شدن با ساز و کار اجرایی مجلس، برنامه‌های روز نخست و افتتاحیه و برخی نکات آیین‌نامه‌ای، سیاست‌های ابلاغی کلان نظام از سوی رهبر معظم انقلاب و اصول قانون اساسی بخشی دیگر از اهداف این اجلاس است که این موضوعات از طریق معاونت‌های ذیربط از جمله دیوان محاسبات و شورای نگهبان توضیح داده می‌شود.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه رهبری اولویت کشور را اقتصاد و رونق تولید می‌دانند عنوان کرد: ایشان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت علمی را پیگیر است، که قدم‌های خوب و راهکارهای مناسبی در رابطه با تولید باید برداشته شود، از طرف دیگر آسیب‌های اجتماعی باید به صورت همه جانبه بررسی شود که البته بهبود شرایط اقتصادی در آن تأثیر دارد.
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: منتخبان جدید دقت داشته باشند که برای رونق منطقه خود در زمینه زیرساخت‌ها اقدام کنند و برنامه داشته باشند و به امید دولت نباشند؛ رسول خدا(ص) بهبود زندگانی، توشه آخرت و عیش حلال را از ضروریات خردمندان دانستند لذا شما نیز در زمینه‌های مدنظر خود اقدامات سازنده داشته باشید.
امروز بدهی دولت بالغ بر
380 هزار میلیارد تومان است
 به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در همایش فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارهایی که در ساختمان مجلس قدیم با حضور منتخبان ملت در مجلس دهم برگزار شد، با سپاسگزاری به درگاه الهی بابت برگزاری انتخاباتی با حضور همه سلایق، گفت: همه باید قدردان ملت هوشمند ایران باشیم که پاسخگوی دعوت رهبر معظم انقلاب هم در دور اول و هم دور دوم انتخابات بودند و با پاسداری از منافع ملی، فرآیند مردم‌سالاری را در کشور شتاب بیشتری بخشیدند.
جهانگیری  ادامه داد: از سال گذشته در جلسات خصوصی که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، به اقتصاد به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور پرداخته می‌شد و امسال نیز در سخنرانی نوروزی خود، مسئله نخست کشور را مسئله اقتصاد خواندند.
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب که فرمانده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید نافذ کلام باشد، بیان داشت: اگر این فرمانده گفت که این کار باید انجام شود، باید انجام بگیرد و اگر گفت نه، نباید انجام بگیرد.
وی اصلی‌ترین محدویت در به حرکت درآوردن اقتصاد کشور را محدودیت منابع مالی برشمرد و اضافه کرد: باید بخش خصوصی را باور کنیم؛ بخش خصوصی می‌داند که چقدر از سر استیصال است که سخن از آنها می‌کنیم و می‌دانند که چقدر باور به این بخش داریم.
جهانگیری از ضعیف شدن اعتماد بخش خصوصی به علت اقدامات گذشته سخن گفت و خاطرنشان کرد: به پیمانکار و بخش خصوصی گفته‌ایم کار انجام دهد اما پولشان را نداده‌ایم، امروز بدهی دولت بر اساس گزارش وزارت اقتصاد و دارایی بالغ بر 380 هزار میلیارد تومان است.
جهانگیری با اشاره به چالش‌های بسیار بزرگ نظام بانکی کشور، اظهار داشت: آیا بانک‌های ما امروز استانداردهای لازم را برای کار کردن با بانک‌های خارجی دارند؟
باید غربی‌ها را برای اجرای تعهداتشان
زیر فشار بگذاریم
همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گردهمایی اظهار داشت: به باور ما و براساس اصول قانون اساسی ایران سیاست خارجی موضوعی فراجناحی و ملی است، دید ما نسبت به الزامات سیاست خارجی و ضرورت تعامل سازنده، عزتمند و مقتدرانه براساس این اصل است که تنها باید در خدمت منافع ملی و برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: برای همین سکان‌دار سیاست خارجی شخص مقام معظم رهبری هستند و نقش برجسته ایشان در جای جای سیاست خارجی ضرورت داشتن یک سیاست فراجناحی و ملی است.
«ما هم بیش از هر چیزی ملتزم به دستورات و نظرات ایشان هستیم و ان‌شاءالله در مابقی مدتی که در این مسئولیت و در خدمت شما خواهم بود، مهم‌ترین اصل برای ما اجرای نظرات مقام معظم رهبری خواهد بود، برای پیشبرد سیاست خارجی نیاز به همدلی، هم‌فکری و همکاری بین تمام قوا داریم و در اینجا ضرورت دارد از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و البته ریاست محترم مجلس نهم جناب آقای لاریجانی در پیشبرد اهداف و سیاست خارجی در مجلس نهم سپاسگزاری می‌کنم.»
ظریف همچنین تاکید کرد: زمانی که ما در صحنه‌های بین‌المللی حاضر می‌شویم باید این امکان را داشته باشیم که در حمایت یک‌پارچه همه بخش‌های کشور بر سیاست خارجی تکیه کنیم، باید بدانیم اگر در صحنه بین‌المللی ما نکاتی را مطرح می‌کنیم نباید آن نکات دستاویز اختلافات داخلی قرار گیرد بلکه باید با نگرشی بین‌المللی و با این نگرش که این هدف پیگیری سیاست خارجی است، مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: اولویت جدی ما در روزها و ماه‌های آینده تضمین اجرای صحیح برجام توسط کشورهای غربی است و دیگر اولویت وجود امنیت در منطقه و تضمین مقابله هماهنگ با خطر بسیار جدی افراط و تروریسم محسوب می‌شود که امروز تمام منطقه را به خود مشغول کرده است.
وی ادامه داد: همه ما باید غربی‌ها را در برابر تعهداتشان مسئول بدانیم و آنها را برای اجرای تعهداتشان زیر فشار بگذاریم، وظیفه بنده، دولت و بانک مرکزی و همه ما این است که بیشترین فشار را در صحنه بین‌المللی روی طرف مقابل برای تضمین اجرای تعهداتشان در برجام وارد کنیم، باید اطمینان حاصل کنیم که تعهدات به صورت کامل اجرا می‌شود، همان کاری که ما ساعت‌ها، روزها و ماه‌های گذشته در مذاکرات خصوصی آن را دنبال کردیم و به لطف خدا به بسیاری از آنها دست یافتیم.
وزیر خارجه همچنین گفت: وظیفه ما در جمهوری اسلامی ایران این است که مانع شکل‌گیری این صورت جدید از ایران‌هراسی و شیعه هراسی در منطقه شویم و همزمان حضور قدرتمند ما در این منطقه اولین پیش‌نیاز رسیدن به چنین هدفی است.
در حوزه بهداشت با سیلی صورت خود را
سرخ نگه می‌داریم
گفتنی است که در این همایش سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی با اشاره به گسترش خدمات وزارت بهداشت در زمان تصدی‌اش در این وزارتخانه گفت: ما در این مدت 10 هزار پزشک در کشور توزیع کردیم که حفظ و تداوم آن نیاز به حمایت دارد.
وی ادامه داد: تصمیم‌گیری برای اجرای طرح تحول سلامت به زمانی برمی‌گردد که قرار بود یارانه نقدی حذف شود اما هم یارانه نقدی ادامه گرفت و هم طرح تحول سلامت و قیمت نفت نیز به یک صدم کاهش یافت.
وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اکنون در حوزه بهداشت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داریم، گفت: برای ادامه اجرای این طرح باید اقدامات درستی صورت گیرد و همین امروز بسیاری از مردم ناراضی هستند.
وی با تقاضا از مجلس برای کمک به حذف کالاهای آسیب‌رسان از چرخه غذایی مردم خاطرنشان کرد: در صورت اخذ عوارض از سیگار 11 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید که ما را از منابع عمومی بی‌نیاز می‌کند.
گفتنی است مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت که 272 منتخب ملت در همایش فرایند قانون‌گذاری و راهکارها حضور داشتند.