kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
کنگره آمریکا کلید زد

تحریم جدید علیه ایران به بهانه حضور نظامی در خلیج‌فارس

پیش‌نویس قطعنامه جدیدی به کنگره ارائه شده که در آن ضمن ادعای تنش‌آفرین بودن حضور ایران در آب‌های خلیج‌ فارس، برخورد دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان درخواست شده است.


سرویس سیاسی-

«رندی فوربس» نماینده جمهوری‌خواهان ویرجینیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه داده که در صورت تصویب، حضور نظامیان ایران در خلیج‌فارس به عنوان اقدامی تنش‌آفرین، محکوم خواهد شد.
بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی کنگره، در متن این قطعنامه برای اشاره به خلیج‌فارس از عبارت مجعول رایج در برخی کشورهای عربی حاشیه جنوبی این آبراهه استفاده شده و از ایران به دلیل «عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی دریانوردی و بی‌توجهی به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» انتقاد شده است.
دلیل این انتقاد به حضور نظامیان ایران در آب‌های خلیج‌فارس گره زده شده و دقیقاً اینگونه ادعا شده است: عملیات نظامی ایران به گونه‌ای انجام می‌شود که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، موجبات لطمه زدن به ثبات شده، خطر اوج گرفتن ناخواسته تنش‌ها را افزایش داده و باعث بالا رفتن ریسک برای نیروهای مسلح ایالات‌متحده در فراسوی مرزها شده است.
تمرین آتش شناورهای ایرانی در فاصله 1500 یاردی ناو هواپیمابر ترومن در دسامبر 2015، پرواز هواپیمای نظامی ایران بر فراز این ناو در ژانویه 2016 و سوار شدن غیرقانونی بر 2 شناور گشتی آمریکایی و دستگیری خدمه آن با تهدید اسلحه به عنوان دیگر مستندات این پیشنویس برای محکومیت حضور نظامیان ایران در آب‌های خلیج فارس مطرح شده است.
در ادامه این قطعنامه ادعا شده است که نیروهای آمریکا مکرر براساس قوانین بین‌المللی دریانوردی به ملوانان ایرانی گرفتار کمک کرده ولی ایران با زیر پا گذاشتن همین قوانین، در 12 ژانویه امسال، حق ایمنی شناورهای متعلق به کشورهای دارای حاکمیت ملی را نقض کرد!
ادعای کمک مکرر به ملوانان ایرانی در حالی است که ناو آمریکایی وینسس در سال 1367 هواپیمای مسافری ایران را بر فراز خلیج فارس مورد هدف قرار داد و 290 مسافر را به قتل رساند و دولت آمریکا نیز به فرمانده ناو مدال شجاعت اعطا کرد!
در پایان پیش‌نویس این قطعنامه از دولت آمریکا خواسته شده که به رفتارهای خطرناک و غیرحرفه‌ای پیشین و آینده ایران، پاسخی قوی دهد.
به گزارش فارس، فوربس در بخش درخواست‌های این قطعنامه، پای کنگره و تحریم‌های ایران را هم پیش کشیده و گفته قول می‌دهیم به هنگام بررسی قوانین مربوط به ایران از جمله قوانین تحریمی و کنترل تسلیحاتی، رفتار نیروهای نظامی و شبه‌نظامی ایران را مطرح کنیم.
آمریکایی‌ها در حالی حضور منطقی ایران در خلیج فارس را خطرناک می‌خوانند که خود از هزاران کیلومتر آنسوتر به بهانه تامین امنیت، به این منطقه آمده‌اند. گفتنی است در دهه 60 هنگامی که از امام خمینی(ره) سوال شد ناوهای آمریکایی در حال حرکت به سوی خلیج فارس هستند و چه باید کرد، ایشان واکنش را به تصمیم مسئولان سپردند اما اضافه کردند اگر ایشان بودند اولین کشتی جنگی آمریکا که وارد منطقه می‌شود را هدف قرار می‌دادند. شاید اگر آن روز مسئولان بنا به این توصیه حکیمانه عمل می‌کردند، آمریکایی‌ها امروز چنان گستاخ نمی‌شدند که حضور نظامی ایران در خلیج فارس را تنش آفرین خوانده و به دنبال تحریم به این بهانه باشند.
گفتنی است روز گذشته کیهان در گزارشی که تیتر نخست روزنامه بود، پیشنهاد کرد برای مقابله با غارت 2 میلیارد دلاری آمریکا از اموال بلوکه شده ایران، کشتی‌های تجاری این کشور در خلیج فارس توقیف شوند.
در این گزارش آمده بود؛ در این میان به نظر می‌رسد تنها راه عملی برای استیفای حقوق ملت و بازگرداندن اموال غارت شده ایران، توقیف کشتی‌های تجاری آمریکا در خلیج فارس باشد. پرونده‌های بسیاری وجود داردکه می‌توان آمریکا را در آنها محکوم و دستور توقیف اموال آنان را صادر کرد.
پرونده مبادله جیسون رضائیان -جاسوسی در پوشش خبرنگار- که منجر به آزادی یک میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال ایران شد، نشان داد آمریکایی‌ها تنها زبان قدرت و زور را می‌فهمند.
توقیف قانونی و مبتنی بر احکام قضایی کشتی تجاری و اموال آمریکایی‌ها در خلیج فارس- فارغ از میزان ارزش مادی اموال توقیفی- به واشنگتن می‌فهماند دست ایران برخلاف تصور آنان به هیچ عنوان بسته نبوده و قدرت مقابله به مثل را دارد. این اقدام باعث می‌شود سایر اموال ایران در آمریکا از دستبرد مصون مانده و راه برای استرداد اموال غارت شده هموار شود. این اقدام عملی برای جمهوری اسلامی ایران دشوار  نیست و تنها نیاز به عزم و اراده دارد.