kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
نشنال اینترست:

ایران به مسلمانان آمریکای لاتین اسلام انقلابی را آموزش می‌دهد

نشنال اینترست با اذعان به ناتوانی آمریکا در مقابله با نفوذ ایران، نوشت: این مسئله زمانی اهمیت می‌یابد که دولت آمریکا در گامی مهم به توسعه و نفوذ مذهبی ایران به ویژه در آمریکای لاتین اعتراف نماید.



نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «امانوئل اتولنگی» در زمینه «حضور معنوی ایران در  آمریکای لاتین» نوشت: این مسئله زمانی اهمیت می‌یابد که دولت آمریکا  نیز در گامی مهم اذعان نماید که این نفوذ، همان توسعه مذهبی ایران می‌باشد که در حال تسخیر اذهان هزاران نفر از اهالی آن منطقه است.
این نشریه با اشاره به این که حضور ایران در آمریکای لاتین با فعالیت‌های موجهی چون ساخت مراکز فرهنگی، مساجد و مدارس، تبلیغ ادبیات مذهبی و جهاد و مبارزه انجام می‌شود، نوشت: علاوه بر این ایران از اهرم ارتباط با حکومت‌ها و نهضت‌های ضد آمریکایی برای یافتن جایگاهی در منطقه آمریکای لاتین بهره می‌برد و هم به مسلمانان این منطقه نمونه‌ای از اسلام انقلابی را آموزش می‌دهد.
نشنال اینترست با بیان این که به‌کارگیری روحانیون شیعه ایرانی و لبنانی به عنوان عوامل غیر رسمی انقلابی ایران موردی جدید نیست، افزود: ایران به جای تکیه بر ابزار سنتی سیاستمداری، پیشرفت از طریق مساجد، مبلغان و روحانیون و برپایی شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار خود دارد.
این نشریه در ادامه گزارش خود با اشاره به برخی رویدادهای رخ داده در آمریکای لاتین و از جمله آرژانتین و نسبت دادن آن به ایران نوشت: نفوذ مقام‌های ایرانی در آمریکای لاتین تنها دیدار از پایتخت‌های منطقه در سطح روسای جمهور نیست بلکه نمایندگان و مبلغان مذهبی ایران در آن‌جا فعالیت داشته و با نفوذ خود به طور پیوسته پیام‌های ضد آمریکایی و نفرت از اسرائیل را به اهالی منطقه انتقال می‌دهند.
در این گزارش با اشاره به این که روحانیون شیعه ایران رویکرد بردباری و گفت‌وگو با مذهب کاتولیک که در آمریکای لاتین دین غالب اهالی است را به اجرا می‌گذارند اما در پشت درهای بسته تلقین مبارزه (مبارزه با آمریکا) صورت می‌گیرد، آمده است: به عنوان مثال، نیروهای وابسته به ایران وارد مساجد شیعیان در برزیل می‌شوند. این گروه‌ که ظاهری معصوم و جوان دارند روحیه مسئولیت‌پذیری و ذینفع بودن در برابر بی‌عدالتی را به نسل‌های جدید انتقال می‌دهند. آن‌ها در واقع نیروهای «نهضت المهدی» حزب‌الله لبنان هستند.
نشنال اینترست نوشت: مکتب شهادت در برزیل نیز رواج یافته، به طوری‌که در ژوئن 2014، مسجد «امام علی‌(ع)» در کورتیبا میزبان یکی از مبارزین حزب‌الله بود که بعدها (مارس 2014) در عملیات سوریه کشته (شهید) شد. اعضای این جامعه که به طور مرتب عکس‌هایی از پرچم برزیل با نشان حزب‌الله همراه با تصاویر مبارزین جوان حزب‌الله در جنوب لبنان را به دست گرفته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. پرچم حزب‌الله را اینک حتی می‌توان به طور آنلاین و به بهای 30 رئال برزیل (کمتر از ده دلار) خریداری نمود. نشریه آمریکایی در پایان گزارش خود آورده است: دولت آمریکا در مقابله با این فعالیت‌ها چه کار می‌تواند انجام دهد؟ در نهایت این دولت‌های منطقه هستند که باید تهدیدهای نیروهای خارجی در افراطی کردن مردم خود را تشخیص دهند!