kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰

هر 3 ساعت یک بیمار نیازمند پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهد

رئیس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روزانه بین هفت تا 10 نفر و هر سه ساعت یک بیمار نیازمند پیوند در کشور به دلیل به موقع نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.


به گزارش ایرنا، کتایون نجفی‌زاده در حاشیه «جشن نفس» در شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها با بیان اینکه پیوند ریه تنها در یک بیمارستان در تهران انجام می‌شود، افزود: 70 درصد بیماران نیازمند پیوند ریه دیر برای پیوند معرفی می‌شوند و پیوند برای این گونه بیماران امکان‌پذیر نیست.
نجفی‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور 70 بیمار در فهرست انتظار برای پیوند ریه قرار دارند، تصریح کرد: تنها 10 درصد بیماران نیازمند پیوند ریه به موقع برای پیوند معرفی می‌شوند که 90 درصد آنان به دلیل طولانی‌شدن انتظار پیوند عضو، می‌میرند.
وی یادآور شد: در سال گذشته 811 اهداء عضو در کشور انجام شده از این تعداد تنها 16 پیوند ریه صورت گرفته است.
رئیس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص پیوند عضو از جسد (مرگ مغزی) در ایران 11 درصد است.
نجفی‌زاده افزود: شاخص پیوند عضو از مرگ مغزی موارد موفق پیوند عضو در هر یک میلیون جمعیت را شامل می‌شود که این شاخص از 1/7 درصد در سال 84 با افزایش واحدهای پیوند در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به 11 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه مرگ مغزی با کما فرق دارد و مساوی با مرگ بیمار است، تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور 90 درصد آمار مرگ‌ها، مرگ قلبی و 10 درصد مرگ مغزی است.
وی همچنین گفت: با اهدای عضو از هر یک مرگ مغزی می‌توان بین یک تا هشت نفر از مرگ حتمی و یک تا 53 نفر را نیز از معلولیت نجات داد.
وی گفت: هم‌اکنون سالانه از 20 هزار مرگ بر اثر تصادفات بین پنج تا هشت هزار مورد آن مرگ مغزی است که با فرهنگ سازی باید سالانه به طور متوسط دو هزار و 500 تا چهارهزار اهدا عضو داشته باشیم.
رئيس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال گذشته 811 مورد اهدای عضو در کشور انجام شد. در این «جشن نفس» در شهرکرد از 32 خانواده که اعضای عزیزان مرگ مغزی خود را در سال گذشته اهدا کردند، تجلیل شدند.
این خانواده‌ها از شهرهای لردگان، شهرکرد، بروجن، اردل، ناغان، فرخشهر، جونقان، سامان، شاهین شهر، سرتشنیز و خانواده دو تن از بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو از شهرهای مشهد و ایذه دعوت شده بودند.
در این آیین از تمبر یادبود چهارمین «جشن نفس» و آلبوم عکس اهداءکنندگان عضو رونمایی شد.