kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹
قابل توجه خوشبین‌های داخلی

اوباما: 95 درصد تحریم‌ها هرگز حذف نمی‌شود!

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با بلومبرگ ضمن تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت 95 درصد تحریم‌ها هرگز برداشته نخواهد شد.


در این مصاحبه «جفری گولدبرگ» درباره مواضع اعراب درباره ایران پرسید که اوباما گفت آنچه من درک می‌کنم این است، سالهاست ایران بازیگر بی‌مسئولیتی در سطح بین‌المللی بوده است(!). آنها از تروریسم حمایت کرده‌اند(!). آنها همسایگان خود را تهدید کرده‌اند و ایران همچنین از اختلافات فرقه‌ای در کشورهای دیگر بهره‌برداری کرده یا به آنها دامن زده است(!) در سایه این سوابق، کاملاً قابل درک است که کشورهای دیگر نه فقط با ایران خصومت داشته باشند بلکه درباره امکان تغییر ایران هم تردید داشته باشند. من این مسئله را درک می‌کنم. اما جوامع تغییر می‌کنند. در ادامه خبرنگار بلومبرگ پرسید؛ آیا شما احساس می‌کنید واقعاً امکان رسیدن به تحولی واقعی درباره تغییرات در رویکرد ایران وجود دارد؟
اوباما گفت: نظر من این است. انگیزه‌های ایران را کنار بگذاریم، بیایید فرض کنیم ایران قرار نیست تغییر کند. اگر ما بتوانیم مطمئن شویم که آنها سلاح اتمی ندارند، در آن صورت دست کم ما توانسته‌ایم نگذاریم آنها با تکیه به سلاحهای اتمی علیه همسایگان خود کاری کنند، در هر حال بقیه رفتارهای غلط آنها قابل مدیریت است. اما از طرف دیگر، اگر آنها قابل تغییر باشند، اگر در واقع در نتیجه توافق درباره برنامه هسته‌ای، آن دیدگاهها و رویکردها (مخالف حکومت) در داخل ایران تقویت شود، و اقتصاد ایران بیش از پیش با جامعه بین‌المللی جوش بخورد، و سفرهای بیشتری انجام شود و گشایش بیشتری حاصل شود، حتی اگر این روند یک دهه یا پانزده سال یا بیست سال هم طول بکشد، این نتیجه‌ای است که ما باید آرزوی آن را داشته باشیم. بنابراین دوباره می‌گویم، در کنار بحثهای خاورمیانه بحثی موازی هم وجود داشت که ما قبلاً پیگیر بودیم. تنها دلیلی که ممکن است بیاورید که ما امتحان نکنیم که آیا می‌توانیم مسئله هسته‌ای را از طریق دیپلماتیک حل نکنیم، این است که فکر کنید با اقدام سریع نظامی می‌توانید کل این تهدید را از بین ببرید. و با توجه به اینکه من فرمانده کل قویترین ارتش روی زمین هستم، فکر می‌کنم می‌توانم قضاوت کنم که آیا این مسئله از طریق نظامی قابل حل است یا خیر. و حرف من این است که بسیار بهتر است اگر ما این مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم.
95 درصد تحریم‌ها
برداشته نمی‌شود
در ادامه رئیس جمهور آمریکا مدعی شد ایران باید تضمین بدهد که برنامه هسته‌ای این کشور مسالمت‌آمیز است. وی افزود: اگر آنها نتوانند چنین تضمینی بدهند، حداقل فایده‌ای که برای ما داشته این بوده است که توانسته‌ایم برای مدت شش ماه برنامه آنها را متوقف کنیم. همچنین دید و اطلاعات ما درباره برنامه ایران وسیعتر شده است، همچنین همه ساختارهای تحریم‌های ما همچنان به قوت خود باقی خواهد بود. شاید اقتصاد آنها در این دوره شش ماهه تا یک ساله اندکی بهتر شود اما من قول می‌دهم تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که دوباره تحریمها را با یک اشاره برگردانیم.
خبرنگار گفت: آیا فکر می‌کنید این کار آسان خواهد بود؟
اوباما افزود: تا حدودی همین طور است. زیرا 95 درصد از این تحریمها هرگز برداشته نمی‌شود. به علاوه ما در موقعیتی بهتر و قویتر قرار خواهیم داشت و می‌توانیم به شرکای خود از جمله روسها و چینیها و دیگرانی که تاکنون در اجرای تحریمها با ما همراهی کرده‌اند بگوییم که این ایران بود که از مذاکرات کنار کشید و آمریکا این کار را نکرد، کنگره این کار را نکرد، تحریمهای ما نبود که توافقنامه را ناکام گذاشت. و در آن زمان ما دست بالا را در عرصه دیپلماتیک خواهیم داشت و می‌توانیم فشارها را بر ایران بیشتر کنیم. اگر برخی فکر می‌کنند که ما خیلی درباره مذاکرات جدی نیستیم، باید بگویم اگر ایران واقعاً صادق نباشد، در آن صورت این کوتاهترین راه برای اعمال تحریمهای بیشتر است.
اوباما در ادامه مذاکرات هسته‌ای را به مذاکره در فیلم‌های وسترن تشبیه کرده و گفت اعمال تحریم‌های جدید مانند تیراندازی در اتاق مذاکره است.
به شرکت‌های اروپایی
 هشدار دادیم
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزود؛ در حالی که ما 95 درصد این تحریمها را حفظ می‌کنیم. با ادامه تحریمهای فعلی نفت در مدت اجرای طرح اقدام مشترک، پولی که ایران از دست می‌دهد بیشتر از آن چیزی است که از باز شدن دسترسی ایران به بخش اندکی از دارایی‌هایش به دست می‌آورد. و به علاوه، با وجود اینکه آنها سرگرم مذاکره با شرکتهای اروپایی هستند و شرکتهای نفتی با ایران در تماس هستند و به ایران هم رفته‌اند، اما هیچ کسی با ایران قرارداد نبسته است زیرا آنها می‌دانند تحریم‌ها هنوز سر جایش است. آنها ممکن است بخواهند جای خود را در اول صف انتظار تثبیت کنند تا زمانی که توافق نهایی حاصل شود و تحریمها برداشته شود. اصولاً تجارت محتاطانه همین طور است. اما ما پیامی کاملاً روشن به آنها فرستادیم و همچنین به همه شرکای خود در پنج به علاوه یک هم پیام دادیم که آنها بهتر است به شرکای خود بگویند تحریمها هنوز سرجایش است و از جمله آنها تحریمهای یکجانبه آمریکاست. و ما آن تحریمها را اجرا می‌کنیم و تاکنون در جریان این مذاکرات این تحریمها را اجرا کرده‌ایم.
تهدید نظامی
وی همچنین ابراز اطمینان کرد تهران متقاعد شده است در صورتی که دیپلماسی موفقیت‌آمیز نباشد و ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشد، تمام گزینه‌ها، از جمله اقدام نظامی، روی میز است. براساس طرح اقدام مشترک، اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی ایران به صفر تبدیل و سایت اراک متوقف می‌شود. اوباما گفت: می‌دانم که آن‌ها این موضوع را جدی قلمداد می‌کنند.
اطمینان زیادی داریم که آنها 35 هزار نیروی نظامی آمریکا را در منطقه که بنابر دستور رئیس جمهور در تمرینات نظامی مشارکت می‌کنند می‌بینند. آنها باید حرف‌های مرا جدی بگیرند و همچنین مردم آمریکا نیز باید آنها را جدی بگیرند. اسرائیل و عربستان نیز باید این حرف‌ها را جدی بگیرند.