kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷

پایانه صادرات ماهیان خاویاری کشور در مازندران راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران از صدور مجوز راه اندازی پایانه صادرات ماهیان خاویاری کشور در این استان خبر داد .


محمد محمدپور گفت : این پایانه در بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری کشور واقع در شهرستان جویبار استان مازندران راه‌اندازی می‌شود .
وی افزود: راه اندازی پایانه صادرات ماهیان خاویاری در مازندران ، امکان شناساندن و معرفی بیشتر این محصول را به صورت متمرکز در بازارهای جهانی فراهم می‌کند.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران گفت : مرکز پرورش ماهیان خاویاری جویبار که دو هزار میلیارد ریال برای آن سرمایه‌گذاری شده ظرفیت تولید ماهی خاویاری را به میزان صید این نوع ماهی از دریای خزر دارد.
مزرعه قره برون که در ساحل چپکرود شهرستان جویبار و در روستای گلدشت واقع شده است ، مرداد ماه امسال با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
این مزرعه با پنج هکتار وسعت‌، 96 استخر پرورش ماهی دارد. قرار است در این مزرعه سالانه 30 تن خاویار و دو هزار تن گوشت ماهی تولید شود.
بر اساس آمارهای رسمی بیش از 90 درصد از ذخیره ماهیان خاویار جهان در دریای خزر وجود دارد و دستکم پنج نوع از 27 گونه ماهیان خاویاری جهان در این دریا زندگی می‌کنند.
مازندران بنا بر آمارهای رسمی در سال جاری ۷۰ درصد صادرات ماهیان خاویاری پرورشی کشور را به خود اختصاص داد.
خاویار تولیدی ایران به کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و فرانسه صادر می‌شود و در سال جاری روسیه هم به این بازار اضافه شده است.