kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۱۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
نمایندگان و کارشناسان مطرح کردند

حکم دادگاه آمریکایی در مصادره 2 میلیارد دلار اموال بلوکه‌ ایران عین غارت است

نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی مصادره 2 میلیاردی اموال ایران توسط دادگاه آمریکا را نوعی «راهزنی»، «نقض برجام» و «دزدی پسابرجامی» دانستند و اقدام منفعلانه دولتمردان را محکوم کردند.


دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه گذشته  در حکمی اعلام کرد که حدود 2 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران باید به خانواده‌های آمریکایی‌های کشته شده در بمب‌گذاری 1983 پایگاه تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملاتی که گفته می‌شود ایران در آنها دست داشته، پرداخت شود.
همزمانی این اقدام پس از سه ‌دهه از وقوع ماجرا و در آستانه دوره پسابرجام، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که سیاست‌های  منفعلانه دولت یازدهم در قبال دشمنی آمریکا، این کشور را چنین گستاخ کرده است و این سوال بی‌جواب می‌ماند: «هنگامی که محمدجواد ظریف و جان کری زیر پرچم آمریکا با هم عکس یادگاری می‌گیرند و لبخند‌های دیپلماتیک می‌زنند دقیقاً در خصوص چه چیزی مذاکره می‌کنند که فردای آن روز اموال ایران به سرقت می‌رود!»
عین غارت است
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این خصوص اظهار داشت: حکم دادگاه آمریکایی عین غارت اموال ایران است، مانند دزدان ولگردی که پلیسی نیست مانع آنها شود، آمریکا حتی اجازه داشتن ناظر توسط ایران را هم نمی‌دهد، لذا اموال جمهوری اسلامی ایران را به یغما می‌برد.
وی تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌ر‌سد مسئولان دولتی و وزارت خارجه حاضر نیستند موضع محکمی علیه آمریکا بگیرند، به همین دلیل است که آمریکایی‌ها هر روز جسورتر شده و باج‌خواهی آنان از ملت ایران بیشتر می‌شود، دولت باید موضع‌گیری جدی داشته باشد و اجازه ندهد آمریکا چنین رفتارهایی را با ملت ایران داشته باشد نباید به سادگی از کنار این پرونده بگذریم، اگر بگذریم مطمئناً‌ در آینده اتفاقات دیگری را هم شاهد خواهیم بود.
دزدی آشکار در روز روشن
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص تاکید کرد: اقدام آمریکا در مصادره اموال ایران یک دزدی آشکار در روز روشن است و آشکار است که بی‌دلیل اقدام به دستبرد دارایی‌های ایران می‌کنند.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس اظهار داشت: هر چقدر که ما به آمریکا نزدیک‌تر باشیم مشکلات ما بیشتر خواهد شد و اموالمان بیشتر به غارت خواهد رفت.
مصادره اموال همان اعمال تحریم است
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن محکومیت این اقدام تاکید کرد:  مصادره 2 میلیارد دلار از اموال مسدود شده کشورمان فرقی با اعمال تحریم‌ها نمی‌کند و این اقدامات هم در راستای همان تحریم‌هاست اما به شکل دیگری اعمال می‌کند. یک زمان از ابزار تحریم استفاده می‌کنند اما الان به این شکل در اموال ملت ایران دست‌اندازی می‌کنند.
پسابرجام
 به دوران انتقام‌گیری تبدیل شده
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما متوجه هستیم که آمریکایی‌ها پس از برجام جری‌تر شده‌اند گفت: آمریکایی‌ها با وجود اظهاراتی که همراه با لبخندهای تصنعی پشت میز مذاکرات مطرح می‌کنند، اما هنوز هم رفتار خصمانه‌تر و به مراتب جری‌تر نسبت به گذشته با ملت ایران و منافع جمهوری اسلامی ایران دارند.
وی متذکر شد: متأسفانه ما گرفتار بازی دیپلماسی هستیم اما عملاً آمریکایی‌ها رفتار خصمانه خودشان را بدتر از گذشته ادامه می‌دهند و دوران پسابرجام به دوران انتقام‌گیری و اعمال فشار و خصومت بیشتر تبدیل شده است.
آمریکا با وقاحت از اموال ایران
دزدی کرده است
آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سرقت اموال ایران از سوی دولت آمریکا اظهار داشت:‌ آمریکا با وقاحت تمام و با حکم دادگاه از اموال ایران دزدی آشکار می‌کند و ما باید در قبال این مسئله واکنش نشان دهیم چرا که این اقدام دولت آمریکا نشانه سوء‌نیت و حقد و کینه آنهاست.
نقض برجام
آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مصادره 2 میلیارد دلار اموال ایران توسط آمریکا دقیقاً یک غارت و راهزنی گستاخانه است، تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها حتی حاضر نیستند برجام را اجرایی کنند، بنابراین دیگر چه تعهدی داریم که این مسیر را ادامه دهیم، تحریم‌ها که لغو نشده و سر جایشان هستند، اموال بلوکه‌شده ایران را هم که هر روز به بهانه‌های واهی مصادره می‌کنند، در موضوع 11 سپتامبر هم به جای عربستان «ایران» را محکوم کردند و امروز هم که ایران را محکوم به پرداخت 2 میلیارد دلار غرامت بابت کشته شدن تفنگداران آمریکایی در فلان مکان که ربطی به ایران ندارد، کردند؛ لابد فردا هم با همین بهانه‌ها اقدامات بدتر از پیش از اجرای برجام را انجام خواهند داد.
مقدس‌نمایی برخی مسئولان از برجام
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با مرتبط دانستن غارت اموال ایران توسط آمریکا به برجام گفت: تعجب می‌کنم برخی مسئولان به راحتی عنوان می‌کنند که حکم دیوان عالی آمریکا و غارت اموال ایران ربطی به برجام ندارد بلکه این اقدام کاملا به برجام مرتبط است. همان‌طور که خارج کردن قلب رآکتور اراک وظیفه تکلیفی ما در قبال برجام بود، آزادی دارایی‌های ایران هم وظیفه تکلیفی آمریکا بوده است.
وی با انتقاد از مقدس‌نمایی برجام توسط برخی مسئولان، تاکید کرد: اینکه برخی مسئولان تلاش می‌کنند با بی‌ربط عنوان کردن حکم دیوان عالی آمریکا با برجام، مقدس‌نمایی برجام را ادامه دهند، دارند به منافع ملی آسیب می‌زنند و حتی قدرت چانه‌زنی طرف ایرانی را هم تضعیف می‌کنند.