kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵

کوتاه اقتصادی



* بورس کالای ایران ظرفیت‌های خود را برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در زمینه عرضه و فروش تجهیزات و تولید مواد آزمایشگاهی در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران به نمایش می‌گذارد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، در این نمایشگاه که از سوی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری از روز یکشنبه الی چهارشنبه (8-5 اردیبهشت ماه) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، بورس کالای ایران با برپایی غرفه در طبقه دوم سالن خلیج فارس و برگزاری 2 کارگاه آموزشی به معرفی ابزارهای تأمین مالی و مدیریت ریسک در بازار کالایی می‌پردازد. این غرفه از روز 5 الی 8 اردیبهشت از ساعت 9 الی 16 پذیرای مردم است.
* مدیرعامل فرابورس از راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در پایان بهار خبر داد و گفت: در سال 94 تنها 6/3 میلیارد دلار اوراق بدهی با درآمد ثابت در این بازار معامله شد که جایگاه بازار سرمایه را بعد از استانبول و مصر به رتبه سوم افزایش داد. امیر هامونی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نخستین پذیره‌نویسی اوراق اجاره دولت در روز گذشته گفت: روز 4 اردیبهشت 95 تعداد 5 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 500 میلیارد تومان توسط دولت با هدف تسویه قطعی بدهی با شرکت هواپیمایی ماهان و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز از طریق فرابورس با موفقیت پذیره‌نویسی و عرضه عمومی شد. هامونی با بیان اینکه نرخ اوراق اجاره دولت با سود 18 درصد و تسویه آن در هر شش ماه یکبار است، عنوان کرد: هر یک از این اوراق با نرخ 88 هزار تومان دیروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس کشف قیمت شد.
* برخلاف وعده سازمان ملی استاندارد، گزارش کیفیت بنزین منتشر نشد. قرار بود گزارش کیفیت بنزین طی فروردین ماه از سوی سازمان ملی استاندارد منتشر شود.به گزارش ایسنا، گزارش قبلی بنزین هرگز منتشر نشده و در واقع محرمانه ماند، اما رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته وعده داد گزارش بعدی کیفیت بنزین محرمانه نخواهد بود. طبق گفته نیره پیروزبخت، آنچه از نتیجه تحقیق روی بنزین هشت کلانشهر یعنی تهران، تبریز، مشهد، اراک، البرز، اهواز، شیراز و اصفهان، طی فروردین ماه امسال در قالب گزارشی باید منتشر می‌شد. گزارش بنزینی پیش از آن به این توضیح خلاصه شده بود که «به صورت کلی بنزین به لحاظ کیفی وضعیت بدی ندارد اما باید گفت براساس این گزارش، هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی به لحاظ کیفی دچار مشکل هستند.»