kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
سخنگوی وزارت کشور:‌

شورای نگهبان بر نظر قبلی خود درباره انتخابات اصفهان تاکید دارد

سخنگوی وزارت کشور گفت:‌ اخیراً موضوع رد صلاحیت سومین فرد منتخب اصفهان در شورای نگهبان مطرح شده و این شورا به تصمیم قبلی خود تاکید کرد.


به گزارش تسنیم، حسینعلی امیری قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور درباره آخرین وضعیت منتخب سوم اصفهان برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی(خانم مینو خالقی)، گفت:‌ استنباط حقوقی وزارت کشور درباره منتخب اصفهان با استنباط شورای نگهبان متفاوت بوده و است.
وی افزود: هفته گذشته بنده و وزیر محترم کشور با آیت‌الله جنتی صحبت کردیم و استدلال‌هایمان را گفتیم.
سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد:‌ روز چهارشنبه مجدداً موضوع رد صلاحیت سومین فرد منتخب اصفهان در شورای نگهبان مطرح شده و این شورا به تصمیم قبلی خود تاکید کرده و از الان به بعد هم باید خود شورای نگهبان به این سوالات پاسخ دهد.
امیری تصریح کرد: از این لحظه به بعد کلیه مسائل مربوط به منتخب سوم اصفهان با شورای نگهبان است.
وی درباره انتخاب نفر جایگزین در صورت حذف خانم مینو خالقی گفت: با توجه به اینکه اگر منتخب سوم به هر دلیلی نباشد، لذا از نظر حقوقی کانهم نبوده  و بنابراین نفر بعدی که  25 درصد آراء را کسب کرده باشد، از نظر وزارت کشور منتخب است.
در آخرین روز اسفند ماه سال ۱۳۹۴ شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به استانداری اصفهان از ابطال آرای مینو خالقی پس از انتخاب شدن توسط مردم خبر داد. بر اساس اعلام وزارت کشور، در رابطه با ابطال آرای مینو خالقی و نحوه جایگزینی نماینده بعدی بین این نهاد و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود داشته است. وزارت کشور تصمیم‌گیری در خصوص صلاحیت یا عدم صلاحیت وی در حال حاضر که انتخابات پایان یافته است را مربوط به مجلس شورای اسلامی و با سازوکار تایید یا عدم تایید اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان مجلس می‌دانست. همچنین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود در سال 95 در پاسخ به سوالي درباره رد صلاحيت مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس دهم گفت: وزارت کشور نظرات خود را به صورت مکتوب و مستدل در جلساتی به شورای نگهبان ارائه داده و معتقد است اگر موضوعی باشد، باید در مرحله بررسی اعتبار‌نامه در مجلس پیگیری شود.
اما نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان، ابطال آرای نامزد منتخب اصفهان را به دلیل عدم صلاحیت و بنابر تفسیر و برداشت از قانون طبق نظر اعضای شورای نگهبان، اقدامی قانونی و امکان‌پذیر دانست و همچنین سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در پنجم فروردین ماه در مورد ابطال آرای مینو خالقی نماینده منتخب سوم مردم اصفهان در مجلس دهم گفت: نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی اصفهان همان چیزی است که به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم.
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: مطابق بررسی‌های ما از 5 منتخبی که در اصفهان حداکثر آراء را به دست آورده بودند، آرای 4 نفر تأیید و آرای یکی از آنها ابطال شد.
ره‌پیک همچنین در مورد امکان رد صلاحیت نماینده‌ای بعد از برگزیده شدن توسط مردم اظهار کرد: این فرد رد صلاحیت نشده است، بلکه آرا وی از طرف شورای نگهبان ابطال شده است.
در عین حال موسی قربانی معاون قضایی دیوان عدالت اداری، ابطال آرای مینو خالقی توسط شورای نگهبان را به جهت استصوابی بودن نظارت این شورا، اقدامی قانونی برشمرد.
حجت‌الاسلام موسی قربانی نماينده ادوار پنجم تا هشتم مجلس، در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری در خصوص مبانی قانونی ابطال آرای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون، نظارت تام و استصوابی دارد. با توجه به اینکه این اتفاق برای بار نخست است که روی داده و در کلیه مراحل قانون نیز اصلاحیه وجود دارد، اين اقدام شورای نگهبان طبق قانون انجام شده است.