kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
یک مخالف سوری فاش کرد

عربستان و ترکیه پشت پرده حملات شیمیایی در سوریه هستند

یک مخالف سیاسی دولت سوریه فاش کرد، عربستان و ترکیه در مرز سوریه بمب‌های حاوی مواد شیمیایی تولید می‌کنند و آنها را در اختیار تروریست ها قرار می‌دهند.



به گزارش تسنیم، «طارق احمد» از اعضای حزب «ناسیونال سوسیالیست» سوریه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت:‌ ما مدارک زیادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد ترکیه و عربستان نه تنها در قاچاق مواد سمی به آن سوی مرز (داخل خاک سوریه) دست دارند، بلکه تعدادی کارگاه تولید بمب‌های حاوی مواد شیمیایی در مرز ترکیه راه انداخته‌اند.
وی از جامعه بین‌المللی خواست با این اقدام عربستان و ترکیه مقابله کند.
طی روزهای اخیر تروریست‌های تکفیری برخی مناطق غیرنظامی و مواضع ارتش سوریه را با گلوله‌های حاوی گاز شیمیایی هدف قرار دادند که مرگ 9 تن را به دنبال داشته است. در استان «دیرالزور» نیز داعش از گاز خردل علیه ارتش سوریه استفاده کرده است.یک سخنگوی کردهای سوریه نیز پنجشنبه به «اسپوتنیک» گفت، مواردی از مسمومیت با گازهای شیمیایی در میان غیرنظامیان و شبه‌نظامیان کرد (طرفدار دمشق) پس از حمله چهارشنبه تروریست‌ها ثبت شده است.
گروه تکفیری جیش‌الاسلام که ارتباط تنگاتنگی با ریاض دارد، اعلام کرد که از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده است. این گروه تروریستی توضیحات بیشتری نداد.
طی هفته‌های اخیر دو کشور عربستان و ترکیه در سایه برقراری آتش‌بس، تجهیزات و تسلیحات فراوانی در اختیار تروریست‌ها در شمال سوریه قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد که تسلیحات شیمیایی هم بخشی از کمک‌های دو کشور فوق به تکفیری‌ها بوده است.
همچنین یک پایگاه خبری آمریکا از اعطای 30 هزار تن سلاح از سوی این کشور به القاعده در سوریه خبر داد.
تحولات میدانی
گروه تروریستی داعش همه 300 کارگر ربوده شده در 50 کیلومتری شرق دمشق را آزاد کرد.
از استان حلب نیز خبر رسید، نیروهای ارتش سوریه به طور شبانه‌روزی مواضع گروه تروریستی «جبهه النصره» را با موشک و گلوله هدف قرار می‌دهند و قصد دارند به پیشروی‌های خود در حومه شهر حلب ادامه دهند.وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، گروه تروریستی جبهه النصره با استقرار حدود 1200 تن از عناصر خود در نزدیکی شهر حلب، قصد دارد که به این شهر حمله کند. این تروریست‌ها به هفت دستگاه تانک و 24 دستگاه خودروی حامل مسلسل مجهز هستند.
در منطقه «قلمون» سوریه نیز نیروهای مقاومت مواضع و تجمعات گروه‌های تروریستی را با گلوله‌های توپ هدف قرار دادند.
تحولات سیاسی
سه دیپلمات غربی و روسیه‌ای مدعی شدند که واشنگتن و مسکو در حال همکاری برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه هستند.
به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی «بلومبرگ» این رویداد را آشکارترین نشانه از عزم این دو کشور برای یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ 5 ساله در سوریه دانستند.
گفتنی است جان‌کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا پس از رایزنی‌هایی در کرملین گفت که کشورش با روسیه بر سر ایجاد چارچوبی برای انتقال سیاسی و پیش‌نویس قانون اساسی سوریه به توافق رسیده است.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو پس از تضمین امنیت یک شهروند آمریکایی آزاد شده در سوریه، وی را به مقامات آمریکایی تحویل داد.
* افسران امنیتی رژیم صهیونیستی تاکید کردند که آرزو دارند نبرد مسلحانه و حمام خون در سوریه پایان نیابد تا مرزهای اسرائيل با لبنان و سوریه همچنان شاهد آرامش نسبی باشد.
* وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که استان‌های لاذقیه، حماه و حمص سوریه تقریبا به طور کامل از سیطره گروه‌های تروریستی آزاد شده‌اند.
* یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور قصد اعزام 250 نیروی ویژه به سوریه را دارد.