kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷

تراز آب دریاچه ارومیه 8 سانتیمتر افزایش یافت



 مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه 8 سانتیمتر نسبت به زمان مشابه پارسال بیشتر شده که در 11 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
«مهرنگ دوستی رضایی» افزود: اکنون تراز آبی دریاچه ارومیه طبق بررسی‌ها 75/1270 متر است که هشت سانتیمتر افزایش نسبت به تراز 67/1270 متری روز مشابه پارسال نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: این میزان افزایش تراز در این زمان، در 11 سال گذشته بی‌سابقه بوده و در 20 سال گذشته نیز تنها یک بار در سال 83 رخ داد.
وی اظهار کرد: با توجه به تراز موجود و بررسی‌های کارشناسانه، حجم آب فعلی دریاچه ارومیه به حدود 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می‌رسد.
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: با تداوم روند بارشی فعلی امیدواریم این روند افزایشی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.
تراز آبی دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری 08/1270 متر و هفت سانتیمتر کمتر از ابتدای سال آبی گذشته (93 - 94) بود ولی در حدود 6 ماه و نیم گذشته این تراز با بارش‌های مناسب و اجرای طرح‌های تثبیتی ستاد احیای دریاچه ارومیه جبران و بیشتر نیز شده است.
رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اتصال رودخانه‌های زرینه رود و سیمینه رود و انتقال آب آن به بستر آبی دریاچه ارومیه و همچنین اجرای طرح‌های پوشش گیاهی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.