kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

تراز آبی دریاچه ارومیه نیم متر افزایش یافت

مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه با افزایش بیش از نیم متری نسبت به ابتدای سال آبی جاری به 1270/60 متر رسید.


مهرنگ دوستی‌رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه 1270/60 متر است در حالی که این رقم در ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ماه امسال) 1270/08 متر بود.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر شاهد تثبیت میزان آب دریاچه ارومیه هستیم چرا که تراز آبی این دریاچه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته تنها یک سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد: با توجه به وجود ذخایر برفی مناسب در سال جاری نسبت به پارسال تراز خوبی را در 2 ماه آینده برای دریاچه ارومیه پیش‌بینی می‌کنیم و امیدواریم این تراز بالاتر از سال گذشته باشد.
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: میزان آب موجود در دریاچه ارومیه قابل اندازه‌گیری نیست ولی میزان آب آن را می‌توان نزدیک به یک و نیم میلیارد متر مکعب تخمین زد.
دریاچه ارومیه از 19 سال پیش با روند کاهش میزان آب و تراز رو به رو بوده و در این مدت هفت متر و 33 سانتیمتر کاهش یافته است.
تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی 94-93 حدود 1270/15 و در ابتدای سال آبی 95-94 حدود 1270/08 متر بود که نشان از کاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.
این در حالی است که در برخی سال‌ها تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یک متر کاهش داشته است.