kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳
در نشست خبری مشترک با همتای لهستانی

ظریف: ما نگران تحولات اخیر اوکراین هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در اوکراین تصریح کرد، مردم اوکراین خود باید آینده خود را تعیین کنند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر دیروز (شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با رادوسلاو شیکورسکی وزیر خارجه لهستان در نشست خبری مشترک درباره موضع ایران در خصوص تحولات اوکراین خاطرنشان کرد: ما نگران تحولات چند ماه گذشته در اوکراین هستیم.
وی با بیان اینکه این تحولات با دخالت بیرونی همراه بوده که به بهبود اوضاع در اوکراین کمک نکرده خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم اوکراین خودشان آینده‌شان را تعیین کنند و شاهد نباشیم که شرایط در اوکراین به درگیری و بازگشت به روابط خصومت‌آمیز منجر شود.
وزیر خارجه کشورمان  در خصوص توافقنامه ایران و لهستان در زمینه همکاری‌های دانشگاهی عنوان کرد: توافق جامع فرهنگی را در دست تهیه و تبادل نظر داریم که امیدواریم در آینده نزدیک مورد توافق قرارگیرد.
وی افزود: تفاهم کردیم که گفت‌وگوها در سطوح معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد لهستان و همتایانشان در ایران ادامه یابد.
وزیر خارجه لهستان نیز در این نشست خبری موضوع سوریه را از جمله مواردی برشمرد که با ظریف درباره آن گفت‌وگو کرده و گفت: درباره فاجعه‌ای که در سوریه رخ داده گفت‌وگو کردیم و قصد داریم اقداماتی صورت دهیم که از فروپاشی سوریه جلوگیری کند.
شیکورسکی اوضاع اوکراین را از دیگر مواردی برشمرد که درباره آن گفت وگو کرده و افزود: توضیحاتی را در خصوص تحولات اوکراین به وزیر خارجه ایران ارائه دادم.
وی ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده برای سفر به ایران و با اعلام نیمه‌کاره ماندن سفر خود به ایران عنوان کرد: به خاطر وقایع کریمه مجبور شدم که سفرم را به ایران کوتاه و به لهستان برگردم و امیدوارم رئيس جمهور ایران من را ببخشند و بدانند این وقایع برای ما اهمیت دارد. وی نسبت به ادامه گفت‌وگوها با همتای ایرانی خود در ورشو ابراز امیدواری کرد.
گفتنی است یادداشت تفاهم همکاری بین دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و مؤسسه روابط بین‌الملل وابسته به وزارت خارجه لهستان ظهر دیروز توسط رؤسای این دفاتر و با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و شیکولسکی همتای لهستانی وی در تهران امضا شد.