kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳
یادداشت وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل در واشنگتن‌پست:

ادامه غنی‌سازی در ایران دیگر کشورها را هم به فکر این حق می‌اندازد!

«یوال اشتاینیتز»‌ بار دیگر صدور مجوز غنی‌سازی در ایران را اقدامی اشتباه دانسته و مدعی شده است که این کار موجب می‌شود تا دیگر کشورها نیز چنین حقی را طلب کنند.
«یوال اشتاینیتز» وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی روز شنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست بار دیگر از احتمال ادامه غنی‌سازی در ایران ابراز ناخرسندی کرده است.
اشتاینیتز که رژیم متبوعش تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است، تداوم غنی‌سازی در خاک ایران را مجوزی برای دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای دانسته و مدعی شده است که غنی‌سازی در ایران موجب به راه افتادن رقابت تسلیحاتی و «تضعیف تلاش‌های جهانی منع اشاعه» تسلیحات هسته‌ای می‌شود.
وی همچنین مدعی شده است که حتی اگر توافق نهایی ایران و گروه 1+5 بتواند سانتریفیوژهای ایران را به 3 هزار دستگاه رسانده و غنی‌سازی را در سطح 5/3 درصد حفظ کند، تهران می‌تواند بین 6 ماه تا یک‌ سال به اورانیوم کافی برای ساخت یک بمب اتم دست پیدا کند. این وزیر کابینه اسرائیل بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و تهران را تهدیدی برای کشورهای عربی منطقه دانسته است. او همچنین مدعی شده است که اگر ایران مانند آلمان و ژاپن به یک کشور آستانه هسته‌ای بدل شود، در این آستانه نمانده و به سمت ساخت بمب حرکت می‌کند.
اشتاینیتز در ادامه ادعا کرده است که بر خلاف کشورهای غربی، کشورهای منطقه تحت تاثیر رویکردهای جذاب دولت جدید ایران قرار نگرفته و نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند. به گزارش فارس، وی تصریح کرده است که صدور مجوز غنی‌سازی در توافق نهایی در حقیقت به رسمیت شناختن دو فاکتور «حق غنی‌سازی» برای ایران است و این موضوع می‌تواند موجب شود تا دیگر کشورها نیز در آینده چنین «حقی» را طلب کنند. وی با اشاره به توافق هسته‌ای موقت ایران و 1+5، ابراز تاسف کرده است که در این توافق میزان غنی‌سازی ایران به میزان «نیازهای عملی» این کشور وابسته شده است. به گفته اشتاینیتز، تامین اورانیوم کافی برای نیروگاه‌های تولید برق به حدی که نیازهای ایران را پاسخگو باشد، حتی به سانتریفیوژهای بیشتری از آنچه که اکنون ایران در اختیار دارد نیاز خواهد داشت.