kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲

شمخانی: با تفکر لیبرالیستی اقتصاد مقاومتی ایجاد نمی‌شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی نسبت تفکر لیبرالیستی با اقتصاد مقاومتی را مانند جن و بسم‌الله دانست.


علی شمخانی روز گذشته در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اجماع در حل مشکلات اقتصادی گفت: می‌توان در اقتصاد به اجماع رسید البته این با تأخیر امکان‌پذیر است ولی همین تأخیر زیان‌آور است. بسیاری از سنگرهای اقتصادی ما با تفکر لیبرالیسم اشغال شده و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی مانند جن و بسم‌الله است.
وی اقتصاد مقاومتی را نسخه و راه حل همه مشکلات اقتصادی عنوان کرد و افزود: باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و مهمترین و اولویت‌ترین مسئله نظام حل مسائل اقتصادی است که گرفتار یک چرخه هستیم که استمرار آن چرخه‌های فقر، محرومیت، انباشت مطالبات بدون پاسخ و فساد و اختلال را شاهد بودیم.
شمخانی تصریح کرد: در نگاه رهبری اقتصاد مقاومتی فراقانونی است و همه بخش‌ها باید به‌دنبال تحقق آن باشند تا بازخورد آن به جامعه برگردد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تنها راه برون‌رفت از شرایط کنونی را اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: سالها در این خصوص دعوا داشتیم که هنوز هم این دعواها وجود دارد که اقتصاد آزاد، کینز و آدام اسمیت برای کشور مناسب است و یا اینکه برخی عنوان می‌کردند نیازمند اقتصاد سوسیالیستی هستیم. البته برخی می‌گویند اقتصاد آزاد غلط است و برخی از اقتصاد اسلامی می‌گویند که تعریف مشخصی از آن ندارند، اما اقتصاد مقاومتی به همه این بحث‌ها پایان داده است.
وی جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی را مقابله با قانون‌گریزی عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف سیاست‌‌‌های اقتصاد مقاومتی مقابله با فساد است و  امیدواریم در سال 95 در این راه حرکت کنیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز اینکه میزان فرار مالیاتی دو برابر درآمدهای نفتی است،  ابراز داشت: محور اقتصاد مقاومتی توسعه درونزا با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌‌ها و توانمندی داخلی و کاهش سهم نفت در بودجه است که البته با کاهش قیمت جهانی نفت مجبور شدیم کاهش وابستگی به نفت را سریعتر طی کنیم.
به گزارش تسنیم دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: باید دعواها را کنار بگذاریم و اقتصاد مقاومتی به‌عنوان هدفی نهایی پیگیری شود.
جایزه مربوط به اقتصاد مقاومتی اعتبار ملی دارد
مجید قبادی‌فر دبیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در نشست خبری این کنگره که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: در تاریخ 29 بهمن 1392 مشخص شد که استراتژی نظام اقتصاد مقاومتی است و کیفیت زندگی ما باید ذیل اقتصاد مقاومتی باشد. ما باید اقتصاد مقاومتی را به یک گفتمان در کشور بدل کنیم و همه اقشار، اقتصاد مقاومتی را بفهمند.
وی ادامه داد: باید بدانیم هدف اقتصاد مقاومتی چیست. کشور را از کجا به کجا می‌خواهیم ببریم. علاوه بر این باید سیاست اقتصاد مقاومتی را به زبان لایه‌های ساختار نظام موجود کشور شبیه کنیم. باید بدانیم اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش و وزارت صنعت چطور پیاده می‌شود. اقدامات قابل اجرا به این دستگاه‌ها پیشنهاد شود. اقتصاد مقاومتی به عنوان یک جریان تلاش می‌کند به کشور وارد شود و به اقتصاد کمک کند.
دبیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در مورد جایزه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد:‌ جایزه مربوط به اقتصاد مقاومتی اعتبار ملی دارد. ما اگر نگوئیم در کشور حداکثرها را داریم باید بگوئیم حداقل‌ها را داریم.
گفتنی است؛ در همایش اقتصاد مقاومتی از تندیس همایش با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رونمایی شد.