kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱

اخبار ویژه



اگر صالحی را هم بی‌خبر بخوانید پس چه کسی از برجام خبر دارد؟!
روحانی از سخنان هشدارآمیز صالحی درباره برجام صرفاً به خاطر راستگویی وی برآشفته شده است.
رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی تشریفاتی اخیر که بیشتر مانوری انتخاباتی بود، وقتی به هشدار علی اکبر صالحی درباره کندی غرب در اجرای برجام رسید، گفت: آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هر چه بگوید صاحب‌نظر است، ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست بنابراین می‌توانید در رابطه با انرژی اتمی از وی سؤال کنید.»
خبرگزاری دانشجو با اشاره به این موضع‌گیری نوشت: آقای رئیس جمهور رسماً صالحی را از اظهار نظر درباره برجام خلع ید کرد، و توصیه کرد تا درباره مسایل برجام، طیب‌نیا و ظریف مورد سؤال قرار گیرند. اما چه بر سر برجام آمده است؟! جرم صالحی چیست؟ مگر چه چیزی گفته بود که از اظهار نظر درباره برجام منع شد؟ حرف‌های چه کسی را باید باور کرد؟ در دولت راستگویان، چه کسی راست می‌گوید؟!
روحانی در مصاحبه اخیر از لوکوموتیوها و واگن‌های جدیدی گفت که احتمالاً در آینده به ناوگان حمل و نقل گفت: «کسانی که در صادرات کالا و یا واردات مواد اولیه دستی دارند برجام را حس می‌کند. هر کس که می‌خواهد یک حساب ال‌سی را باز کند، برجام را به خوبی احساس می‌کند.» این تمام تعریف روحانی از معیشت مردم بود!
شاید آن روزها که آقای رئیس جمهور از فتح‌الفتوحی که گمان می‌برد معامله اتمی برای دولتش به ارمغان آورده، سرخوش بود، حتی تصور امروز را نمی‌کرد. دوستان غربی روحانی با وجود تمام قول و قرارها از اجرای تمام تکالیفشان شانه خالی می‌کنند، نه از پول‌های بلوکه شده خبری شد، نه حتی از برداشته شدن کامل تحریم‌ها، دولت تدبیر مانده است و رکود و بیکاری و رشد منفی اقتصادی.
خبرگزاری دانشجو افزود: برجامی که قرار بود رونق و اشتغال و برکت را برای مردم این سرزمین به همراه داشته باشد، این روزها به حالی مبتلا است که روحانی برای نمایش آن، چاره‌ای جز سرکوب رئیس سازمان انرژی اتمی آن هم در میان خبرنگاران، آن هم در مقابل یک دوجین دوربین ندارد. اما برجام را چه شد؟ صالحی چه چیزی گفته بود که روحانی برآشفت؟ چند هفته پیش بود که آقای رئیس جمهور به نام «تقدیر از افتخارآفرینان برجام» تمام دوستانش را در ماجرای مذاکرات هسته‌ای نشان‌گذاری کرد، از صالحی گرفته تا ظریف و تا سایر رفقا؛ البته احتمالاً حتی گمان رسیدن روزهایی چنین را نداشت، روزگاری که نه تنها آبی از دیگ برجام برای اقتصاد ایران و معیشت مردم گرم نشد، بلکه بر رکود و فقر مردم افزوده شد.
برجام به فرجام نرسید، و روحانی این روزها برای نمایاندن آن چاره‌ای جز آفتاب- آفتاب کردن ندارد. صالحی اما در این میانه مثل آن کودک خردسالی است که در نمایش لباس پادشاه پیش آمد و بانگ سر داد: «بابا! بابا! او لخت است!» جرم صالحی این بود که صالحی از واقعیت گفت، از اینکه غربی‌ها با وجود انجام تمام تکالیف از سوی ایران، در اجرای کامل تعهداتشان دست-دست می‌کنند. هفته پیش رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» بر ادامه فعالیت هسته‌ای ایران تأکید و اعلام کرد هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است. صالحی تحقیر شد، آن هم پیش چشم رسانه‌ها، برای آنکه لختی پیکره‌ای را که از برجام تراشیده شده، برملا کرد.
ادبیات روحانی در خصوص رئیس سازمان انرژی اتمی، برای منتقدین چندان عجیب نیست، ایشان اساساً منتقدینش را یک مشت بی‌سواد بی‌شناسنامه می‌داند که باید حواله جهنم شوند، در این میان اما به نظر می‌رسد در اصل و اساس این مطلب توفیر چندانی میان دوستان و منتقدان ایشان وجود ندارد، کسی نباید از آفتاب روحانی انتقاد کند، حتی اگر همان کسی باشد که برای رأی آوردن برجام در مجلس شورا جامه‌دران به راه انداخت، حتی اگر همان کسی باشد که چند هفته پیش مدال درجه یک شجاعت را از دستان رئیس جمهور دریافت کرده بود،‌حتی اگر صالحی باشد.

آمریکا، ریاض را فریب داد عربستان فرسوده شده است
نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور عرب تاکید کرد عربستان سعودی با دور شدن از مساله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به دام آمریکا و غرب افتاده است.
«عبدالباری عطوان» در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: عربستان سعودی به دام تبلیغات تحریک‌آمیز آمریکا و غرب ضدایران افتاد، دامی که هدف از آن دور کردن عربستان از مسئله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به عنوان منجی و همپیمان برای مقابله با «خطر شیعی فارسی» است، و این خطر همان تبلیغات رسمی و رسانه‌‌ای آمریکا است که طی ده سال گذشته مشغول آن بوده‌اند.
وی افزود: پس از تکمیل تبلیغات تحریک‌آمیز  و به نتیجه رسیدن آنها در فروش 200 میلیارد دلار اسلحه به کشورهای منطقه آمریکا از رویارویی با ایران دست کشید و عربستان را در نیمه راه تنها گذاشت، و همه راه‌های بازگشت را بست.
عطوان همچنین درباره تبلیغات عربستان سعودی برای جنگ‌افروزی در منطقه،  اظهار داشت: سخنان تحریک‌آمیز عادل‌الجبیر وزیر امور خارجه سعودی و یا احمد عسیری سخنگوی عملیات «طوفان قاطعیت» (عملیات تجاوز به یمن) اینگونه بازتاب داده می‌شود که مردم عربستان و افکار عمومی این کشور از این جنگ‌ها حمایت می‌کنند، در حالی که گزارش‌های خبری در رسانه‌های بیگانه، و یا اظهارات کارشناسان سعودی و منطقه‌ای در تماس‌های مستقیم، برخلاف این ادعا است.
«هیو تیلور» روزنامه‌نگار آمریکایی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته که افکار عمومی در عربستان به شدت از جنگ‌های مستقیم این کشور در سوریه و یمن و یا جنگ‌های غیرمستقیم در لبنان و عراق و لیبی، نگران است.
سردبیر روزنامه رأی‌الیوم افزود: جمال خاشقجی از افراد نزدیک به حاکمیت در عربستان که از بارزترین حامیان دخالت نظامی در یمن و سوریه به شمار می‌آید و در نخستین ساعات عملیات طوفان قاطعیت از آن حمایت کرد، در اقدامی بی‌سابقه اذعان کرد که عربستانی‌ها از این جنگ‌ها نگران هستند.
عطوان با اشاره به سپری شدن یک سال از جنگ علیه یمن، تاکید کرد: طوفان قاطعیت عربستان را از نظر مالی و نظامی دچار فرسایش کرده است، و با وجود بسیج کردن تعداد بسیاری از هواپیماهای جدید و نیروهای عربی تحت عنوان ائتلاف عربی، هیچ نشانه‌ای از پیروزی در این عملیات وجود ندارد.
وی ادامه داد: دخالت سیاسی و نظامی غیرمستقیم (حمایت از معارضان سوری) یا مستقیم (ارسال جنگنده به پایگاه انجرلیک ترکیه و نیروهای ویژه به اردن برای ورود به خاک سوریه) تا این لحظه هیچ نتیجه‌ای نداشته است و شاید در صورت تغییر اوضاع و درگیری با روسیه نتایج معکوسی هم در پی داشته باشد.

900 روز از وعده 100 روزه گذشت اما از گشایش اقتصادی خبری نشد
مردم واقعاً منتظر هستند با رفع تحریم‌ها شاهد معجزه اقتصادی‌ای که دولت روحانی 3 سال وعده آن را داده است باشند. با این حال پس از حصول توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها پالس‌ها و نجواهایی از طرف دولت به گوش می‌رسد که نگران کننده است و گویا با رفع تحریم‌ها نیز نباید منتظر بهبود وضعیت اقتصادی باشیم.
به نوشته وطن امروز جمله «اقتصاد را 100 روزه احیا می‌کنم» جمله معروف تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود؛ وعده‌ای که پس از پیروزی در انتخابات نیز تکرار شد و پس از گذشت نزدیک به 3 سال از عمر دولت یازدهم همچنان با تغییر واژه‌ها تکرار می‌شود.
در اینکه وعده احیای اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی مردم در یکصد روز که هیچ، در حدود 1000 روز هم عملی نشده هیچ شکی نیست و این مسئله آنقدر واضح است که خود دولتی‌ها و طرفداران روحانی نیز به آن واقف و معترفند. حال سؤال اصلی که این روزها ذهن مردم را درگیر کرده این است: آیا با پایان یافتن بهانه‌ها و بویژه حل موضوع هسته‌ای و حصول توافق میان ایران و 5+1 و مهم‌تر از همه رفع تحریم‌هایی که براساس توافق انجام شده، تغییری در اوضاع اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد؟ آیا مردم بهبود اقتصاد و معیشت خود را لمس خواهند کرد؟ و مهم‌تر از همه آیا جیب مردم نتیجه رفع تحریم‌ها که 3 سال وقت دولت و دستگاه دیپلماسی کشور را گرفت حس خواهد کرد؟
از اولین وعده‌های اقتصادی روحانی به مردم ارائه آمار و ارقام درست به مردم در زمینه مسائل کلان اقتصادی نظیر «رشد اقتصادی»، «میزان بیکاری» و «اشتغال» بود. دولت به مردم قول داد دولت راستگویان در این زمینه کاملاً شفاف و دقیق باشد. با این حال در خلال این چند سال از عمر دولت بارها آمارهای متناقض از سوی دولتمردان به گوش مردم رسیده است که مهم‌ترین آنها ادعای عبور کشور از رکود اقتصادی بود که چند ماه بعد از سوی خود دولت رد شد!
وعده‌های اقتصادی رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی تا جایی پیش رفت که روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود در گفت‌وگوی ویژه خبری در خرداد 92 گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کند که اصلاً به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند. اما همین الان مشاهده می‌کنیم مردم از چند روز قبل از واریز یارانه‌ها انتظار می‌کشند تا به محض واریز به حساب سرپرستان خانوار آن را دریافت کنند. این مسئله البته که صدای سخنگوی دولت را هم درآورد و از این اقدام مردم انتقاد کرد؛ در حالی که مردم هم منتقدند چرا در حالی که بارها و بارها آزادسازی قیمت صورت گرفته، یارانه بعد از بیش از 60 ماه، همچنان همان 45 هزار تومان است.
مذاکرات برخلاف انتظار دولت 2 سال زمان برد و تازه مشخص شد رفع تحریم‌ها براساس توافقی که صورت گرفته نه تنها معجزه نمی‌کند بلکه گره چندانی از مشکلات دولت را هم باز نمی‌کند. این در حالی است که پس از عدم تحقق وعده‌های یکصد روزه، دولت رفع همه مشکلات را به تحریم‌ها و حصول توافق گره زد تا بتواند فرصت دیگری از مردم بگیرد و عملی شدن وعده‌ها را به تأخیر بیندازد.
اکنون که مذاکرات به نتیجه رسیده است و تحریم‌ها نیز ]به عقیده دولت[ رفع شده است آیا بهانه دیگری برای تحقق نیافتن وعده‌ها باقی مانده است؟!

پاسخ پسابرجامی بازار ارز و مسکن به ادعاهای اقتصادی دولت
یک روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به داغ بودن بازار خرید ارز و طلا و در مقابل رکود بازار مسکن پاسخ ادعاهای اقتصادی دولت را داد. رونق خرید طلا و ارز با تلقی گران شدن در آینده خلاف ادعای دولت را ثابت می‌کند.
روزنامه وقایع‌اتفاقیه در گزارشی میدانی نوشت: دلار بخریم یا سکه؟ دغدغه این روزهای سرمایه‌داران خرد و خانگی است. مردمی که نه پول کلانی برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دارند و نه احتمالا با مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس آشنا هستند.
گزارشگر ضمن مراجعه به بازار طلا و ارز می‌نویسد: با یکی از خریداران سر حرف را باز کردم. پرسیدم: شما هم طلا می‌خرید که پس‌انداز کنید؟ با چهره‌ای آرام گفت: مگر طلا به غیر از سرمایه‌گذاری به چه درد دیگری می‌خورد؟  که النگوها را بندازی نشان بدهی طلا داری؟ باید طلا بخری که سر سال سود کنی. یک پیشنهاد هم برای من داشت؛ گفت: به نظرم شما هم اگر پول دستت‌داری تا خرج نشده طلا بخر، به فکر آینده‌ات باش!
روزنامه اصلاح‌طلب می‌افزاید:  هر چه قدر بازار خرید ارز و طلا داغ است اما این روزها بازار خرید و فروش مسکن زمین‌گیر شده، هرکس هم پولی دارد یا برای رهن است یا اجاره. بنگاه‌های املاک می‌گویند تغییری در بازار مسکن رخ نداده است و تا زمانی که قدرت خرید افزایش پیدا نکند، تغییری هم در این بازار شاهد نخواهیم بود. بنگاه‌های املاک می‌گویند تاثیری در بازار مسکن ندیده‌اند و همچنان رکود دامن‌گیر این بخش است. فعالان این بخش معتقدند بازار معاملات مسکن نه تنها تغییری نداشته، بلکه در این مدت مراجعه‌های زیادی هم به بنگاه‌های املاک نشده است. براین اساس، پیش‌بینی می‌شد پس از اجرای برجام، جو روانی ناشی از آن حداقل بتواند مردم را برای ورود به بازار مسکن ترغیب کند اما با گذشت مدت زیادی از اجرایی شدن برجام، تغییر خاصی را نمی‌توان در این بازار مشاهده کرد و به نظر می‌رسد که این اتفاقات تاثیر چندانی را بر سازندگان و متقاضیان بازار مسکن ندارد.
بنگاه‌های املاک معتقدند اگر سیاست‌های دولت به این روال ادامه پیدا کند، بعید است سال آینده هم رونق زیادی را شاهد باشیم.
در ادامه این گزارش آمده است: بنگاه‌های املاک که یکی از ناراضی‌ترین بخش‌ها در زمان رکود مسکن هستند، معتقدند وضعیت اقتصادی مردم یکی از موانع جدی پیش روی رونق بازار مسکن است، چرا که مردم پول کافی برای خرید ندارند، بنابراین تا زمانی که قدرت خرید افزایش پیدا نکند، تغییری هم در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود. یکی از این مشاوران املاک گفت:  اجرای برجام نتوانست بازار مسکن را از رکود خارج کند و تاکنون هم تاثیری را نگذاشته است. به همین دلیل نیاز به راهکارهای دیگر برای افزایش توان اقتصادی خانوارها و رونق بازار مسکن است.
مشاور املاک دیگری  با انتقاد از آمارهایی که درباره رونق بازار مسکن اعلام می‌شود، گفت: بنگاه‌های املاک که تاکنون تغییر وضعیتی را در بازار شاهد نبوده‌اند و همچنان مشتری برای خرید مسکن نیست. ما نمی‌دانیم این آمارها بر چه مبنایی مطرح می‌شود.
حسام عقبایی رئیس صنف مشاوران املاک استان تهران  با بیان اینکه بازار مسکن از دو سال گذشته درگیر رکود بوده است، افزود: در این مدت هم تغییری در بازار به وجود نیامده و همچنان تعداد معامله‌های مسکن نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است.