kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
در اولین جلسه بهارستان پس از انتخابات مطرح شد

اولویت اصلی مجلس دهم باید حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با بیکاری باشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه خود پس از برگزاری انتخابات تاکید کردند حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با بیکاری اولویت اصلی مجلس آینده خواهد بود.


مجلس پس از سه هفته تعطیلی دیروز جلسه علنی داشت و نمایندگان ملت در این جلسه در نطق‌های میان دستور و تذکرات خود تاکید کردند مجلس آینده نیز مجلسی ولایتمدار بوده و در جهت حل مشکلات اقتصادی مردم حرکت خواهد کرد.
عزیز اکبریان نماینده کنونی و منتخب مردم کرج در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: مجلس آینده باید مجلسی ولایت‌مدار و مجلس استکبارستیز باشد و اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و صنعت و کشاورزی و گردشگری و خدمات و توجه به صادرات باید در اولویت کار این مجلس باشد.
وی ادامه داد: همچنین نتیجه تلاش‌ها در عرصه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در مجلس آینده باید باعث حل مشکلات بیکاری در کشور باشد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز خانه‌ای نیست که بیکار نداشته باشد، جوانان تحصیل‌کرده در کنج خانه‌ها افسرده شده‌اند، لذا رسالت بزرگ مجلس آینده با همکاری دولت حل مشکل بیکاری است.
اکبریان خاطرنشان کرد: از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم به قول‌هایی که در رابطه با فرهنگیان داده‌اند هرچه زودتر عمل کنند و در خصوص حل مشکل معلمان، اقدامات مثبت‌تری را به‌عمل آورند.
وی در پایان از دولت خواست نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اقدام کند.
5/3 میلیون بیکار، 11 میلیون
 حاشیه نشین برازنده ملت نیست
مهرداد لاهوتی نماینده کنونی و منتخب مردم لنگرود برای مجلس دهم نیز  در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: مجلس آینده باید مشکلات اقتصادی مردم را حل کند. 5/3 میلیون بیکار و 11 میلیون حاشیه‌نشین را در کشور داریم و از هر 5 ازدواج 2 ازدواج به طلاق منتهی می‌شود، حاشیه‌نشینی برازنده ملت ایران نیست.
وی افزود: ما باید نگاه به واردات را در کشور کاهش و نگاه به صادرات را افزایش دهیم، قاچاق میوه که در روزهای اخیر ما شاهد آن هستیم نیز جزء عجایب است. وزیر کشاورزی چه کاره است؟
منتخب مردم لنگرود در مجلس دهم در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.
نباید از تعبیر دولت ساخته
 استفاده کرد
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان نیز پس از پایان نشست علنی با بیان اینکه نسلی در این کشور وجود دارد که دوست دارد دیده شود، تصریح کرد:‌ این نسل دوست دارد دغدغه‌ها و مطالباتش را پیگیری کند و آینده‌اش مورد توجه قرار گیرد؛ نمایندگان مجلس باید به این نکات توجه داشته باشند تا بتوانیم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.
تابش در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه با توجه به رأی آوردن برخی گزینه‌های نزدیک به دولت آیا امکان این وجود دارد که برخی بخواهند مجلس دولتی شکل دهند،‌ اظهار داشت: مجلس جزئی از حاکمیت است که مدافع منافع ملت محسوب می‌شود، در این مسیر تعامل با دولت می‌تواند مسائل را بهتر به پیش ببرد و به کشور کمک کند اما این بحث‌ها به معنای کوتاه آمدن از وظایف و مسئولیت‌ها نیست.
نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پایان اظهار داشت: مجلس با هیچ کسی عقد اخوت نبسته به جز خداوند متعال که ناظر اعمال ماست، اما در کل هم اقشار و گروه‌ها مورد توجه هستند.
تابش خواست که از تعابیری همچون دولت ساخته استفاده نشود و در همین زمینه گفت: همانطوری که مقام معظم رهبری حضور مردم را روزی ملت دانستند بهتر است از تعابیری مانند مجلس دولت ساخته یا مجلس دولتی استفاده نکنیم زیرا همه باید به هم کمک کنیم تا پس از تشکیل مجلس مشکلات و مسائل حل شود.
مجلس دهم مجلس وکیل الدوله‌ها
نخواهد بود
شهباز حسن‌پور بیگلری منتخب مردم سیرجان برای مجلس دهم نیز در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: ما در عین حال که همراه دولت هستیم، دولت را به حاشیه نخواهیم برد، با انتقادات و سؤالات بجا و کارشناسی‌شده به دور از انتقام و رانت، وزرا را برای کمک و عملکردی خوب به مجلس فراخواهیم خواند که بگوییم ما مجلس وکیل‌الدوله‌ها نیستیم، ما مجلس کاریم.
حمید رسایی نماینده تهران نیز گفت: پیروز واقعی انتخابات، مردم و مقام معظم رهبری بودند که مدعیان عدم سلامت ساختار انتخابات را پای صندوق رأی کشانده و آنها رأی دادند.
تلقی جدید از جایگاه ایران
 با حضور پرشور مردم در انتخابات
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس  با اشاره به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، گفت: حضور چشمگیر ملت ایران در عرصه انتخابات صفحه جدیدی برای کشور گشود که از جهات مختلف حائز اهمیت است.
وی افزود: این حضور پرشور در صحنه بین‌الملل و نوع مواجهه مردم ایران با موضوع انتخابات سنجش جدیدی برای مراودات با ایران ایجاد کرد و از آن جهت که ایران از معدود کشورهای منطقه است که از مردم‌سالاری برخوردار است میزان مشارکت نقطه تعیین‌کننده معادلات بین‌الملل با ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مخصوصاً دسایس برخی کشورهای بزرگ و بعضی از کشورهای منطقه‌ای باید در میدان انتخابات تعیین تکلیف می‌شد، لذا حضور یکپارچه ملت در انتخابات وزن ایران را در صحنه بین‌الملل بالا برد و تلقی جدیدی در جایگاه ایران ایجاد کرد.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز ارکان چهارگانه نظام جامع آموزش و تربیت فنی،‌حرفه‌ای و مهارتی را تعیین کردند.
ارکان این نظام در این مصوبه بدین شرح است: نهاد ملی آموزش و تربیت فنی‌، حرفه‌ای و مهارتی، مجریان آموزش و تربیت فنی،‌حرفه‌ای و مهارتی، انجمن‌های علمی - حرفه‌ای و اتحادیه‌ها و صنوف حرفه‌ای و شغلی.
نمایندگان مجلس همچنین دولت را موظف کردند چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی را تهیه کند.
مجلسی‌ها همچنین مصوب کردند که به منظور سنجش و تشخیص شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و شغلی، مراکز ملی سنجش زیرنظر نهاد ملی و با مشارکت نظام‌های حرفه‌ای تشکیل شود.
مخالفت با اصلاح آئین نامه داخلی
نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز کلیات طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.
وکلای ملت با 128 رأی موافق، 45 رأی مخالفت و 11 رأی ممتنع از 207 نماینده حاضر در جلسه، کلیات این طرح را تصویب نکردند.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، تغییر کلیات آیین‌نامه نیازمند دو سوم آرای نمایندگان حاضر در جلسه است.
با توجه به عدم تصویب کلیات این طرح، رسیدگی به آن کلاً از دستور کار مجلس خارج شد.