kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
بازتاب انتخابات باشکوه ملت ایران در رسانه‌های جهان

انتظارات غرب از انتخابات ایران عملی نشد

رسانه‌های بین‌المللی در حالی به تحلیل انتخابات هفتم اسفند در کشورمان پرداختند که به دو مولفه برآورده نشدن انتظارات غرب از این انتخابات و مشارکت حداکثری مردم اعتراف کردند.



به گزارش جام نیـوز، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در گزارشی با عنوان «اعتدالگرایان در ایران؟ امیدتان را از دست ندهید» نوشت: ایرانی‌ها در روز جمعه به پای صندوق‌های رای رفتند تا برای مجلس و خبرگان ایران، افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند. جهان انتظار داشت که دوباره اصلاح‌طلبان به روی کار بیایند اما به نظر می‌رسد که آنها پیروز نشده‌اند و انتظارات کاهش یافته است.
این روزنامه افزود: در سال‌های اخیر ایران تغییرات زیادی کرده است و مهم‌ترین آنها این است که توافق هسته‌ای توسط کشورهای قدرتمند جهان به امضا رسیده است و هرچند که ایران از نظر بیرونی‌ها تغییر کرده است اما باید گفت، درون ایران آنچنان که باید و شاید تغییر نکرده است. در نهایت امر باید گفت که ایران آن چیزی را که می‌خواست از توافق هسته‌ای به‌دست آورده است و ایران با این توافق، قدرت خود را بیش از پیش تثبیت کرد.
همچنین بی‌بی‌سی انگلیسی نیز طی گزارشی از «حضور پررنگ» مردم ایران در انتخابات روز جمعه خبر داده است. بی‌بی‌سی به این مطلب اشاره کرده که رهبر انقلاب درپی انداختن رای خود به صندوق خواستار حضور همه علاقه‌مندان به ایران در پای صندوق‌های رای شده‌اند و ازدحام بالای مردم پس از این درخواست، موجب تمدید چندین باره مهلت رای‌گیری شده است. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که نتیجه این انتخابات می‌تواند بر سرنوشت حسن روحانی و میزان شانس وی برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور ایران تاثیرگذار باشد.
بر اساس این گزارش، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران از مردم درخواست کرده بود که با مشارکت خود در انتخابات، دشمنان را ناامید کنند.
بی‌بی‌سی نوشت: مهلت رای‌گیری در این انتخابات سه بار تمدید شد و این در حالی بود که طبق گزارش‌ها جمعیت انبوه مردم در مراکز رای‌دهی ازدحام کرده بودند.
در این گزارش ضمن بیان اینکه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها می‌گویند به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بیشتر خارجی در ایران هستند آمده است: با این حال، اصولگرایان می‌گویند رشد قوی اقتصادی را باید با تقویت تولید داخلی ایجاد کرد و آنها به دنبال رسیدن به هدفی هستند که «اقتصاد مقاومتی» خوانده می‌شود و یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی 1979 در ایران است.
به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی گاردین هم ضمن انعکاس اخبار مربوط به انتخابات ایران، پس از تمدید دو ساعته زمان رای‌گیری، آن را به‌دلیل استقبال گسترده مردم ایران از اولین انتخابات «پس از توافق هسته‌ای» دانست. گاردین حضور گسترده مردم را به نفع دولت روحانی ارزیابی کرده است.
این روزنامه انگلیسی همچنین با اشاره به رای دادن رهبر انقلاب در دقایق اولیه آغاز رای‌گیری، بخشی از سخنان ایشان را نقل کرده است.
رسانه‌های انگلیسی همانند گاردین و بی‌بی‌سی تلاش دارند انتخابات امسال را به توافق هسته‌ای و حضور مردم را به آن پیوند بزنند؛ حضوری که در سال‌های قبل هم درصدهای قابل توجهی را در کارنامه سیاسی ایران و مشارکت مردمی در جمهوری اسلامی ثبت کرده است.
خبرگزاری رویترز همزمان با آغاز زمان رای‌گیری و حضور رهبر انقلاب در پای صندوق رای در دقایق اول، ضمن انتشار فیلم رای دادن رهبری، اخبار انتخاباتی و البته بیشتر حواشی رخ داده در برخی از حوزه‌های رای‌گیری مانند جماران و حسینیه ارشاد را پوشش داده است. رویترز همچنین اخبار مربوط به رای دادن یکی از سران فتنه و مدعیان تقلب در انتخابات 88 را به عنوان یکی از اخبار اصلی انتخابات ایران در صفحه مربوط به اخبار غرب آسیا قرار داده است.
پایگاه اینترنتی هفته‌نامه نیویورکر آمریکا، تعبیر «انتخابات رنگارنگ ایران» را برای گزارش خود از حضور مردم در انتخابات مجلس و خبرگان برگزیده است.
نیویورکر نوشته است تهران هفته گذشته همزمان با شروع تبلیغات، هفته رنگارنگی را پشت سر گذاشته است تا در روز رای‌گیری، 290 کرسی مجلس و از آن مهم‌تر، 88 نماینده خبرگان رهبری را راهی دو مجلس کنند. نیویورکر در گزارش خود به صورت اجمالی جریان‌های سیاسی حاضر در انتخابات را نیز معرفی کرده است.
پایگاه خبری شبکه یورونیوز در بخش فارسی خود، اخبار انتخابات ایران را در صفحه اول و همچنین در صفحه ویژه انتخابات ایران به‌صورت زنده پوشش می‌دهد.
یورونیوز نوشته است «رقابت‌های انتخاباتی که با بحث رد صلاحیت شماری از نامزدها توسط شورای نگهبان آغاز شده بود، در یک هفته اخیر با رقابت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در دعوت از رای‌دهندگان برای رای دادن به فهرست ارائه شده توسط هر یک از این دو گروه داغ شد.»
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه صبح امروز خبر آغاز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان پنجم را منتشر کرده است.
سی‌ان‌ان هم همانند بی‌بی‌سی و چند رسانه دیگر، با اشاره به توافق هسته‌ای، انتخابات را آزمونی برای توافق هسته‌ای «اوباما» دانسته است.
خبرنگار سی‌ان‌‌ان در تهران در گزارش خود نوشته است: آیا قمار اوباما درباره اینکه توافق هسته‌ای با ایران خاورمیانه را امن‌تر خواهد کرد، پیروز خواهد شد؟ انتخابات یک آزمون اساسی و اولین آزمون آن - انتخابات ایران - جمعه آغاز شد.
شبکه خبری المیادین از جمله رسانه‌های خارجی است که به‌طور ویژه و زنده با خبرنگاران متعدد در سراسر کشور، انتخابات ایران را پوشش می‌دهد. خبرنگاران المیادین در نقاط مختلف تهران، قم، اصفهان و مشهد در بخش‌های ویژه گزارش‌های زنده از حوزه‌های رای‌گیری پخش می‌کنند.
آنچه در گزارش خبرنگاران المیادین توجه را جلب می‌کند، شگفتی از حضور پرشور مردم در انتخابات است که به گفته «علی‌هاشم» خبرنگار این شبکه و مدیر پایگاه خبری المیادین در تهران، «صف‌های مردم برای رای دادن تمامی ندارد».
شبکه الجزیره هم در بخش‌های مختلف خبری، با گزارش‌های زنده از ایران، و همچنین در پایگاه خبری خود، به گزارش تحولات و تحلیل فضای انتخاباتی کشور پرداخته است. الجزیره البته همانند دیگر مواضعش در موضوعات منطقه‌ای، انتخابات و حضور پرشکوه مردم پای صندوق‌ها را «نشان اشتیاق مردم برای تغییر نظام» تحلیل کرده و از مهمانان خود درباره احتمال شکل‌گیری اتفاقی مانند «بهار عربی» در ایران سؤال می‌کند!
خبرنگار شبکه روسی روسیا الیوم هم از تهران، انتخابات مجلس و خبرگان را به‌صورت زنده پوشش می‌دهد. این شبکه خبری همچنین در بخش‌های مختلف با دعوت حضوری و ویدیویی از کارشناسان، آخرین تحولات داخلی ایران در آستانه انتخابات و پس از آن را بررسی می‌کند.
کارشناسان روسیا الیوم معتقدند انتخابات ایران، در روابط کشور با همسایگان نیز تاثیر خواهد داشت به‌ویژه اینکه این کشور در مذاکراتی نظیر مذاکرات صلح سوریه حاضر است و اختلافاتی هم با عربستان دارد.
تمدید چندباره اخذ رای از مردم، از دیگر مواردی است که مورد توجه این رسانه قرار گرفته است.
شبکه ان‌بی‌سی نیوز هم همانند دیگر رسانه‌های خارجی، گزارش‌های تصویری متنوعی از فضای انتخاباتی کشور منتشر کرده است. ان‌بی‌سی نوشته است «رای‌دهندگان باید از میان اصلاح‌طلبان و تندروها انتخاب کنند.»
به گزارش تسنیم، روزنامه السفیر لبنان با اشاره به تمدید پنج مرتبه‌ای زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ایران، حضور مردم در این انتخابات را گسترده و حضور جوانان را قابل توجه خواند و تأکید کرد که جوانان با توجه به دعوت مقامات ایران با شور و اشتیاق خاصی در این انتخابات شرکت کردند.
همچنین روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی با عنوان «مشارکت حماسه‌ساز؛ رمز استقلال ایران» نوشت: صندوق‌های رأی در انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در نیمه‌های شب تعطیل شد. تا پاسی از شب بیشتر استان‌های ایران همچنان شاهد ادامه برگزاری یکی از مهم‌ترین انتخابات این کشور و حیاتی‌ترین انتخابات در تاریخ معاصر ایران بودند.
پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان عربی نیز به تمدید مکرر زمان برگزاری انتخابات جمعه اشاره کرده و نوشت که عملیات شمارش آراء پس از بسته شدن درهای مراکز انتخاباتی آغاز شده است. این پایگاه خبری به نقل از سیامک ره‌پیک سخن‌گوی کمیته مرکزی نظارت بر انتخابات نوشت که تا ساعت 9 شب بالغ بر 28 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. مجموع کسانی که حق شرکت در این دوره از انتخابات را دارند، 54 میلیون نفر هستند.
روزنامه الاهرام مصر نیز شرکت مردم ایران در انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری را گسترده توصیف و تأکید کرد که تعداد رأی‌دهندگان در این دوره از انتخابات بی‌سابقه بوده است. این روزنامه نوشت که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به 70درصد از مردم در این دوره از انتخابات شرکت کرده‌اند.
پایگاه خبری المنار حضور مردم ایران در انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری را بی‌سابقه خواند و تأکید کرد این انتخابات برای ترسیم سرنوشت این کشور به عنوان اولین انتخابات پس از امضای توافق هسته‌ای کافی بود. صفوف طولانی رأی‌دهندگان نشان‌دهنده مشارکت چشمگیر مردم و جوانان ایرانی در این انتخابات بود که در برابر مراکز رأی‌گیری در تهران و شهرهای بزرگ در طول روز و شب جمعه گذشته منتظر انداختن رأی خود به صندوق بودند.
رسانه‌های خبری وابسته به رژیم آل  سعود بزرگ‌ترین سکوت‌کنندگان حماسه انتخاباتی هفتم اسفند مردم ایران بودند. عربستان سعودی که در تاریخ خود از انجام هر نوع انتخابات آزادی بی‌بهره بوده است، البته آنجا که مجبور به ذکر اخبار برگزاری انتخابات در ایران می‌شود، سعی می‌کند این انتخابات را کم‌رنگ و در میان انبوه خبرهای منطقه‌ای گنجانده و از تاثیرگذاری آن جلوگیری کند.
روزنامه عکاظ عربستان در همین رابطه بدون اشاره به حضور گسترده مردمی در انتخابات هفتم اسفند و تمدیدهای مکرر زمان انتخابات،‌ برگزاری این دوره از انتخابات را نشان‌دهنده تقابل تاریخی بین دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب خواند!