kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
روحانی در نشست مشترک با هیئت عالیرتبه سوئیس‌:

فضای پسابرجام فرصتی برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است!

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مشترک با هیئت عالیرتبه سوئیس تاکید کرد‌: در فضای پسابرجام فرصت برای عضویت دایم ایران در سازمان تجارت جهانی به‌وجود آمده است!


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئيس‌جمهور کشورمان روز شنبه در مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد تهران از آقای «یوهان اشنایدر آمان» رئیس‌جمهوري کنفدراسیون سوئیس به طور رسمي استقبال كرد.
در مراسم استقبال رسمی از رئيس‌جمهوري سوئیس‌، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سوئیس‌، روسای جمهور دو کشور از يگان تشريفات سان ديدند و سپس هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
 روسای‌جمهور دو کشور بلافاصله پس از استقبال رسمی، وارد محل دیدار دوجانبه شده تا راه‌های گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهند.
استقبال تهران از توسعه مناسبات با سوئیس
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس با بیان اینکه روابط دو کشور بسیار باسابقه، دوستانه و دارای قدمتی ۱۴۰ ساله است، گفت: امروز در فضای پسابرجام و پساتحریم، فرصت خوبی برای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌ها با یکدیگر داریم که باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم.
وی ضمن اظهار امیدواری که این سفر آغازی نوین برای گسترش و تحکیم روابط میان دو کشور باشد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از توسعه مناسبات و تقویت دوستی‌ها با سوئیس استقبال می‌کند.
روحانی با بیان اینکه امروز و در فضای پسابرجام فرصت برای عضویت دایم ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) به‌وجود آمده، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ منطقه‌ای و اقتصادی، می‌تواند نقش سازنده‌ای را در این سازمان ایفا کند.
 وی با اشاره به اینکه دو کشور باید در راستای به نتیجه رسیدن توافقات تجاری مشترک تلاش کنند، اظهار داشت: هموار شدن مسیر همکاری‌های بانکی میان بانک‌های ایران و سوئیس، اقدامی جدی در راستای توسعه همکاری‌ها و مناسبات دو کشور خواهد بود که امیدواریم با فعال شدن همکاری‌های بانکی و بیمه‌های صادراتی حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.
رئیس‌جمهور کشورمان  اولین گام مبارزه با تروریست‌ها را ممانعت از کمک‌های مالی، تسلیحاتی و جذب نیروی انسانی به آنها برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم تا جوانان کشورهای جهان با علاقه‌مندی به مفاهیم درست و انسانی، جذب تروریست‌ها نشوند.
روحانی با بیان اینکه تردیدی نداریم تروریست‌هایی که امروز به خطری بزرگ برای کشورهای منطقه تبدیل شده‌اند در آینده برای سایر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی هم خطرناک خواهند بود، ابراز داشت‌: باید برای توقف تروریست‌ها در هر نقطه‌ای از جهان تلاش و همکاری کنیم.
«یوهان اشنایدر آمان» رئیس‌جمهوری سوئیس نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، با اشاره به ضرورت گسترش و توسعه همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور، گفت: ایران با فرهنگ بسیار کهن و سوئیس با علم و دانش جدید می‌توانند، هدف و راه مشترکی را برای پیشرفت یکدیگر ترسیم کنند و در این راستا علاقه‌مند به توسعه همه‌جانبه مناسبات با ایران هستیم.
وی همچنین از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی استقبال و با بیان اینکه از این عضویت حمایت خواهیم کرد، حضور ایران را موجب رونق گرفتن این سازمان دانست.
ایران و سوئیس 6 تفاهم‌نامه برای توسعه همکاری‌
به امضا خواهند رساند
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با همتای سوئیسی خود، اعتماد به اصولی از قبیل استقلال، حاکمیت ملی، دمکراسی و انتخابات را پایه‌های اصلی ارتباط نزدیک دو کشور دانست و گفت: فعال شدن بانک‌های سوئیسی در ارتباط با بانک مرکزی و سایر بانک‌های کشورمان و بیمه صادراتی، از پایه‌های اصلی توسعه روابط اقتصادی تهران – برن است که در مذاکرات خود آن را مورد بررسی قرار دادیم.
 وی همچنین از ادامه همکاری‌ دو کشور برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و تلاش سوئیس در این زمینه خبر داد و گفت: دو کشور همچنین مصمم هستیم که توافقنامه تجاری ایران و سوئیس را که نیمه‌تمام مانده هر چه زودتر تکمیل و نهایی کنند.
رئیس‌جمهور کشورمان ابراز داشت‌: ایران و سوئیس در زمینه همکاری‌های علمی و فنی، 6 تفاهم‌نامه برای توسعه همکاری‌های خود به امضاء خواهند رساند و علاقه‌مند هستند به دلیل ظرفیت‌های فراوانی که در زمینه گردشگری به‌ویژه در ایران وجود دارد همکاری‌های خود را هر چه بیشتر تقویت کنند.
روحانی تصریح کرد: معتقدیم موضوع حقوق بشر در هیچ کشوری از جهان به نقطه مطلوب نرسیده و همه کشورها برای دستیابی بشریت به این حق مسلم، ضرورت دارد همدیگر را یاری کنند.
«یوهان اشنایدر آمان» رئیس‌جمهوري کنفدراسیون سوئیس نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه این اولین سفر یک رئیس‌جمهوری سوئیس به ایران است، گفت: در سفر به تهران تعداد اعضای هیئت‌ اقتصادی همراه به تناسب بزرگی و وسعت کشورم 40 شرکت بود، اما انتظار داریم زمانی که شما به دعوت ما برای سفر به سوئیس پاسخ دادید به تناسب بزرگی و وسعت کشورتان 10 برابر این تعداد هیئت اقتصادی همراه خود به سوئیس بیاورید.
وی ادامه داد: سوئیس آماده و علاقه‌مند به ارایه خدمات مالی و بانکی کارآمد در راستای گسترش روابط با ایران است.
رئیس‌جمهوری سوئیس اظهار امیدواری کرد در راستای بهبود روابط دوجانبه، پرواز مستقیم تهران – ژنو به زودی برقرار شود تا علامت شاخصی بر عزم دو طرف برای ارتقای سطح روابط باشد.
بیانیه نقشه راه توسعه روابط تهران- برن
جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که دو کشور برای توسعه و نهادینه کردن یک چارچوب همکاری مشترک و دراز‌مدت در حوزه‌های دوجانبه، ‌منطقه‌ای و چندجانبه‌، یک نقشه راه تدوین کرده‌اند. این بیانیه مشترک که روز شنبه همزمان در پایتخت‌های دو کشور منتشر شد، در سیزده بند، جزئیات نقشه راه همکاری‌های مشترک تهران – برن  را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و مالی، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری، علوم، پژوهش و فناوری، محیط زیست، آرشیو‌ها، ایمنی هسته‌ای غیر نظامی، حقوق بشر، کنسولی و مهاجرت و حقوقی مشخص می‌سازد.