kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳

فرج‌الله سلحشور هنرمند انقلابی و سازنده سریال‌های فاخر دارفانی را وداع گفت

فرج‌الله سلحشور؛ راوی صادق تاریخ و قصه‌های قرآنی و علمدار سینمای انقلاب به دیدار حق شتافت.

سرویس ادب و هنر-

فرج‌الله سلحشور، کارگردان سریال‌های محبوبی چون «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس» که از چند سال قبل با بیماری سرطان ریه دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام بامداد روز شنبه هشتم اسفند و در سن 63 سالگی از دنیا رفت.
فرج‌الله سلحشور فعالیت هنری خود را از اواسط دهه 50 در مسجد جواد الائمه(ع) تهران آغاز کرد. در آستانه پیروزی انقلاب ، مسجد جوادالائمه(ع) هم مثل خیلی دیگر از مساجد کشور به محلی برای جوشش جوانان علیه رژیم پهلوی تبدیل شده بود. اما آنچه این مسجد را متفاوت می‌نمود حضور و ظهور جوانان اهل قلم و هنرمند بود. جوانانی مثل امیرحسین فردی، رسول ملاقلی پور، حبیب غنی پور، فرج‌الله سلحشور و ... که پس از انقلاب نیز در عرصه ادب و هنر ایران زمین درخشیدند.
هنوز مبارزه و قیام درنگرفته بود که اجرای یک نمایش در مسجد جوادالائمه(ع) توجه همه را به یک جوان جلب کرد. این جوان فرج‌الله سلحشور بود و نقش «حر» را اجرا می‌کرد. او از همان ابتدا به اجرای نمایش‌هایی درباره تاریخ اسلام و ادیان علاقه خاصی داشت.
بعد از انقلاب هم همراه با دیگر هنرمندان انقلابی، حوزه هنر و اندیشه اسلامی را پایه‌گذاری کردند که بعدها به نام حوزه هنری شهرت یافت. وی در دهه 60 به عنوان گوینده و بازیگر فعالیت می‌کرد. بازی در فیلم‌های «پرواز در شب» به کارگردانی مرحوم رسول ملاقلی پور و «توبه نصوح» ازجمله نقش‌آفرینی‌های درخشان سلحشور بود.
ساخت سریال «ایوب پیامبر» توسط سلحشور، خبر از خودنمایی یک کارگردان متبحر در زمینه ساخت سریال‌های مذهبی-تاریخی می‌داد. این تبحر و هنرنمایی در سریال «مردان آنجلس»(اصحاب کهف) به اوج رسید. در همه سال‌های بعد از انقلاب افراد زیادی در این زمینه ذوق‌آزمایی کردند و سریال‌های متعددی در این زمینه ساخته شد. اما بدون تردید، نام فرج‌الله سلحشور را باید در صدر نشاند. چراکه وی نگاهی جهانی داشت. او به زبان فارسی و با برداشت از قرآن کریم فیلم می‌ساخت، اما مخاطب او همه جامعه بشری بود. به طوری که اثر اخیر او یعنی «یوسف پیامبر(ع)» پربیننده‌ترین سریال ایرانی در جهان محسوب می‌شود.
سریال «حضرت موسی»(ع) نیز طرح آینده سلحشور بود. فیلمنامه این سریال طی چهار سال گذشته و زیر نظر 24 اسلام‌شناس و کارشناس هنرهای دینی نگارش یافته است و آماده تصویربرداری بوده است. سلحشور بنا داشت در این سریال، چهار هزار سال تاریخ بنی‌اسرائیل را از زمان ظهور حضرت کلیم تاکنون روایت کند. هدف اصلی این سریال، افشای صهیونیسم و حمله به جنایت‌های امروز رژیم غاصب اسرائیل در آئینه تاریخ بود.
با این حال، هیچ‌گاه امکان تولید این سریال برای سلحشور فراهم نشد. چون به تصویر کشیدن چنین اثری آن هم در ساختاری فاخر و حیرت‌انگیز و در 72 قسمت، به پشتوانه مالی فراوانی نیاز داشت. اما متأسفانه صداوسیما به خاطر مشکلات مالی سال‌های اخیر خود نتوانست چنین بودجه‌ای را تأمین کند.
رهبر معظم انقلاب در تاریخ 28/۰۷/1370 و در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، فرموده بودند: «چند شب پیش از این، نمایشنامه‌ای را در این‌جا نمایش دادند -«ایوب پیامبر»- که خیلی خیلی خوب بود. کار یکی از همین آقایان رفقای شما - آقای سلحشور - بود ... بعد از نمایش گفتم: من که آخوندم و این همه در زندگی پیامبران مطالعه کرده‌ام، بعد از این نمایش تو، معرفت و ارادتم به حضرت ایوب بیشتر شد!»
حضرت امام خامنه‌ای همچنین پس از پخش سریال «یوسف پیامبر(ع)» نیز در دیدار دست‌اندرکاران تولید این سریال، از فرج‌الله سلحشور تقدیر کرده بودند.
پس از درگذشت سلحشور، جمعی از هنرمندان و نهادهای فرهنگی و هنری، به پاسداشت این هنرمند متعهد پرداختند.
محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه(ع)، جشنواره فیلم مقاومت، جشنواره فیلم عمار، حاج منصور ارضی، انجمن روزنامه نگاران مسلمان، موسسه هنرمندان پیشکسوت، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ... با صدور پیام هایی درگذشت سلحشور را به مردم تسلیت گفتند.
سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صداوسیما هم درباره سلحشور نوشت: «کارنامه هنری او پربار است، ولی سریال یوسف پیامبر(ع)، به لحاظ استقبال و رضایتمندی مخاطب، در داخل و خارج کشور یک استثناست.آن مرحوم توانست فیلمنامه سریال حضرت موسی(ع) را نیز به رشته  تحریر درآورد که امیدوارم با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی، در آینده تولید شده و به نمایش درآید. سلحشور با قرآن مانوس و محشور بود. ایده‌های خود را از قرآن می‌گرفت و معتقد بود. حقانیت و برکت قرآن ضامن موفقیت کارهای هنری است . خداوند با قرآن محشورش فرماید.»
مصطفی زمانی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از پشت صحنه سریال «یوسف پیامبر» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امروزم به اعتماد دیروز تو رقم خورد. روحت شاد حاج فرج عزیز.»
کتایون ریاحی دیگر بازیگر سینما و تلویزیون نیز در فضای مجازی به درگذشت سلحشور واکنش نشان داد و نوشت: «خوشا به حال یوسف که معبودی چون تو دارد/ خوشا به حال تو که بنده‌ای چون یوسف داری»
جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در خصوص فوت فرج‌الله سلحشور و خصوصیات اخلاقی و هنری آن مرحوم به باشگاه خبرنگاران گفت: سلحشور تکلیفش با خودش مشخص بود و با دست پر از دنیا رفت و در مورد تکالیف شرعی خود چیزی کم نگذاشت. ما نیز باید فکری به حال خودمان کنیم.
وی افزود: با سلحشور همسفر کربلا بودیم و طی این مدت بسیار با هم نزدیک‌تر شدیم. او قلبی بسیار رئوف به اندازه گنجشک داشت. خاطره به یاد ماندنی من با او به زمانی برمی‌گردد که وقت دیدن حرم امام حسین (ع) به خاطر حال و هوای معنوی که داشت، از هوش رفت. وی ادامه داد: سلحشور برای ماندگاری و تعالی هنر اسلامی - هنری که بنیادش بر اساس معرفت، پژوهش و دانش است- بسیار زحمت کشید.
مراسم تشییع فرج‌الله سلحشور امروز (یکشنبه)
9 اسفند از ساعت 10 صبح در بزرگراه اشرفی اصفهانی ابتدای باغ فیض برگزار می‌شود. پیکر این هنرمند پس از برگزاری مراسم تشییع در امامزادگان جعفر و حميده خاتون دفن مي شود.
روزنامه کیهان نیز درگذشت فرج‌الله سلحشور را به ملت ایران، جامعه هنرمندان و به ویژه به خانواده سلحشور تسلیت می‌گوید.