kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
آتش‌بس رسما آغاز شد

بازگشت آرامش نسبی به سوریه پس از 5 سال

همزمان با تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل، درگیری‌ها در 34 منطقه سوریه متوقف شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل بامداد شنبه با تصویب قطعنامه شماره 2268، از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواست به توافق آتش‌بس مسکو-واشنگتن پایبند بمانند. بدین ترتیب از نیمه شب شنبه به وقت سوریه، آتش‌بس در این کشور رسما به اجرا درآمد.
همزمان با اجرای آتش‌بس، «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که همه گروه‌های سوری (به جز داعش و جبهه النصره) به این آتش‌بس پایبندی خود را اعلام کرده‌اند.
وی همچنین گفت: براساس توافقات به عمل آمده، به مکان‌های تحت محاصره، مواد غذایی ارسال خواهد شد، که البته این مناطق شامل مکان‌هایی که داعش و جبهه النصره بر آنها مسلط هستند، نمی‌شوند. وی همچنین اطلاع داد که مذاکرات صلح میان دولت و مخالفان هفتم مارس (17 اسفند) از سرگرفته می‌شود. دی‌میستورا دیروز این را نیز گفت که گزارش‌هایی از نقض آتش‌بس در سوریه دریافت شده است.
وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، با برقراری آتش‌بس،‌ درگیری‌ها در 34 شهر و روستا متوقف شده است. این نهاد همچنین خبر داد، 70 هواپیما و ماهواره روسی بر اجرای آتش‌بس نظارت می‌کنند.
نیروی هوایی روسیه هم عملیات در برخی مناطق را متوقف کرده است. حومه دمشق و استان‌های «حمص»، «حماه» و «درعا» و بخش شرقی استان «حلب» از مناطقی هستند که آتش‌بس در آنجاها به اجرا درآمده است.
اما، درگیری‌ها علیه تروریست‌های داعش در مناطق شمال شرقی استان حلب، شهر «دیرالزور»، و استان‌های «رقه» و «ادلب» ادامه دارد.
برخی کارشناسان مدعی هستند که آتش بس تنها شامل 10 درصد از خاک سوریه می‌شود. آینده آتش‌بس در همین مناطق محدود هم با اما و اگرهای زیادی همراه است و بسیاری از کارشناسان آن را «شکننده» و «از هم اکنون شکست خورده» می‌دانند؛ «گنادی گاتیلوف» معاون وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: اگر تروریست‌ها به حملات ادامه دهند، برقراری ثبات بلندمدت در سوریه غیرممکن خواهد بود.
«بشار جعفری»‌ نماینده سوریه در سازمان ملل هم هشدار داد که دولت دمشق به هرگونه نقض آتش‌بس پاسخ خواهد داد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت: اجرای آتش‌بس در سوریه دشوار است، اما گزینه‌ای جز آن وجود ندارد. وی گفت: حملات هوایی علیه داعش و جبهه النصره متوقف نخواهد شد.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر عرب اما، آتش‌بس در سوریه را «از هم‌اکنون شکست‌خورده» دانست. «عمر معربونی» کارشناس لبنانی نیز همین عقیده را تکرار کرد.
سایر رویدادها
* کاخ سفید تهدید کرد، در صورت شکست آتش‌بس در سوریه، طرح «ب» در این کشور اجرا می‌شود. براساس این طرح، سوریه تجزیه می‌شود!
* «احمد سلیمان» کارشناس سوری گفت: توطئه‌های آمریکا زیر ضربات ارتش سوریه و متحدانش نابود خواهد شد.
* انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در حومه شرقی «حماه»، چهار کشته و هشت مجروح برجای گذاشت.