kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱

ژنرال‌های آمریکایی بودجه بازسازی افغانستان را بلعیدند

ژنرال‌های حریص و فاسد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بیش از 113 میلیارد دلار وجه بازسازی افغانستان را حیف و میل کرده‌اند.


سرویس خارجی-

در حالی که کشور افغانستان روز به روز به سمت ویرانی می‌رود و کمتر نشانه‌ای می‌توان در این کشور از بازسازی زیرساخت‌ها یافت، منابع زیادی به نام این کشور توسط آمریکایی‌ها حیف و میل شده است؛ در این رابطه «جان ساپکو» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، رقمی را که از سال 2002 تاکنون توسط کنگره آمریکا برای بازسازی افغانستان اختصاص یافته است را 113 میلیارد و 100 میلیون دلار اعلام کرد.
به گفته ساپکو، این رقم اختصاص یافته 10 میلیارد دلار بیش از رقمی است که پس از جنگ جهانی دوم تحت نام «طرح مارشال» توسط آمریکا به کشورهای اروپای غربی اختصاص یافته بود.
این رقم کلان اگر در کشورهای بزرگ و پرجمعیت هم هزینه می‌شد، پیامدهای مثبت اقتصادی آن کاملا مشهود بود، ولی جامعه فقیر و جنگ‌زده افغانستان هیچ تحول مثبتی را در کشور و معیشت خود احساس نکرده‌اند و زیرساخت‌های این کشور همچنان دست‌نخورده و ابتدایی باقی مانده‌اند.
جالب است که خود منابع آمریکایی بعضا فاش می‌کنند که بر سر این پول‌های کلان چه آمده است؛ فساد گسترده در مراحل ساخت و ساز ساختمان وزارت دفاع افغانستان موسوم به «پنتاگون کوچک» در کابل، پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب به شرکت‌های امنیتی غربی طرف حساب پنتاگون و ورود مستقیم ارتش در امور بازسازی از جمله گزارش‌های آمریکایی‌ها در این‌باره است.
با توجه به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان مبنی بر اینکه برای بازسازی این کشور جنگ‌زده بیش از 113 میلیارد دلار بودجه اختصاص داده شده (رقمی بیش از آنچه برای بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم اختصاص داده شده بود) و ویرانی‌های موجود در افغانستان کارشناسان نتیجه گرفته‌اند، این مبالغ نجومی از سوی افسران ارشد پنتاگون بالا کشیده شده است. پیش از این نیز گزارش‌های زیادی هم درباره فساد ارتش آمریکا در این حوزه منتشر شده است.