kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

یادداشت حجت‌الاسلام طائب برای کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا»(کتابستان)

حجت‌الاسلام مهدی طائب در یادداشتی به ویژگی کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» اشاره کرده است.


حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طائب پیرامون کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» که از سوی انتشارات خاکریز ایمان و اندیشه منتشر شده حاشیه‌ای نوشته‌ که در ادامه منتشر می‌شود:
باسمه تعالی
گاهی اقدامات جنایتکارانه از فرد یا سازمان یا گروه یا یک رژیم آن‌قدر زیاد و پر دامنه بوده و هست و در نقل تکرار می‌شود که دیگر عادی شده، نقل آن توجه کسی را جلب نمی‌کند و وقتی می‌گویند آدم کشت یا خانه سوزاند، کسی سر بر نمی‌گرداند و متعجب نمی‌شود و عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و چنان از کنارش عبور می‌کند که گویا این باید باشد و چیز مهمی نیست و اصلا به اینکه انسانی کشته شده و خونی بر زمین ریخته شده، توجهی نمی‌شود.
این یک آفت بزرگ است که اگر رخ داد، جلوگیری از جنایت‌های او رفته‌رفته کمرنگ و فراموش می‌شود و در استمرارش باقی مانده، به یکباره شخص و اشخاص بی‌تفاوت، جنایتکار را بالای سر خود دیده، قربانی همان جانی می‌شوند. در چنین حالتی یکی از راه‌های مقابله با این آفت پر خطر، تغییر ادبیات و ایجاد تفاوت در گفتار و بیان است که کمک فراوانی به هشیاری و توجه لازم می‌کند. از این پس نگویید جنایت کرد، بلکه فریاد بلند شود که فلانی خدمت کرد و از سر لطف اقداماتی را انجام داد! اینجا است که نظرها جلب می‌شود و سرها به سوی ناقل می‌چرخد و چشم‌ها خیره که فلانی لطف و کرم کرد؟ مگر می‌شود؟ آنگاه الطاف او را تعریف کرد: آدم کشت، خانه ویران کرد، زن و فرزند را از شوهر و پدر آواره ساخت و به بردگی و بیگاری گرفت. آنگاه است که شنونده یا خواننده متوجه غفلت دیرپای خود از جنایات می‌شود.
«تاریخ مستطاب آمریکا» اولین نوشته در نوع خود با این لطافت و ویژگی است. مستطاب یعنی خوش و نیکو و پسندیده، حالا این صفت برای تاریخ ایالات متحده آمریکا، به راستی در نگاه اول خواب از چشم خواننده می‌رباید. تاریخ خوش و نیکو و پسندیده برای آمریکا؟ ما را چه شده؟ او چه کرده که نیکو گشته؟ و اینگونه کتاب را تا پایان بخوانید و پرسش خویش را کامل کنید. »
این کتاب را محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه با زبانی طنز و نرم نوشته و مازیار بیژنی کاریکاتورهای آن را کشیده است.