kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
بشار اسد تشریح کرد

نقش مهم ایران و روسیه در پیروزی‌های بزرگ سوریه

رئیس‌جمهور سوریه کمک‌های ایران و روسیه در پیروزی‌های ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی را «مهم‌» و «اساسی» دانست.



«بشار اسد» در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» تاکید کرد: شکی نیست که کمک‌های ایران و روسیه نقش اساسی در پیشروی‌های ارتش ما داشته است. اما این سخن که ما نمی‌توانستیم ]بدون کمک‌های خارجی[ چنین پیشروی‌هایی را داشته باشیم، یک فرض است و کسی نمی‌تواند پاسخ دقیقی به این سؤال بدهد.
 به گزارش تسنیم بشار اسد ادامه داد: البته ما قطعا نیازمند این کمک‌ها بودیم. علت آن هم ساده است؛ 80 کشور در حال حاضر به شیوه‌های مختلف از این تروریست ها حمایت می‌کنند؛ بعضی از این کمک‌ها به شکل مستقیم و در قالب کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی و همچنین تزریق عناصر مسلح]به داخل سوریه[ است.
برخی کشورها هم در محافل بین‌المللی از آنها  ]تروریست‌ها[ حمایت سیاسی می‌کنند.
بشار اسد در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی می‌کند شهر حلب چه زمانی پس گرفته شود؟ گفت:‌«در واقع، الان ما در مرکز شهر هستیم و دولت بر بخش گسترده‌ای از شهر مسلط است و ساکنان مناطق تحت سلطه گروه‌های مسلح نیز به مناطقی که تحت اختیار دولت است، نقل مکان کرده‌اند. لذا، موضوع تسلط مجدد بر این شهر مطرح نیست. موضوع مهم، بستن مسیرهای مواصلاتی ترکیه به گروه‌های تروریستی است.
رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به اینکه «هم‌اکنون بسیاری از این مسیرها مسدود شده است.» گفت، «به همین علت است که ترکیه اکنون مناطق کردنشین را هدف قرار می‌دهد.» وی اولویت فعلی ارتش را بستن مرزهای ترکیه به‌عنوان کانال ورود سلاح و تروریست‌ به سوریه دانست.
بشار اسد در رابطه با آتش بس که این روزها کشورهای غربی زیاد سنگ آن را به سینه می‌زنند نیز اینگونه اظهارنظر کرد که «نباید تروریست‌ها از آتش‌بس برای تقویت مواضع خود سوءاستفاده کنند.»  رئیس‌جمهور سوریه گفت:‌«در صورت برقراری آتش‌بس، باید تضمین داده شود که تروریست‌ها به سلاح و حمایت‌های ترکیه دست نخواهند یافت.»
وی در مورد اتهام غربی‌ها مبنی بر جلوگیری دولت از ارسال کمک‌های انسانی به هفت منطقه تحت محاصره نیز گفت:‌«ما هیچ منطقه‌ای را در سوریه محاصره نکرده‌ایم. بین تحمیل محاصره و دور زدن منطقه‌ای مشخص به علت حضور گروه‌های مسلح، تفاوت وجود دارد. در وضعیت امنیتی و نظامی کنونی، این موضوع، امری طبیعی است. مشکل اینجاست که گروه‌های مسلح مواد غذایی و نیازهای اساسی مردم را گرفته و به عناصر خود می‌دهند و یا این وسایل را با قیمتی بالا، به مردم می‌فروشند. ما به‌عنوان دولت مانع ورود کمک به هیچ منطقه‌ای نمی‌شویم، حتی مناطقی که تحت سلطه «داعش» قرار دارد. مثلا «رقه» در شمال کشور تحت سلطه داعش قرار دارد و پیش از آن نیز، در اختیار «جبهه النصره» بوده است. با این حال، طی سه سال اخیر ما حقوق کارمندان و اسباب معیشت بازنشستگان و واکسیناسیون کودکان را به این مناطق ارسال می‌کردیم و همچنان ارسال می‌کنیم.»
بشار اسد این را نیز گفت که «در حال حاضر ارتش در 10 جبهه با داعش می‌جنگد.»
اقدام بی‌سابقه آمریکا
خبرگزاری جمهوری اسلامی اما به نقل از روزنامه انگلیسی‌ «ساندی تایمز» گزارش داد، آمریکا برای نخستین بار و در اقدامی بی‌سابقه، موقعیت جغرافیایی 50 مرکز نظامی آمریکا در شمال سوریه را در اختیار مقامات روسیه قرار داده است. نظامیان آمریکایی در این مراکز مخالفان(به اصطلاح) میانه‌رو را به بهانه مبارزه با داعش آموزش می‌دهند.
ساندی‌تایمز افزود: حتی زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا با اعزام کماندوهای آمریکایی به سوریه موافقت کرده بود، پنتاگون از انتشار جزئیات این ماموریت امتناع و اعلام کرده بود که برای حفظ جان کماندوها، این اطلاعات محرمانه باقی خواهد ماند.
این روزنامه انگلیسی نوشت، ژنرال «چارلز براون» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در پاسخ به این سؤال که «تا چه میزان اطمینان دارد که روسیه اطلاعات دریافتی پنتاگون در مورد پایگاه‌ها را افشاء نمی‌کند؟» گفت:‌ «من حقیقتا از سوی روس‌ها هیچ اطمینانی دریافت نکرده‌ام.»
به نوشته این روزنامه، زمان آغاز عملیات هوایی روسیه(9 مهر)، طرفین (آمریکا و روسیه) به یکدیگر اطمینان داده بودند که مواضع یکدیگر را هدف حمله قرار ندهند.
کارشناسان می‌گویند، تحولات سوریه به مرحله بسیار حساسی رسیده و ممکن است که آمریکا را عملا مقابل روسیه قرار دهد.
 البته فعلا این ترکیه است که به نمایندگی از آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش مقابل روسیه شاخ و شانه می‌کشد و تحرکات آنکارا در مرزهای سوریه، شرایط را بحرانی‌تر کرده است.
در ارتباط با این رویکرد ترکیه، دیروز نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه یک‌بار دیگر به ترکیه هشدار داد که دست از اقدامات تحریک‌آمیز در شمال سوریه بردارد و این اقدامات را نقض حاکمیت سوریه دانست.