kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
بانک مرکزی خبر داد

توقف طرح کارت خرید اعتباری کالا در بانک‌ها

علیرغم وعده‌های دولت برای افزایش قدرت خرید مردم و رونق بخشیدن به تولید ملی با طرح خرید اعتباری کالا، این طرح عملا منتفی شد.


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص طرح کارت اعتباری خرید کالا اظهار داشت: تاکنون بانک‌ها درخواستی برای تأمین اعتبار صدور کارت اعتباری از بانک مرکزی نداشته اند.
میرمحمد صادقی در یک نشست خبری گفت: بانک مرکزی آمار اینکه چه تعداد کارکنان رسمی و قراردادی برای این طرح ثبت نام کرده‌اند ندارد اما حدود 18 هزار و 900 نفر از مزدوجین در این طرح ثبت نام کرده‌اند.
علاوه بر اظهارات معاون بانک مرکزی که از فروکش کردن این طرح دولت خبر می‌دهد، خبرها حاکی است طرح کارت اعتباری خرید کالا که قرار بود رونق را به بازار برگرداند با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به بن بست خورده است.
طرح دولت برای تحریک تقاضا در بازار برخی کالاهای داخلی در اواخر مهر ماه اعلام شد و براساس آنچه که مسئولان اقتصادی کشور اعلام کردند قرار بود این طرح‌ها که شامل سه طرح تسهیلات خودرو، لوازم خانگی و کالاهای واسطه‌ای می‌شد به صورت کوتاه مدت برای شش ماه اجرا شود.
دولت طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو را بلافاصله و با سرعت عجیبی آغاز کرد اما بر خلاف وعده قبلی آن را در سقف 110 هزار مورد متوقف کرد، در ادامه نیز همانطور که از ابتدا وعده داده بود قرار شد پس از اجرای طرح خودرو و با فاصله حداکثر یک هفته، طرح خرید کالا با کارت اعتباری اجرا شود.
با این حال بیش از 4 ماه از وعده اجرای کارت اعتباری خرید کالا می‌گذرد و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برای واحدهای تولیدی حکایت از آن دارد که دیگر فرصتی برای اجرای طرح کارت خرید اعتباری که قرار بود بازار را به رونق برساند نیست.
بن بست در طرح خروج از رکود
در همین ارتباط حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی به تسنیم گفت: بانک مرکزی با گذشت زمان فقط وعده امروز و فردا داد ولی عملاً هیچ اتفاقی در بازار نیفتاد.
وی با بیان اینکه به اعتقاد ما طرح کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی به بن بست رسیده است، افزود:  قرار بود این طرح در 18 آبان ماه اجرایی شود اما متأسفانه اراده‌ای برای اجرای قطعی آن وجود نداشت وگرنه اجرای این طرح برای دولت کار آسانی بود.
طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هم با اعلام اینکه علیرغم تمام صحبت‌ها از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت هنوز این طرح اجرایی نشده است، گفت: در روزهای پایانی سال سیستم بانکی قادر به ارائه تسهیلات نیست، البته در هیچ کدام از فروشگاه‌های لوازم خانگی اقدامی از سوی بانک مرکزی برای بروز رسانی دستگاه‌های پوز برای فروش کالا در قالب کارت اعتباری خرید کالا انجام نشده است.
در همین رابطه رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد: صدور کارت‌ اعتباری خرید لوازم خانگی رسما منتفی شده و امکان اجرای آن نیست، لذا خریداران منتظر صدور این کارت‌ها برای خرید نباشند.
حبیب‌الله انصاری اظهار کرد: علی‌رغم قولی که دولت و بانک مرکزی داده بود، کارت‌های اعتباری صادر نشد و این موضوع ضربه بزرگی به صنعت لوازم خانگی زد چون ضمن رکودی که در بازار بود این قول‌ها باعث شد که خرید مردم به تاخیر بیفتد و خرید نکردن مردم به رکود بازار لوازم خانگی دامن زد.
وی ادامه داد: بانک مرکزی روی این موضوع نظری ندارد و فکر می‌کنم که طرحی در این زمینه وجود نداشته باشد؛ مگر اینکه خود بانک‌ها به صورت مشترک با تولیدکنندگان لوازم خانگی این کار را اجرا کنند.
دبیر انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به ناموفق بودن طرح توزیع کارت‌های اعتباری تصریح کرد: بانک مرکزی شرم کرد این طرح را کاملا لغو کند در عوض 10 میلیون پیش‌نویس برای ثبت‌نام کارت اعتباری را به شش میلیون تومان کاهش داد.
انصاری افزود: این‌که یک نفر تصمیم بگیرد و دیگری آن را نقض کند درست نیست و عدم ثبات تصمیم‌گیری‌ها، موجب بی‌اعتمادی در جامعه شده و باورهای مردم را تخریب می‌کند.
وی درباره‌ این‌که بانک مرکزی اعلام کرده است 18 هزار زوج برای کارت‌های اعتباری خرید کالا ثبت نام کرده‌اند هم گفت: این موضوع هنوز در بازار ملموس نشده است.