kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲

گزارشی از شور و حال انتخاباتی در شهرهای کشور

با آغاز تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این روزها شهرهای کشور شور و حال خاص انتخاباتی به خود گرفته و حواشی خواندنی به دنبال داشته است.

سرویس شهرستانها-

هواداران نامزدهای مجلس با حضور در ستادهای تبلیغاتی به معرفی کاندیداهای مورد علاقه خود می‌پردازند.
توزیع انواع بروشور، کاتولوگ و کارت ویزیت معرفی نامزدها در کوچه‌ها، خیابان‌ها و حیاط‌خانه‌ها به چشم می‌خورد.
در برخی شهرها تأیید صلاحیت دقیقه نودی برخی کاندیداها به هیجان رقابتی افزوده به‌طوری که تنها با گذشت ساعاتی از اعلام رسمی تأیید صلاحیت برخی نامزدها، ستادهای این افراد راه‌اندازی و اقلام تبلیغاتی آنها نیز در سطح حوزه انتخابی توزیع شد.
همچنین این روزها بازار مناظره‌ها در برخی شهرها داغ، داغ است.
در برخی شهرها نمایشگاه‌های خودرو به ستادهای تبلیغاتی نامزدها تبدیل شده و بازار تجمعات مردمی و تبلیغات و شور و هیجان دادن به انتخابات گرم گرم است. هواداران برخی نامزدهای انتخاباتی در بعضی از استان‌های مرزی و عشایری با پوشیدن لباس‌های محلی به تبلیغ می‌پردازند.
برخی نامزدها از میدان رقابت‌های انتخاباتی کنار کشیده‌اند و تعدادی هم با تأیید صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان پرتوان وارد این گود شده‌اند.
به گزارش خبرنگاران از اصفهان، طی روزهای اخیر فهرست‌های متعددی در اصفهان منتشر شده که اسامی اعضای ائتلاف بزرگ اصولگرایان در آن نیز مشاهده شده اما تاکنون همه این فهرست‌ها از سوی نامزدهای منتخب مجمع اصولگرایان رد شده است.
از ساری هم گزارش رسید که مراسم حمایت یکی از کاندیدای رد صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی از دو داوطلب اصلاح‌طلب مجلس دهم با حمله اصلاح‌طلبان مازندران به شورای نگهبان برگزار شد. در این مراسم عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان مازندران به شورای نگهبان و روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دهم انتقاد کرده و گفت: اگر ما را از در برانند از پنجره وارد صحنه نظام می‌شویم. در حوزه انتخابیه خرمشهر نیز صلاحیت یک نامزد مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان تأیید شد و این درحالی است که صلاحیت یک نامزد انتخابیه آبادان که قبلاً تأیید شده بود بنا به اعلام شورای نگهبان رد شد.
رئیس ستاد انتخابات خوزستان درخصوص احتمال رد یا تأیید صلاحیت افراد دیگری در سطح استان توسط شورای نگهبان در روزهای آتی نیز اظهار داشت: بنا به اعلام شورای نگهبان تا آخرین روز امکان هر اتفاقی وجود دارد و شاید افراد دیگری از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شوند.
این گزارش می‌افزاید در مجموع صلاحیت 3 کاندیدای دیگر مجلس در خوزستان از سوی شورای نگهبان تأیید شده است.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی از تأیید صلاحیت چهار نامزد دیگر انتخاباتی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان خبر داد.
شکرالله حسن‌بیگی اظهار داشت: با تأیید صلاحیت چهار نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی جمع نامزدهای این دوره از انتخابات در استان به 175 نفر رسیده است.
وی افزود: تاکنون 27 نفر از نامزدهای ثبت‌نام کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی با انصراف خود از گردونه انتخابات کنار رفتند که از این تعداد 13 نفر در حوزه انتخابیه‌ اراک، کمیجان و خنداب، دو نفر در حوزه ساوه و زرندیه، دو نفر در محلات و دلیجان، سه نفر در تفرش، آشتیان و فراهان، سه نفر در خمین و چهار نفر در حوزه شازند هستند.
حسن‌بیگی با اشاره اینکه یک میلیون 47 هزار و 670 نفر در استان مرکزی واجد شرایط رأی دادن هستند، بیان داشت: در این دوره از انتخابات 55 هزار نفر رأی اولی هستند.
فرماندار گچساران نیز از انصراف دومین کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شهرستان خبر داد. عبدالرحیم رحیمی افزود: تاکنون تعداد داوطلبان حاضر در صحنه انتخابات به 9 نفر رسیده است.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران از تأیید صلاحیت سه نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان از سوی شورای نگهبان خبر داد.
مهرداد ابراهیمی گفت: این 3 تن از حوزه انتخابیه ساری و میاندورود، قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ و نور و محمودآباد به عنوان نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه شدند که با این روند تعداد نامزدهای انتخاباتی در مازندران به 161 تن رسیده است.
وی تعداد انصرافی‌های دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران را 23 نفر برشمرد و اضافه کرد: 12 نماینده مجلس شورای اسلامی از 9 حوزه و مرکز انتخاباتی در مازندران راهی بهارستان می‌شوند.
حضور نامزدهای مجلس شورای اسلامی در جمع مردم هنگام نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا که تا پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی از منازل افراد صاحب نفوذ در شهرها و روستاها برای معرفی خود و برنامه‌هایشان استفاده می‌کردند به مساجد شهرها و روستاها رونق و گرمی خاصی بخشیده است. تهیه و تأمین تجهیزات و امکانات رفاهی و ورزشی برای اهالی و جوانان روستا از وعده‌های این نامزدهاست.
تبلیغات نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در برخی از شهرها منجر به رفتارهایی شده است که از اجاره انحصاری بیلبورد گرفته تا برگزاری جشن و دادن شام به مردم را شامل می‌شود.
دادن فهرست بدون تفاهم از سوی ائتلاف‌های سیاسی، وجود نامزدهای همنام در برخی حوزه‌های انتخابیه و حضور آنها در برنامه‌هایی مثل صندلی داغ از دیگر حاشیه‌های داغ خبرهای انتخاباتی این روزها در شهرهای مختلف کشور است.
گفته شده است یک نامزد نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یکی از استان‌ها پیشنهاد اجاره انحصاری بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از شهرستان‌ها را برای رقابت با دیگر نامزدهای حوزه انتخابیه داده است.
یکی دیگر از نامزدهای انتخابات مجلس در یکی از شهرستان‌ها، جشن میلاد حضرت زینب(س) را با طعم انتخابات برگزار کرده و با دعوت از خانواده‌ها برای شرکت در این جلسه، با قرعه‌کشی هدایایی به آنها داده است.
یکی دیگر از نامزدهای انتخابات باز هم در یکی از شهرستان‌ها در همایش‌های انتخاباتی خود به تعداد زیادی شام داده و طعم این غذاهای رایگان چنان به مردم چسبیده است که گفته می‌شود افراد زیادی برای شرکت در جلسات همراه با شام او ثبت‌نام کرده‌اند.
یکی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شمال کشور که گویا پزشک است، از بیمارانی که در یک هفته اخیر به وی مراجعه کرده‌اند، حق ویزیت دریافت نکرده است.
تشابه اسمی حدود نیمی از نامزدهای تأیید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی در یک حوزه انتخابیه مازندران این روزها به حاشیه پررنگ‌تر از متن میان رأی‌دهندگان این حوزه انتخابیه تبدیل شده است.
فهرست منتشر شده از اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده حوزه انتخابیه قائمشهر نشان می‌دهد دستکم 10 تن از این نامزدها دو به دو دارای نام خانوادگی یکسان هستند و دو تن نیز در هر دو بخش نام و نام خانوادگی تشابه اسمی دارند.
اگرچه نام خانوادگی یکی از این زوج‌های پنجگانه دارای پسوند است ولی به اعتقاد رأی‌دهندگان اینگونه پسوندها و پیشوندها مشکلی را حل نمی‌کند، همان‌گونه که در انتخابات مجلس نهم مشکل‌گشا نبود و بحث‌های دامنه‌داری را ایجاد کرده بود.