kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

انقلابیونِ پشیمان از پل انتخابات بگذرند آمریکا تحریم‌ها را تشدید می‌کند



سرویس سیاسی-
شواهد و اخبار در روزهای منتهی به انتخابات اسفند در کشورمان نشان‌دهنده این امر است که طرف غربی به شدت علاقه‌مند به ورود جریان همسو با سیاست‌های خود در مراکز تصمیم‌سازی نظام است تا از این روزنه سیاست‌های مد نظر خود را بدون مشکل و مانع به کرسی بنشاند.
این روزها هر چه به هفتم اسفند یعنی روز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نزدیک می‌شویم تب و تاب انتخاباتی در جامعه و محافل سیاسی و اجتماعی بیشتر می‌شود و این نیز امری طبیعی است ولی امری که باید از نظر دور نداشت اظهارنظرهای مقامات و رسانه‌های غربی و به خصوص آمریکایی در خصوص انتخابات آتی کشورمان است.
حمایت مقامات و رسانه‌های غربی از جریان همسوی خود که این روزها در ادبیات طرف غربی از  آن به عنوان  به اصطلاح «میانه‌رو» یاد می‌شود و حتی سکوت تاکتیکی مقامات آمریکایی در بحث تحریم‌ها پیش از انتخابات در روزهای منتهی به انتخابات امری قابل تامل است. با واکاوی اظهار‌نظر‌های مقامات و رسانه‌های غربی به خوبی می‌توان به تحلیل منسجم از برنامه‌ریزی طرف غربی برای انتخابات آینده ایران پی برد. حمایت غرب از افراد پیش‌برنده سیاست‌های آنها در مراکز تصمیم‌ساز فوق حساسی همچون مجلس شورای اسلامی به این سبب است که به راحتی می‌توانند مجلسی ضعیف و باب میل طرف آمریکایی را بسازند که هیچ تمایل و اراده‌ای برای مقاومت در برابر مطالبات زیاده‌خواهانه و فشارهای آنها نخواهد داشت. از این رو راهبرد غرب به رهبری آمریکا حمایت از  ورود جریان همسو با غرب به مجلس است تا از طریق نفوذ غربگرایان به این نهاد تصمیم‌ساز بتواند آینده سیاسی کشور را مهندسی نماید.
طرف آمریکایی به رغم همه حساسیتی که روی مباحثی همچون موشکی دارد هرگز تاب و توان سکوت در برابر توانمندی بیش از پیش ایران در حوزه موشکی را نخواهد داشت ولی در روزهای اخیر و حتی بعد از آزمایش موشک بالستیک «عماد» در این زمینه سکوت کردند؛ سکوتی تاکتیکی که نشان از برنامه‌ریزی برای آینده سیاسی کشورمان دارد.
باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه در این خصوص صراحتا اعلام کرد: «هرچه می‌گذرد بیشتر مطمئن می‌شوم که عدم انجام اقدام مقتضی از جانب کاخ سفید علیه فعالیت‌های موشکی ایران فقط یک دلیل دارد و آن هم تمرکز ما بر انتخابات آتی ایران است.» فارین پالیسی، مهم‌ترین نشریه آمریکا در حوزه سیاست ‌خارجی، در تحلیل خود از سخنان کورکر نوشت: «بدین ترتیب مشخص است انتخابات آینده‌ ایران تا چه حد برای آمریکا حائز اهمیت است.» جی سالمون، خبرنگار متخصص امور ایران در روزنامه‌ وال استریت ژورنال نیز چند روز پیش نوشت که مقامات آمریکایی و اروپایی در محافل خصوصی اعلام کرده‌اند که امیدوارند کاهش تحریم‌ها بتواند سبب حمایت از یک جریان خاص سیاسی در انتخابات سراسری اسفندماه بشود. انتخاباتی که به تعبیر مؤسسه امریکن اینترپرایز، «تاثیر بالقوه‌ عظیمی در جهت‌گیری آینده‌ این کشور [ایران] دارد.»
پایگاه خبری نشنال اینترست در گزارشی با تاکید بر اینکه باید «با برنامه موشکی بالستیک ایران مقابله کرد»، نوشت: «آمریکا باید پس از برجام، مذاکرات برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی ایران را آغاز و رهبری کند.»
این پایگاه توصیه کرد: «هدف باید محدود و فریز کردن برد کنونی موشک‌های ایران (حدود 2000 کیلومتر) به منظور تکمیل کردن هدف عدم گسترش سلاح هسته‌ای در برجام باشد. برای تشویق کردن به این محدودیت، آمریکا و متحدانش شاید باید افزایش همکاری غیرنظامی و علمی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در زمینه برنامه فضایی ایران و افزایش فرصت‌هایی که در آن‌ها پیشرفت فناوری ایران در مسیر توسعه نظامی پیش نرود را پیشنهاد دهند. چنین مذاکراتی در نهایت می‌تواند به بخشی از گفت‌وگوهای امنیتی جدید که محدودیت‌های موشکی منطقه‌ای را هم در  بر گیرد، تبدیل شود.»
در پایان این مطلب هم آمده است: «همین چند سال قبل، حصول توافق هسته‌ای با ایران،‌ از نظر اغلب کارشناسان امنیت ملی، خواب و خیال و امید واهی بود. مذاکرات با ایران با شکافی که به نظر غیرقابل برطرف شدن بود و همچنین نیازهای غیرمتجانس و ناهماهنگ هر یک از دو طرف، آغاز شد. اما دیپلماسی خلاقانه و پیگیرانه که پشتیبانی قدرت و تحریم‌ها را داشت، نشان داد حتی بزرگترین مشکلات سخت را هم می‌توان مسالمت‌آمیز حل کرد. آمریکا اکنون باید تلاش دیپلماتیک متعاقب توافق هسته‌ای را در موضوع تلاش برای محدود کردن توسعه موشکی در ایران و منطقه رهبری کند.»
در واقع توصیه این رسانه به مذاکره با ایران به منظور «فریز» کردن برنامه موشکی ایران است؛ طرحی که با وجود یک مجلس غربگرا و همسو با آمریکا به راحتی قابل حصول است و به این منظور طرف آمریکایی این روزها با قدرت از ورود طیف و جریان مورد حمایت خود به مجلس طرفداری می‌کنند و خود را نگران انتخابات اسفند ماه نشان می‌دهند.
برنامه‌ریزی آمریکا برای آینده ایران تنها شامل «فریز» کردن برنامه موشکی از طریق مذاکره نیست بلکه در حوزه‌های دیگر همچون «‌حقوق‌بشر» نیز با وارد کردن فشار به ایران قصد دارند تا کشورمان را به سر میز مذاکره نشانده و معیارهای حقوق بشری خود را به سیستم حقوقی و سیاسی کشورمان تحمیل کنند.
اخیراً 53 مقام امنیتی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک از اجرایی شدن برجام استقبال کردند و آن را اقدامی بی‌نظیر دانستند. در این بیانیه آمده است: ایران گام‌های لازم برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را براساس توافق هسته‌ای برداشته است. ایران دوسوم سانتریفیوژهایی را که داشت کاهش داد، آن‌ها اورانیوم غنی‌سازی شده خود را 99 درصد کاهش دادند، همچنین قلب رآکتور اراک را از کار انداختند و بخش زیادی از آب سنگین خود را به خارج منتقل کردند. این مسئله‌ای است که پیش از این ایران هرگز انجام نداده بود. در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «رفتار آمریکا باید این واقعیت را به ایران نشان دهد که اجرای برجام به معنای حل اختلافات ما نیست.آمریکا باید همچنان با تحرکات ایران در منطقه خاورمیانه، سیاست خارجی و حمایت از تروریسم  این کشور مخالفت جدی نماید. اقدامات آمریکا علیه ایران به خاطر حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر و برنامه موشک‌های بالستیک با تحریم کردن این کشور تکمیل خواهد شد.»
یدیعوت آحارنوت در گزارشی  به قلم الکس فیرشمن با عنوان «زندگی در خواب: رویای هالیوودی اوباما از خاورمیانه» به تحلیل ذوق‌زدگی آمریکایی‌ها از اجرای برجام و تاثیر این توافق بر آینده سیاسی کشور می‌پردازد و می‌نویسد: اکنون آمریکا واقعا توافق هسته‌ای با ایران را دوست دارد و روسیه نیز از این فرصت به وجود آمده به دنبال فروش تسلیحات زیادی به ایران است. آمریکایی‌ها مطمئن هستند که به زودی پاداش خود به خاطر انجام توافق با ایران را دریافت خواهند کرد و در انتخابات آینده مجلس ایران، مردم زیادی به کاندیدا‌های معتدل رای خواهند داد. آمریکایی اطمینان دارند که جشن‌ها در ایران برای رفع تحریم‌ها می‌تواند حتی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تاثیر‌گذار باشد.
نگاهی اجمالی به اظهار‌نظر‌های غربی‌ها، از اهمیت چینش افراد و جریان‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی حکایت دارد چرا که آنها مترصد این امر هستند که با حمایت و راه باز کردن برای ورود جریان غربگرا که دل در گرو فتنه‌گری دارد بتوانند فرمان مراکز تصمیم‌ساز را به دست گرفته و از این حربه برای اعمال فشار و در عین حال مذاکره در حین فشار برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند و امتیازات بسیاری را برای خود رقم بزنند.
مایکل بریجنت کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی موسسه هادسون و مشاور ژنرال دیوید پترائوس رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیراً در گفت‌وگو با سی ان ان  گفت: «امیدوارم میانه‌روها (در انتخابات) برنده شوند» و سپس به ابراز نگرانی از رد صلاحیت فتنه‌گران که غربی‌ها آنها را امروز «میانه‌رو» می‌خوانند پرداخت.
این روزها مقامات آمریکایی و غربی از صمیم قلب برای پیروزی و راه‌یابی جریان‌های همسو با خود و به قول خودشان میانه‌رو‌ها به مجلس ابراز امیدواری می‌کنند و دلواپس انتخابات‌های آتی در کشورمان هستند ولی واقعیت ماجرا این است که طرف غربی اعمال فشار و تحریم‌ها را به حالت تعلیق درآورده تا افراد مورد نظر و مورد حمایتش به مراکز تصمیم‌ساز راه بیابند. اینجا پایان ماجرا نیست چرا که تازه ابتدای کار آمریکاست. وجود مجلسی که در آن برخی همسو با سیاست‌های غرب هستند یک نقطه اتکا برای پیشبرد منافع غرب است و آنها برای نیل به این امر از هیچ حمایت و دخالتی فروگذار نخواهند کرد.
طرف غربی امروز مایل است جریانی در مجلس حاکم شود که به برجام همچون مدلی برای سیاست خارجی و گفت‌وگو با غرب بنگرد، به این معنا که حاضر باشد بر سر مسائلی به جز هسته‌ای همچون موضوع موشکی و حقوق بشر نیز پای میز مذاکره با غرب بنشیند و این در حالی است که برجام تاکنون تاثیری بر معیشت و روند توسعه در کشورمان نداشته است ولی برای طرف غربی مزایای بسیاری را به ارمغان آورده است.
روزنامه فایننشال تایمز در روزهای اخیر در گزارشی درباره شرایط بین‌المللی تجارت با ایران بعد از رفع تحریم‌ها نوشت: خوشبینی‌ها درباره اینکه اقتصاد ایران بعد از رفع تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به سرعت به روی تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی باز می‌شود به دنبال محدودیت‌های موجود نقش بر آب شده است.
این گزارش می‌افزاید: بانکداران آمریکایی و ایرانی در منطقه می‌گویند که بعضی از بانک‌های آمریکایی به بانک‌های اروپا، آسیا و خاورمیانه هشدار داده‌اند که اگر با ایران تجارت کنند حساب‌های دلاری آنها ممکن است با خطر بررسی و تحقیق دقیق و موشکافانه مواجه شوند.
این هشدار، که اخیرا از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تکرار شده است، از آغاز دوباره تراکنش‌های مالی با ایران که برخی از محدودیت‌های آن اخیرا با لغو تحریم‌ها برداشته شده بود جلوگیری می‌کند. یک مقام ارشد بانکی مستقر در دوبی نیز می‌گوید: برای بانک‌های آمریکا هیچ چیزی تغییر نکرده است و عواقب همچنان پابرجاست.
برخی از بانکدارهای آمریکایی می‌گویند که رعایت الزامات برای پایان دادن به روابط خود با افراد و مشتریانی که با کشورهایی نظیر ایران، کره شمالی و سوریه مرتبط هستند همچنان پابرجاست. این مقررات همچنین با بانک‌هایی که با دلار آمریکا عملیات مالی انجام می‌دهند حکمفرماست که تقریبا همه نهادهای مالی ایرانی که با شرکت‌های خارجی کار می‌کنند را شامل می‌شود.
این روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران، به پاریس و امضای قراردادهایی با شرکت ایرباس و پژو نوشت: روحانی از بانک‌های فرانسوی خواست که از این قراردادها حمایت کنند. با این حال مقامات غربی می‌گویند که بانک‌های فرانسوی مایل به حمایت از فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما ریسک تحریم‌های آمریکا بسیار بالاست. براساس این گزارش، بانک BNP در سال 2014 به دلیل روابط مالی با ایران، سودان و کوبا با جریمه سنگین 9 میلیارد دلاری روبرو شد و این مسئله نگرانی بانک‌های اروپایی را همچنان حفظ کرده است.
این رسانه غربی اذعان می‌کند که برجام اساساً سودی برای ایران نداشته است و همچنان ریسک معامله با ایران باقی مانده است ولی نکته حائز اهمیت برای غرب این است که برجام را مدلی راهگشا برای تغییر در سیاست‌های ایران قلمداد می‌کند و خواهان تسری این مدل به بخش‌های دیگر نیز هست و طالب این امر است که افرادی به مجلس راه یابند که با این مدل مشکلی نداشته باشند.
برخی از سناتورهای مجلس سنای آمریکا به اندازه‌ای گستاخ شده‌اند که خواهان مداخله مستقیم در انتخابات اسفند در کشورمان شده‌اند. نشریه ویکلی استاندارد از تقاضای ویزای ایران سه عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد و نوشت: این افراد با ادعای لزوم نظارت مستقیم بر انتخابات مجلس ایران، به دفتر حافظ منافع کشورمان در واشنگتن پایتخت آمریکا مراجعه و درخواست ویزای خود را ارائه کردند. این سه نفر، «مایک پومپو» از کانزاس، «لی زلدین» از نیویورک و «فرانک لو بیوندو» از نیوجرسی، عضو کمیته‌های خدمات مسلحانه، اطلاعات و روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هستند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هدف اصلی از درخواست سفر این سه عضو کنگره به تهران این است که آنان می‌خواهند انتخاباتی را که قرار است در بیست و ششم فوریه (هفتم اسفند) در ایران برگزار شود، از نزدیک نظارت کنند.
این گونه اقدامات گرچه فاقد ارزش و نمایشی‌اند ولی خبر از این دارند که دشمن به شدت علاقه‌مند به مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی است.
شرایط امروز کشور برای عرصه انتخابات بسیار حساس است و همچنان فتنه غرب برای نفوذ در این عرصه احساس می‌شود. طرح فتنه غرب برای انقلاب رنگین در عرصه انتخابات ایران شکست خورده است ولی با این وجود غرب از نفوذ در انتخابات ناامید نیست و به شدت به انتخابات اسفند ماه امید بسته و می‌خواهد با فتنه‌گری در این عرصه نفوذ کند از این رو هر چه به انتخابات هفتم اسفند نزدیک می‌شویم باید سطح هوشیاری و بصیرت را افزایش داد تا با راهبرد آمریکا جریان همسو با غرب وارد مجلس نشود.