kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
تبلیغاتی بودن خرید ایرباس آشکار شد

تغییر 180 درجه‌ای نظرات رئيس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در عرض یک روز


رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در حالیکه روز شنبه هفته جاری از اقدام دولت یازدهم در خرید ۱3۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه انتقاد کرده بود تنها یک روز بعد تحت فشار دولت تدبیر و امید مجبور شد در گفت‌وگوی جدیدی، سخنانی ۱۸۰ درجه برخلاف نظر قبلی خود بیان کند.
به گزارش رجانیوز؛ حسین خانلری روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم با تاکید بر این‌که به خرید هواپیماهای نو از ایرباس و ATR به هیچ عنوان معترض نیستم، افزود: واقعیت آن است که خرید مجموعا ۱۳۸ فروند هواپیما ایده‌آل مردم بود.
وی درباره هواپیماهای پهن‌پیکر A۳۸۰، تصریح کرد: این نوع هواپیما برای مسیرهای دوربرد کارایی دارد و قطعا دولت به خوبی به این مسئله واقف است. برای استفاده از هواپیمای A۳۸۰ نیز باید بسترهای لازم را در فرودگاه‌های کشور فراهم کنیم.
وی با بیان این‌که باید با کشورهای هدف پروتکل‌هایی نوشته و تفاهمنامه‌هایی امضا شود، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های به‌کارگیری این هواپیما با توجه به جاذبه‌های کشور، انجام پروازهای توریستی برای گردشگران مذهبی و سیاحتی است که به ایران وارد می‌شوند.
اظهارات
یک روز قبل خانلری
این در حالی است که خانلری دقیقا یک روز قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری نسیم گفته بود:
- استفاده از هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده در مسیرهای داخلی فاقد هرگونه صرفه اقتصادی است. حتی با بسیج همه امکانات و منابع در دو سال آتی، مهیا شدن زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل هوایی برای ورود این تعداد هواپیما ممکن نیست.
- برای اشغال صندلی‌های هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده باید فکری کرد، در حال حاضر هواپیماهای موجود کشور در مسیر آسیای دور هم با یک سوم ظرفیت به پرواز درمی‌آیند، بنابراین چگونه می‌توان برای هواپیمای A۳۸۰ با ظرفیت بسیار بالا مسافر ایجاد کرد.
- دولت نباید به صورت مستقیم وارد چرخه خرید هواپیما می‌شد. دولت باید بستر و زیرساخت ورود بخش خصوصی به خرید هواپیما را مهیا می‌کرد.
تغییر صحبت‌های خانلری تحت فشارهای شدید دولت روحانی که برای بستن دهان منتقدین صورت گرفت خود نشان دیگری از تبلیغاتی بودن اعلام خبر خرید ۱۳۸ فروند هواپیما از ایرباس و ATR می‌دهد به‌طوری‌که ۱۸ بهمن حمیدرضا پهلوانی رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با نسیم اعلام کرده بود:  در همان سال ۹۲ و با وجود اعمال تحریم بین‌المللی، چنانکه شرکت‌های هواپیمایی از نقدینگی لازم برخوردار بودند امکان خرید هواپیمای ایرباس به صورت مستقیم وجود داشت.