kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷

تجاوز نظامی ترکیه این بار به خاک سوریه دمشق تایید و آنکارا تکذیب کرد

وزارت خارجه دولت دمشق اعلام کرد، واحدهایی از ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شده‌اند، اظهاراتی که بلافاصله از سوی آنکارا رد شد.


به گزارش ایسنا، وزارت خارجه سوریه طی بیانیه‌ای اعلام کرد، «حدود 100 تن از نیروهای مسلح به همراه 12 خودروی زرهی که به نظر می‌رسد از نیروهای ارتش ترکیه هستند از طریق گذرگاه مرزی «باب السلامه» وارد خاک سوریه شدند.» در این بیانیه آمده است: «تجاوز مکرر ترکیه به سوریه، نقض حاکمیت این کشور و مغایر با قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی است.»
در پی انتشار این بیانیه، «عصمت یلماز» وزیر دفاع ترکیه، مدعی شد که این کشور به سوریه نیرو اعزام نکرده است و تصمیم به چنین اقدامی نیز ندارد. با این حال، وی اعتراف کرد که ارتش ترکیه پایگاه‌های حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه را مورد حمله قرار داده است.این در حالی است که خبرگزاری رویترز از کشته شدن یک سرباز ترکیه‌ای طی درگیری‌های مرزی با سوریه خبر داد.
این خبر می‌تواند خبر وزارت خارجه سوریه در مورد تجاوز نیروهای ترک را تایید کند.ارتش ترکیه شنبه گذشته مواضع ارتش و کردهای سوریه را هدف گلوله‌های توپ قرار داد و بیش از 30 نفر را کشت. در پی این واقعه، ایالات متحده و فرانسه از ترکیه خواستند حمله به کردهای سوری را متوقف کند. یکشنبه نیز وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای، از آنکارا خواست گلوله باران مناطق شمال سوریه را متوقف کند.
نمایندگان وابسته به احزاب مخالف در پارلمان ترکیه هم مخالفت خود را با هرگونه مداخله احتمالی ارتش ترکیه در خاک سوریه را اعلام کردند. این تجاوزات در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه و عربستان مدتی است دم از لشکرکشی به خاک سوریه می‌زنند.هرچند طی 48 ساعت گذشته کشورهایی مثل عربستان، ترکیه و آمریکا در ارتباط با اعزام نیرو به سوریه چیزی نگفتند، ولی دولت قطر اعلام کرد، اگر عربستان بخواهد، دوحه‌در اعزام نیروی زمینی به سوریه مشارکت می‌کند.
اما «عبداللطیف عبید» معاون دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد، این اتحادیه در مورد دخالت نظامی در سوریه تصمیمی نگرفته است.
در پی پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در شمال این کشور و در محاصره قرار گرفتن تروریست‌ها در شهر حلب، عربستان اعلام کرد به سوریه نیرو می‌فرستد، اما مقامات ریاض با ارزیابی دقیق اوضاع، از این تصمیم خود منصرف شدند. در عوض، ترکیه سیاست تجاوزات مرزی و گلوله باران مواضع کردهای همپیمان دولت سوریه و مواضع ارتش این کشور را در پیش گرفته است.
ترکیه چند ماه قبل نیز صدها نفر از نظامیان خود را به استان «نینوا»ی عراق اعزام کرد. اقدامی که اعتراض شدید بغداد را در پی داشت. ترکیه هنوز این نیروها را در استان نینوا حفظ کرده است.هرچند حامیان خارجی تروریسم فعال در سوریه همه تلاش خود را این روزها به کار گرفته‌اند تا ارتش سوریه را از آزادسازی شهر «حلب» بازدارند، ولی به نظر می‌رسد که این عملیات به زودی آغاز می‌شود.
اندیشکده آمریکایی‌ «واشنگتن» با اشاره به اهمیت عملیات فوق، اعلام کرده «آزادسازی حلب، شکست مهمی برای آمریکا، عربستان و ترکیه در برابر ایران و روسیه خواهد بود.»این اندیشکده آمریکایی،‌ آزاد شدن حلب را معادل شکست بزرگ آمریکا در خاورمیانه دانست.
تحولات میدانی
اما نیروهای ارتش سوریه علاوه بر استان حلب، دیروز در استان‌های «لاذقیه»، «حمص» و «حماه» مناطق جدیدی را از کنترل تروریست‌ها آزاد کرده و در «دیرالزور»، دست کم 100 تروریست‌ را از پای درآوردند. در استان «رقه» نیز نیروهای ارتش توانستند ارتفاعات راهبردی غرب این استان را آزاد کنند.
سایر رویدادها
* «مدودوف» نخست‌وزیر روسیه گفت، تهاجم زمینی به سوریه باعث یک جنگ تمام عیار خواهد شد. وزیر خارجه روسیه نیز چند روز پیش مداخله زمینی همپیمانان آمریکا در سوریه را باعث وقوع جنگ جهانی سوم دانسته بود.
*«سید هاشم صفی‌الدین» رئيس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تاکید کرد، تهدیدهای آمریکا، ترکیه و عربستان هیچ تاثیری بر اراده سوریه و همپیمانان این کشور ندارد.
* دولت مصر به درخواست عربستان در مورد مشارکت در حمله زمینی به سوریه، پاسخ منفی داد.