kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار:

مبارزه با واردات میوه‌های قاچاق جدی نیست

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار گفت: برخورد با واردکنندگان قاچاق میوه به صورت جدی انجام نمی‌شود چرا که در غیر این صورت نباید تا این اندازه شاهد عرضه میوه‌های خارجی در بازار باشیم.


سیدمحسن محمودی با تأیید عرضه میوه قاچاق در میدان میوه و تره‌بار تهران، گفت: نارنگی پاکستان، لیمو ترش ترکیه، گلابی چینی، زردآلو و آلو سیاه از میوه‌هایی است که به صورت قاچاق وارد می‌شود و در میدان بزرگ میوه و تره‌بار خرید و فروش می‌شود.
وی در گفت‌وگو با فارس درباره حجم مبادلات قاچاق در میدان تهران بیان داشت: حدود 20 الی 30 تن از میوه‌های قاچاق در میدان معامله می‌شود، اما بخش زیادی از آن در نقاط مختلف شهر بدون اینکه وارد میدان شود، معامله می‌شود.
محمودی در مورد برخوردهای صورت گرفته با عرضه‌کنندگان این میوه‌ها، اظهار داشت: در میدان اطلاعیه‌ای صادر شده و در آن قید شده تا از خرید و فروش بارهای میوه قاچاق خودداری شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران درباره انفعال در مقابله با متخلفان هم  افزود: برخورد با قاچاق میوه در حوزه کار ما و در حد وظایف ما نیست، بلکه بازرسی و مبارزه با آن برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. وی تأکید کرد: برخورد با متخلفان باید توسط نیروی انتظامی صورت بگیرد که در حال حاضر این میدان فاقد یک کلانتری است.
محمودی افزود: متأسفانه برخورد با واردکنندگان قاچاق میوه به صورت جدی انجام نمی‌شود چرا که اگر چنین  اتفاقی می‌افتاد، قطعاً نباید تا این اندازه شاهد عرضه میوه‌های خارجی در بازار باشیم.
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و تره‌بار تصریح کرد: محموله‌های قاچاق میوه در صورت کشف باید معدوم شود و عاملان ورود آن به کشور متقبل جریمه‌های سنگینی شوند، تا جلوی این کار گرفته شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از آنجا که واردات میوه قاچاق بدون نظارت سازمان حفظ نباتات و بدون قرنطینه‌ لازم انجام می‌شود، بنابراین با ورود این میوه‌ها امکان ورود آفات و بیماری‌های گیاهی و خسارت به باغات کشور وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به واردات نارنگی پاکستانی قاچاق در جعبه‌های چوبی، گفت: در کشور پاکستان نظارت‌های قرنطینه‌ای خوبی وجود ندارد، لذا امکان ورود آفات و بیماری‌های گیاهی بسیاری از این کشور وجود دارد.
وی بیان داشت: اگر به واردات میوه نیاز است و باید بخشی از میوه مصرفی کشور به صورت قانونی از طریق واردات تأمین شود، تا هم دولت عوارض گمرکی واردات را اخذ کند و هم با نظارت سازمان حفظ نباتات جلوی ورود آفات و بیماری‌های گیاهی گرفته شود.
بر اساس این گزارش، طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی سالانه حدود 16 میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می‌شود.
علاوه بر این با توجه به اینکه امسال سال پربار تولید مرکبات بود مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها و بارها اعلام کردند که با توجه به تولید بیش از 4 میلیون تن مرکبات هیچ نیازی به واردات مرکبات نیست.
همچنین در حالی که امسال حدود 3/5 میلیون تن سیب در کشور تولید شده و هنوز بخشی از آن در سردخانه‌های کشور موجود است و باید برای صادرات آن فکری شود، اما با این وجود خبرهایی مبنی بر عرضه سیب آمریکایی در بازار وجود دارد.
در همین رابطه مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی ضمن تکذیب این خبر گفت: ممکن است مطرح کردن این مباحث از سوی عده‌ای تجار سودجو انجام گرفته باشد که به دنبال فراهم کردن زمینه‌های این کار هستند.
گفتنی است چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه اخیر این شورا گفته بود: سیب‌های ارومیه ما روی زمین خراب می‌شوند آن وقت سیب‌های آمریکایی در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود.