kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۸

وزیر نفت در جلسه شورای شهر:بنزین تولیدی پتروشیمی آلاینده و خارج از استاندارد است

وزیر نفت گفت: بنزین تولیدی پتروشیمی آلاینده و خارج از استاندارد است. این بنزین در تهران که سطح آلودگی هوا بسیار بالاست توزیع نمی‌شود حتی درصدد واردات بنزین نیز هستیم.

چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران صبح دیروز با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، صلاحی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران، مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز و توکلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) برگزار شد. بیژن زنگنه در جلسه دیروز اظهار داشت:‌ درست است هیچ سوختی پاک نیست و اصولا تمام فعالیت‌های مدرن آلاینده است اما نفت گازی که ما در حال حاضر پخش می‌کنیم استاندارد یورو5 را نیز ساپورت می‌کند همچنین بنزین ما نیز اگرچه یورو4 نیست اما از نظر میزان بنزن و سایر آلاینده‌های اصلی استاندارد یورو4 را رعایت کرده‌ایم. تنها میزان اولیتین آن کمی بالاتر از یورو4 است با این حال این بنزین از بنزینی که در آمریکا استفاده می‌شود هم بهتر است زیرا آمریکا با استانداردهای یورو کار نمی‌کند.
وی تولید بنزین در پتروشیمی‌ها را رد نکرد و گفت: مطمئنا بنزین  تولید پتروشیمی آلاینده و خارج از استاندارد است اما در تهران که سطح آلودگی بسیار بالاست این نوع بنزین توزیع نمی‌شود حتی درصدد واردات بنزین نیز هستیم.
وزیر نفت درباره سهم ایران از میدان نفتی گازی خزر گفت: وزارت نفت بیش از یک میلیارد دلار در خزر سرمایه‌گذاری کرده است چون هیچ امکانی در خزر وجود ندارد و هرچه بخواهیم باید در ایران آن را بسازیم با این همه دستگاه‌های شناور ما در حال حفاری هستند و امیدواریم نتیجه بگیریم.
وی درباره مصرف گاز در کشور گفت: ما امسال با 30 میلیارد لیتر مصرف نفت و گاز بالاترین رقم تاریخی مصرف را داشته‌ایم که فاجعه است البته این میزان در تهران چندان بالا نبود و در اصفهان و اراک اوضاع خیلی بد بود.
وزیر نفت با طرح این پرسش که چرا در 5 سال گذشته یک مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه نشده گفت: به این سوال من نباید جواب بدهم بلکه کسانی باید پاسخگو باشند که از سال 84-5،بالغ بر 30 میلیارد دلار در پارس جنوبی خرج کردند و گاز تولید نکردند قرار نیست پارس جنوبی برای پیمانکاران تولید درآمد کند بلکه قرار است برای ما گاز تولید کند. در گذشته و در زمان وزارت نفت با یک میلیارد دلار یک فاز پارس جنوبی راه می‌افتاد اما اکنون در چند سال گذشته با 30 و خرده‌ای میلیارد دلار یک فاز هم راه نیفتاده است.زنگنه تصریح کرد: 85 درصد جمعیت ایران در خانه‌هایشان گاز مصرف می‌کنند و ما روزی 150 هزار تن جابه جایی گاز داریم با این حال در زمستان سرد امسال قطع گاز مقطعی ما ناچیز بود و تنها در شمال کشور در اوج بارش برف برای مدت کوتاهی گاز قطع شد با این حال حتی در آنجا هم در زمانی که آب و برق قطع بود گاز وصل بود و مردم حتی آب مورد نیاز خود را هم به وسیله گاز و با آب کردن برف تامین می‌کردند.
وزیر نفت درباره میدان‌های مشترک گازی گفت: ما در حال حاضر کمتر از نصف قطر از میدان‌های مشترک برداشت می‌کنیم و از نظر تجمعی نیز یک سوم این کشور برمی‌داریم در سال 84 این نسبت برابر شده بود.
زنگنه درباره کمک دولت به حمل و نقل عمومی شهر گفت: ما در حال حاضر سالی 80 میلیارد دلار داریم یارانه می‌دهیم بنابراین اگر سالی 7-8 میلیارد دلار برای بهبود شبکه حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف سوخت هزینه کنیم جای دوری نمی‌رود و از همین محل هزینه می‌شود در این صورت بعد از 7-8 سال بین 30 تا 40 درصد شدت مصرف انرژی را بهبود می‌بخشیم.
وی با انتقاد از کاهش جایگاه‌های توزیع سوخت در پایتخت گفت: زمین در تهران گران است و در رایزنی که با شهرداری داشته‌ایم قرار است 200 تا 250 جایگاه تک تلمبه احداث کنیم. متاسفانه ما در کشور در خصوص جایگاه‌های سوخت ژیگولی رفتار کرده‌ایم و به دنبال جایگاه‌های بزرگ هستیم.وزیر نفت یکی دیگر از مشکلات کشور را استفاده بالا از انرژی‌ها دانست و گفت: باید در ساخت و سازها به گونه‌ای رفتار کنیم که مصرف انرژی در خانه‌ها کاهش پیدا کند.
تغییر نام خیابان بهبودی
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از تغییر نام خیابان بهبودی در آینده نزدیک خبر داد.
مجتبی شاکری گفت: طبق تحقیقات انجام شده نام خیابان بهبودی به یکی از خانزاده‌های رضاخان و محمدرضا شاه پهلوی برمی‌گردد.وی افزود: بعد از استعلام اسامی پیشنهادی از طریق اهالی محله بهبودی نام این خیابان تغییر پیدا خواهد کرد.