kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان اعلام شد

شورای نگهبان حق‌الناس را پاس داشت

نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری دیروز از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد.


بر همین اساس تعداد 801 نفر در پنجمین دوره انتخابات خبرگان ثبت نام به عمل آورده بودند که البته پرونده و مدارک 7 نفر از این داوطلبان ناقص بود و ثبت نامشان در انتخابات خبرگان عملی نشد.
تعداد 158 نفر از داوطلبان از رقابت در انتخابات خبرگان انصراف دادند، همچنین 111نفر از داوطلبان غیرمجاز شناخته شدند و 152 نفر نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند که در مجموع تعداد داوطلبان انصرافی، غیرمجاز و غائبان آزمون به 421 نفر رسید.
در ادامه بررسی صلاحیت داوطلبان نیز صلاحیت 373 نفر از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد صلاحیت 166 نفر تائید و صلاحیت 207 نفر از سوی این شورا رد شد.
اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در حالی است که طی هفته‌های اخیر برخی جریانات داخلی با همراهی رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب هجمه سنگینی را علیه شورای نگهبان کلید زده و بصورت مداوم ادامه دادند. نگاهی به وضعیت نتایج به روشنی حاکی است شورای نگهبان تحت تاثیر این جوسازی‌های داخلی و خارجی قرار نگرفته و در بررسی صلاحیت‌ها صرفاً براساس مرّ قانون عمل کرده است.
تائید صلاحیت 36 نامزد
 در تهران
خبر دیگر اینکه شهاب‌الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گفت: از 169 داوطلبی که در انتخابات خبرگان رهبری در حوزه انتخابی تهران ثبت‌نام کرده بودند، براساس اعلام شورای نگهبان صلاحیت 36 نفر مورد تائید قرار گرفت.
وی افزود: بر همین اساس نیز صلاحیت 105 نفر از داوطلبان از سوی شورای نگهبان رد شد و تعداد 28 نفر از رقابت در این انتخاب انصراف دادند.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران تصریح کرد: فرمانداری حوزه انتخابیه مرکز استان ظرف 3 روز مراتب رد صلاحیت کاندیدا را به استناد نظریه شورای محترم نگهبان بطور محرمانه به خود کاندیدا ابلاغ خواهد کرد.
به گزارش فارس چاوشی بیان کرد: کسانی که به نتایج بررسی‌های شورای نگهبان اعتراض داشته باشند می‌توانند مراتب اعتراض و مستندات خود را از 8 الی 10 بهمن به دبیرخانه شورای نگهبان اعلام کنند و همچنین شورای نگهبان هم فرصتی 10 روزه دارد تا به این موارد رسیدگی کنند.
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خبرگان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع آن عده از داوطلبان محترم نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان، مورد تأیید قرار نگرفته است ... «بر اساس تبصره (2) ماده (16) قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری» می‌توانند حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ 94/11/8 تا 94/11/10 در وقت اداری به آدرس تهران، بزرگراه بسیج، خیابان هجرت، ورزشگاه تختی، مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و پس از تحویل، رسید دریافت نمایند.
عدم احراز صلاحیت
 سید حسن خمینی
 برای انتخابات خبرگان
اسامی چهره‌های سرشناسی که یا به دلیل عدم شرکت در آزمون خبرگان و یا دلایل دیگر، صلاحیت‌شان توسط اعضای شورای نگهبان رد شد، به شرح زیر است. البته لازم به ذکر است بعضی از اشخاص قبل از اعلام اسامی توسط شورای نگهبان، اعلام کردند از نامزدی در انتخابات خبرگان، انصراف می‌دهند.
آنچه براساس شنیده‌ها و اخبار قابل برداشت است، به شرح ذیل است.
1 - كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران - (عدم احراز صلاحیت)
2- سيدحسن خميني، توليت آستان مقدس امام«ره» - (عدم احراز صلاحیت)
3- مرتضي آقاتهراني، عضو هيئت علمي موسسه امام خميني«ره»  - (عدم احراز صلاحیت)
4- مجيد انصاري، معاون پارلماني رئيس‌جمهور - (عدم احراز صلاحیت)
5- مهدي طائب، (مدرس درس خارج حوزه علميه قم) - (عدم احراز صلاحیت)
6- روح‌الله قرهی، استاد اخلاق و خارج فقه مدرسه علمیه امام مهدی(عج) - انصراف از ادامه راه
7- سید رضا تقوی، (قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز تهران) - انصراف از ادامه راه
8- رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی - (عدم احراز صلاحیت)
9- موسوی بجنوردی، (عضو پیشین شورای عالی قضایی - (عدم احراز صلاحیت)
10- محسن غرویان، (مدرس حوزه علمیه) - (عدم احراز صلاحیت)
بر اساس این گزارش، شورای نگهبان اعلام کرد افرادی که صلاحیتشان احراز نشده است 3 روز فرصت دارند در صورت اعتراض، شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.
خبر دیگر اینکه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی برای انتخابات خبرگان در لیست جامعه مدرسین تهران قرار گرفت. آیت‌الله حائری شیرازی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری است.با توجه به تاکید و پیشنهاد جامعه مدرسین برای حضور وی در انتخابات خبرگان، آیت‌الله حائری شیرازی انصراف خود را روز دوشنبه تقدیم وزارت کشور نکرد.
واکنش قابل توجه
 آیت‌الله صدیقی به عدم
 احراز صلاحیت خود
آیت الله کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران و از اساتید اخلاق حوزه در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، با توصیه به رعایت کردن قانون توسط کسانی که نتوانسته‌اند احراز صلاحیت‌‌ شوند، گفت: این افراد اگر مومن هستند بگویند «الهی رِضاً بِرضِائکَ» زیرا این عدم احراز صلاحیت به معنی این نیست که آنها، آدم‌های بدی بوده‌اند. فقط این افراد برای اعضای شورای نگهبان شناخته نشده‌اند چراکه آنها کسانی را تایید صلاحیت می‌کنند که بشناسند.
وی با بیان اینکه عدم احراز صلاحیت به معنای اهانت به این افراد نیست، افزود: کسانی که مومن باشند تسلیم این نظر خواهند بود و کسانی نیز که غیرمومن هستند آمده‌اند که شانتاژ کنند.
این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: فلسفه‌ ثبت نام‌های پر تعداد برخی افراد نیز این بوده است که بر علیه شورای نگهبان فضایی را به وجود آورند البته عده‌ای نیز ناآگاهانه با افرادی که به صورت تعمدی هجمه ایجاد کرده، همراهی می‌کنند.
80 درصد لیست
جامعه مدرسین تکمیل شد
خبر دیگر اینکه آیت‌الله محمد رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از نهایی شدن لیست کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین تا روز جمعه خبر داد و گفت: لیست کاندیداهایی که از نظر جامعه مدرسین اصلح هستند، در حال تکمیل است و تقریبا 80 درصد این لیست تکمیل شده است. وی درباره لیست تهران جامعه مدرسین نیز گفت که این لیست فعلا نهایی نشده است.