kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱

جنجال علیه شورای نگهبان با استقبال گروهک آمریکایی روبرو شد(خبر ویژه)

رئیس گروهک نهضت آزادی از اظهارات هفته گذشته روحانی علیه شورای نگهبان استقبال کرد.


ابراهیم یزدی در مصاحبه با ارگان فتنه (کلمه) و درباره رد صلاحیت برخی وابستگان به فتنه گفت: مردم(!) انتظار دارند روحانی در برابر بی‌قانونی شورای نگهبان بایستد.
وی گفت: تنها راه مقابله آقای دکتر روحانی با سیاست‌های خلاف قانون شورای نگهبان خودداری از برگزاری انتخابات است. اما آیا ایشان اولا به چنین سیاستی اعتقاد دارد یا نه؟ و ثانیا امکان و توان خودداری از برگزاری انتخابات مخدوش را دارد یا نه، هنوز نمی‌توان با قاطعیت‌ نظر داد. آقای روحانی به حق این اقدامات شورای نگهبان را خلاف قانون اساسی تلقی کرده است. از طرف دیگر به هنگام آغاز به کار، به عنوان رئیس‌جمهوری، به اجرای قانون اساسی و حمایت از حقوق ملت سوگند یاد کرده است. مردم انتظار دارند ایشان در برابر این بی‌قانونی‌ها ایستادگی کنند.
نکته قابل تأمل، تمجید چندباره روحانی از مهندس بازرگان (اولین رئیس نهضت آزادی) در طول سال‌های اخیر است. وی در مراسم شانزده آذر برای بازرگان سلام و درود فرستاد.
روحانی 26 مرداد امسال نیز جملاتی قابل تأمل عنوان کرد. در نشست مشترک دولت و استانداران با بیان اینکه هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس کنند، افزوده بود مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود. این نظر مقام معظم رهبری و گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ اینگونه نیست. روحانی با اشاره به این که امام راحل معتقد بود میزان رأی ملت است، اظهار داشته بود: ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟
یادآور می‌شود در دوره اول مجلس شورای اسلامی که از خرداد 59 آغاز به کار کرد عناصری از گروهک‌های التقاطی مختلف چپ و راست (نظیر ابراهیم یزدی، بازرگان، صباغیان، معین فر، غضنفرپور، یوسفی اشکوری، سلامتیان و...) حضور داشتند اما با وجود سعه‌صدر نظام، عملکرد گروهک‌های لیبرال و مارکسیستی و آشکار شدن ماهیت تدریجی آنها ثابت کرد که این طیف کمترین سازگاری با جمهوری اسلامی ندارند و به نیابت از آمریکا و شوروی و انگلیس در کشور فعالیت می‌کنند.
به همین دلیل حضرت امام 30 بهمن سال 66 به صراحت در پاسخ نامه وقت وزیر کشور و درباره صلاحیت امثال نهضت آزادی تصریح فرمودند:
«در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسایل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالا گفت آن است که پرونده این نهضت و همین‌طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و دراین‌باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را که هر چه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست- بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این از اشتباهات آنها است. در هر صورت به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحراف آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حساب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند...»
گفتنی است هاشم صباغیان اردیبهشت 94 در مصاحبه با آرمان روحانی را از برخی جهات شبیه بازرگان  معرفی کرده بود.