kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰

گیتس: انتظار تغییر رفتار ایران به خاطر برجام خوش‌خیالی است(خبر ویژه)

وزیر دفاع دولت‌های اوباما و بوش تصریح کرد: انتظار تغییر رفتار ایران به خاطر توافق هسته‌ای خوش خیالی است.


رابرت گیتس که دارای سابقه ریاست سازمان سیا هم هست می‌گوید، امیدی به معتدل ]منفعل[ شدن رفتار ایران بعد از توافق هسته‌ای ندارم. وی در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفت: این طرز تفکر که جمهوری اسلامی به خاطر پذیرش توافق هسته‌ای، رفتاری ملایم‌تر در منطقه از خودش بروز خواهد داد، و زیربنای انقلابی‌اش را رها خواهد کرد، اشتباه است و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد.
رابرت گیتس می‌گوید؛ بیش از سه دهه است به دنبال دیدن «معتدل»ها در جمهوری اسلامی هستم و از زمان ملاقات مقام‌های ایرانی چند روز پیش از اشغال سفارت آمریکا در 1358 تاکنون، در این آرزو مانده‌ام.
به اعتقاد این رئیس پیشین سازمان سیا «بعد 36 سال برانگیختگی ایدئولوژیکی و خلق و خوی بلندپروازانه منطقه‌ای ایران، نمی‌توان انتظار تغییر رفتار از جمهوری اسلامی را داشت».
او گفت: «من انتظار ندارم اهداف ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی در اثر رسیدن به توافق هسته‌ای تغییر کند. نگاه من این است که اعتقاد به اینکه جمهوری اسلامی تغییر رفتار خواهد داد و تدریجاً متحول خواهد شد و شالوده دینی ایدئولوژیک و جاه طلبی‌ها و آرزوهای منطقه‌ای و آرمان‌های هسته‌ای خود را به کنار خواهد گذاشت، کاملاً غیر واقع‌بینانه است.»
رابرت گیتس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و وزیر دفاع سابق این کشور اعلام کرد، ایالات متحده در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای موضع خوبی نداشته است.
گیتس افزود: اگر رئیس جمهوری آمریکا می‌توانست بر این موضع رهبر ایران که قرار نیست سیاست ایران در خصوص آمریکا تغییر کند، تأثیری بگذارد، آن گاه انتقادات از توافق هسته‌ای کمتر می‌شد.