kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹

مصر در سالگرد انقلاب 25 ژانویه پادگان نظامی شد

دولت مصر در آستانه پنجمین سالگرد انقلاب 25 ژانویه با استقرار تانک و زره‌پوش در خیابان‌ها ضمن ایجاد فضای رعب و وحشت در شهرهای مختلف، اقدام به دستگیری مخالفان می‌کند.


انقلاب 25 ژانویه 2011 در مصر اگرچه با کودتای نظامیان این کشور ناکام ماند اما مردم همچنان با گرامیداشت این روز نسبت به تغییر نظام امیدوارند. به گزارش تسنیم، مخالفان مصری اعلام کردند، دولت «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر، در آستانه فرارسیدن پنجمین سالگرد انقلاب مردمی این کشور به دنبال ایجاد خفقان سیاسی و سرکوب هر گونه انتقاد با ایجاد فضای رعب و وحشت است.  پایگاه اینترنتی مجله «تایم»، چاپ نیویورک، نیز اعلام کرده مقام‌های کشور مصر در هفته‌های گذشته با حملات شبانه به منازل ده‌ها نفر از مخالفان، آنها را دستگیر کرده‌اند.  خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از «منابع آگاه»  خبر داده نیروهای امنیتی مصر در 10 روز جمعه به منازل 5000 نفر از مخالفان حمله کرده و آنها را مورد بازرسی قرار داده‌اند.
تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از این کشور نشان می‌دهد انبوهی از نیروهای ارتش مصر در میدان التحریر و تعدادی از میادین مهم قاهره مستقر شده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، ارتش مصر تعداد زیادی خودروی زرهی، تانک  و تجهیزات نظامی در مرکز قاهره مستقر کرده که این امر موجب رعب و وحشت شهروندان این کشور شده است. گروه‌های مخالف از جمله اخوان المسلمین و خانواده‌های زندانیان و فعالان مصری خواستار برگزاری تظاهرات در روز 25 ژانویه (دوشنبه) سالروز سرنگونی «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع این کشور شده‌اند. با وجود اینکه نیروهای ارتش و پلیس مصر تدابیر امنیتی را در استان‌ها، مرزها،‌ کانال سوئز و منطقه سینا افزایش داده‌اند، 13 استان مصر روز جمعه شاهد برگزاری تظاهرات و محکومیت کودتای نظامی بوده شرکت‌کنندگان شعارهایی از جمله شعار «مردم خواستار سرنگونی رژیم هستند» را سر دادند.