kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸

خطرات بحران پناهجویان برای اتحادیه اروپا به روایت وزیر اقتصاد آلمان

وزیر دارایی آلمان می‌گوید اگر همکاری در زمینه حل بحران پناهجویان صورت نگیرد این وضعیت می‌تواند به فروپاشی منطقه شنگن و در نهایت بحران در کل اروپا منتهی شود.



 «ولفگانگ شویبله»، وزیر اقتصاد آلمان درباره پیامدهای مدیریت نکردن بحران جدید اتحادیه اروپا یعنی بحران مهاجران و «بستن مرزها بدون هماهنگی» هشدار داده است.
به گزارش فارس وی در این مورد به نشریه آلمانی «اشپیگل» گفته: «اگر منطقه شنگن از بین برود، در این صورت اتحادیه اروپا دچار بحران خواهد شد. در ماه‌های گذشته «آنگلا مرکل» همواره تلاش کرده‌ که با اتریش در این زمینه رایزنی کند. اما موضوع این است که توانایی‌های اتحادیه اروپا نامحدود نیست.همه کشورهای اروپایی کنترل مرزی مورد‌نظر سوئد را پذیرفته‌اند و این در شرایطی است که سوئد کشوری است که سال ها درهای خود را به روی مهاجران باز نگه داشته بود.»
گفتنی است با وقوع بحران پناهجویان، کشورهای اروپایی از ترس ورود تروریست‌ها به کشورشان در پوشش پناهجو برخی پیمان‌ها و قوانین خود مثل شنگن را علنا تعطیل کرده‌اند.
وزیر اقتصاد آلمان در ادامه تاکید کرد، ما توافق کرده‌ایم فشارهایی که باعث مهاجرت شده‌اند باید متوقف شوند. اگر ساختار شنگن مبنی بر تردد آزاد در مرزهای اروپایی نابود شود، اروپا به صورت جدی هم از لحاظ  سیاسی و هم اقتصادی به خطر خواهد افتاد، به همین دلیل ما اروپایی‌ها باید میلیاردها دلار در ترکیه، لیبی، اردن و دیگر کشورها هزینه کنیم و هر کشوری باید هر چقدر می‌تواند در این راستا کمک کند. «شویبله» مانع پیگیری مسائل موجود را در این دانست که برخی از کشورهای اروپایی بر خلاف بحران یورو تصور می‌کنند که بحران مهاجران به آنها ارتباطی ندارد در حالی که این، تصوری اشتباه است. گفتنی است، یکی از عوامل اصلی تقویت داعش در منطقه همین کشورهای غربی بودند که تصمیم داشتند به هر قیمت ممکن بشار اسد و سیدحسن نصرالله را از سر راه خود بردارند اما شکست داعش باعث شد، خطر داعش به اشکال مختلف از جمله بحران پناهجویان به سمت خود غربی‌ها کمانه کند.