kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰

اخبار ویژه


یعنی چی که آدم معرفی می‌کنم
پست نمی‌دهند؟!

فائزه هاشمی در مصاحبه با یک روزنامه وابسته به آل سعود مدعی شد وضعیت سیاسی زنان در بعد از انقلاب بدتر شده و وضع قبل از انقلاب بهتر بوده است.
وی بی آن که به وضعیت بسته فضای سیاسی در رژیم سعودی اشاره کند، به الشرق الاوسط گفته است: وضعیت سیاسی زنان در قیاس با قبل از انقلاب نه تنها پیشرفت نکرده بلکه عقبگرد هم داشته‌ایم.
فائزه هاشمی ادامه می‌‌دهد: به نظرم در حوزه زنان، دولت جدید شروع خوبی نداشته و احساس یک نوع زن‌ستیزی در این دولت دارم(!)
وی ادعا کرد:‌ متاسفانه زنان بیشتر حکم پیاده نظام را پیدا کرد‌‌ه‌اند. زحمت می‌کشند پا به پای مردان کار می‌‌کنند اما زمان تقسیم غنایم که می‌رسد، پست و سمت‌ها به جرم زن بودن به آنان داده نمی‌شود... نتیجه کارکرد زنان در دولت و در انتخاب آنان برای پست‌های کلیدی بسیار ناامیدکننده بود.
فائزه هاشمی آنگاه برای اثبات ادعای خود به این موضوع که افراد معرفی شده از سوی وی به کار گمارده نشده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: من دو زن باسابقه و پرتجربه را به یکی از استاندارهای یکی از شهرها معرفی کردم تا این دو نفر را در سمت‌های مختلف قرار دهند. فکر می‌کنید چه جوابی شنیدم؟ به من گفتند که دو تا خانم خیلی زیاد است. من جواب دادم که شما این همه مدیر مرد دارید، زیاد نیستند اما خانم‌ها که به دو نفر برسند خیلی زیاد هستند.
وی درباره حضور اندک زنان در حزب کارگزاران هم گفته است: همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم به برخی تفکرها برمی‌گردد که احزاب هم همان تفکرهای مردسالارانه را دارند. البته احزاب می‌توانند زمینه‌ها را برای برطرف کردن این مشکل فراهم سازند هرچند احزاب در ایران نیز با آنچه که در یک جامعه توسعه‌یافته حزب معنا پیدا می‌کند تفاوت دارند.
گفتنی است فائزه هاشمی در دوره مدیریت خود بر نشریه زنجیره‌ای زن، اقدام به مصاحبه و تطهیر بیوه فاسد محمدرضا پهلوی کرد که با اعتراض گسترده مواجه شد. وی چندی پیش تصریح کرد دوستان خوب بهایی و عضو سازمان مجاهدین (گروهک تروریستی منافقین) دارد که در تهران و بازداشت با آنها آشنا شده است.

چه کسی متهم است؟!
حسین قدیانی که با شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دادگاه فراخوانده شده بود، روز گذشته در شعبه 12 دادسرای فرهنگ و رسانه به سؤالات بازپرس پاسخ داد.
در این جلسه، بازپرس ضمن تفهیم اتهام اقدام علیه امنیت ملی، از وی خواست که از اتهام وارده دفاع کند. قدیانی ضمن رد اتهام وارده و تأکید بر اینکه مقالاتش تماماً در جهت تحکیم مبانی جمهوری اسلامی و امنیت ملی بوده، از بازپرس شفیعی خواست بصورت دقیق و مشخص بگوید کدام عبارت از مقالات وی مخل امنیت ملی بوده است؟ در اینجا معلوم شد که شاکی در شکایت خود، مصداق اخلال در امنیت ملی و اقدام برخلاف مصوبه شورای امنیت ملی را ذکر نکرده و صرفاً به ارائه شکایتی کلی اکتفا کرده است. علی‌رغم درخواست قانونی و به حق قدیانی برای مشخص نمودن مصداق اتهامش، بازپرس نسبت به صدور قرار وثیقه اقدام نمود. وی هم اکنون با قرار وثیقه آزاد است.
حسین قدیانی، نویسنده و روزنامه‌نگار در حالی به دلیل نگارش 4 یادداشت با عناوین «دهان ما پلمب نمی‌شود»، «دیپلماسی دولت و هسته‌ای ملت»، «آقایان! سر بولدوزر را بچرخانید طرف دشمن» و «غرور ملی شکست نه ساختمان تحریم» مورد تعقیب و محاکمه قرار گرفته که بسیاری از عوامل فتنه 88 در دولت جدید به مناصب و مشاغل مهم دولتی دست یافته‌اند و کسی نگران امنیت ملی نشده است! از آن جمله می‌توان به انتصاب برخی مشاوران و معاونان در وزارت علوم اشاره و یا انتصاب فائزه هاشمی رفسنجانی به ریاست انجمن موسوم به دفاع از آزادی مطبوعات اشاره کرد که این امر علی‌رغم حکم قطعی و صریح دادگاه مبنی بر ممنوعیت هرگونه فعالیت صنفی و سیاسی وی بمدت 5 سال صورت گرفته است.

ایران با تدبیر آیت‌الله خامنه‌ای
از آمریکا در رقابت جلو می‌افتد

«ماهیت استراتژي هسته‌ای ایران تغییری نکرده است.»
اندیشکده امریکن اینترپرایز ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: مجموعه سخنان رهبر عالی ایران درباره مذاکرات و از جمله تعبیر نرمش قهرمانانه نشانه این است که ماهیت استراتژی ایران هیچ تغییری نکرده و صرفاً بحث بر سر تفاوت تاکتیک است.
مایکل روبین از کارشناسان اندیشکده امریکن اینترپرایز در ادامه این تحلیل می‌نویسد: «اگر اوباما هنوز درباره مذاکرات خوش‌باور است، بهتر است به جای مسافرت با جت ویژه ریاست جمهوری سوار یک اسب تک شاخ بشود که یک پری مهربان آن را به پیش می‌راند! شاید حسن روحانی با انگلیسی حرف زدن خود کاخ سفید و «جان کری»، وزیرامور خارجه، را به وجد آورده باشد اما واقعیت این است که روحانی و همکارانش همگی با هم ایالات متحده را به بازی گرفته‌اند.»
این مقام سابق «پنتاگون» افزود:‌ «فرضیات نادرست به منافع استراتژیک ما ضربه می‌زنند. کشورهایی مانند کره، ایران استانداردهای دیپلماسی آمریکا را نمی‌پذیرند و مطابق استانداردهای خود رفتار می‌کنند.»
روبین در ادامه تصریح کرد: وقتی رهبر عالی ایران از «نرمش قهرمانانه» صحبت کرد، کاخ سفید این سخنان را به منزله مهر تاییدی بر توافق هسته‌ای دانست اما (آیت‌الله) خامنه‌ای توضیح داد که این عبارت نشانه تغییر تاکتیک ایران است و در ماهیت دیپلماسی هسته‌ای تهران تاثیری ندارد.
وقتی ایران اعتقاد دارد که قدرت آمریکا رو به زوال است، عقب‌نشینی را لازم نمی‌بیند.
من در طول 35 سال اخیر، استراتژي ایرانی‌ها را که به زبان فارسی می‌گویند، بررسی و تحلیل کرده‌ام. آنها هدف خود را علناً اعلام می‌کنند و همچنان به بازی خود ادامه می‌دهند اینکه جمهوری اسلامی در بازی از آمریکا پیش بیفتد بسیار بد است اما بدتر از آن این است که الگوی بازی ایرانی‌ها همچنان عیان است ولی هیچ کس در آمریکا به خود زحمت نداده که آن را ببیند.

بعد از کارگزاران و مشارکت
حزب دولتی اعتدال هم می‌آید؟!

یک نماینده پیگیر تشکل فراکسیون حامی دولت در مجلس، از رایزنی با روحانی در این زمینه خبر داد.
ابراهیم نکو در مصاحبه با نشریه مثلث می‌گوید: ما یک جلسه در خدمت آقای روحانی بودیم دیشب به موضوع فراکسیون اشاره کرده و تشکیل حزب فراگیر اعتدال را هم پیشنهاد کردیم که ایشان رد نکردند در واقع مخالفت خودشان را اعلام نکردند.
با وجود همراهی گسترده فراکسیون اکثریت مجلس (رهروان ولایت) در حمایت از دولت که در رأی اعتماد به وزرا جلوه‌گر شده برخی حامیان دولت در صددند فراکسیون اعتدال را در حمایت از دولت راه‌اندازی کنند و این در حالی است که همین طیف در زمان مدیریت دولت گذشته، علیه وکیل‌الدوله‌ها موضع می‌گرفتند.
نکو در مصاحبه با مثلث همچنین درباره مخالفت علی لاریجانی رئیس مجلس با تشتت و انشعاب در فراکسیون رهروان گفت: آقای لاریجانی ضمن آنکه ریاست مجلس را برعهده دارد یک نماینده هستند و یک رأی دارند، بنابراین ایشان با منطق خودشان قضاوت می‌کنند که البته اشکالی هم ندارد، در واقع از آنجایی که آقای لاریجانی احتمال می‌دهند شاید این فراکسیون جدید وکیل‌الدوله باشد چنین اظهار نظری مطرح می‌کند. هر چند حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که فراکسیون وکیل‌الدوله هم باشد کسی نمی‌تواند مانع تشکیل آن شود زیرا در گذشته هم شاهد تشکیل چنین فراکسیونی بوده‌ایم. من از جهاتی نگاه آقای لاریجانی را منطقی می‌دانم اما شرط این نگاه آن است که در فراکسیون رهروان در دیدگاه‌ها تجدید نظر صورت گیرد و بعید است ما شاهد تجدیدنظر در دیدگاه رهروانی‌ها باشیم.
وی با انتقاد از کارت زرد و تذکر نمایندگان به برخی وزرا، این کار را که اعمال حق بلکه مسئولیت نمایندگی است غیر منطقی توصیف کرد و در ادامه درباره تشکیل فراکسیون موسوم به صدای ملت از سوی علی مطهری گفت: فراکسیون صدای ملت نگاه کاملاً سیاسی دارد و حتی فراتر از سیاست‌های معقولی است که در دو فراکسیون بزرگ مجلس دیده می‌شود. بنابراین چنین فراکسیونی به طور حتم به سمت افراطی‌گری روی خواهد آورد.
گفته می‌شود اصلاح‌طلبان پشت ماجرای تشکیل فراکسیون دولتی اعتدال هستند هر چند که برخی از حامیان دولت معتقدند تشکیل چنین فراکسیونی ضمن اینکه موجب خوردن برچسب «دولتی بودن» به نمایندگان عضو می‌شود، باعث انسجام بیشتر دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان خواهد شد. یک مانع دیگر در برابر طراحان فراکسیون جدید، ظرفیت اعضا چندان که پیش‌بینی می‌شود بیش از 60 تا 70 نماینده مجموعاً در این فراکسیون جمع نشوند.

لرد انگلیسی: لغو تحریم‌ها
 فقط در حد حرف است

رئيس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت تحریم‌های ایران سر جای خود باقی است و صحبت از تجارت با ایران فقط در حد حرف است.
لرد نورمن لامونت که چندی پیش همراه جک‌استراو به تهران آمد، به بی‌بی‌سی گفته است: من با وزیر خارجه سابق بریتانیا در قالب هیئتی پارلمانی به تهران رفتیم و می‌خواستیم مطمئن شویم آیا می‌توان سفارت بریتانیا در تهران را بازگشایی کنیم. تمرکز روی مسائل سیاسی بود. ما در مورد موضوعات اقتصادی رایزنی نکردیم.وی درباره تجارت و عقد قرارداد با ایران گفت موجی از حدس و گمان در رسانه‌ها راه افتاده اما واقعاً خیلی زود است که بخواهیم درباره تجارت بزرگ با ایران صحبت کنیم.
لامونت اضافه کرد: تحریم‌ها هنوز سر جای خودش است بنابراین هیچ شرکتی عملاً به همکاری و بستن قراردادهای جدید با ایران نیست چون این کار غیرقانونی بوده و فعلاً همه چیز در حد حرف زدن است؛ حتی اگر توافق نهایی هم صورت بگیرد تحریم‌ها به این زودی لغو نخواهد شد.
اخیراً یک هیئت 100 نفره از نمایندگان شرکت‌های فرانسوی به تهران سفر کردند اما همزمان وزیر خارجه فرانسه به این شرکت‌ها هشدار داد که تحریم‌ها سر جای خود باقی است.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز گذشته ضمن یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد تحریم‌ها تا دستیابی به توافق نهایی برچیده نخواهد شد.
رومن نادال می‌گوید تا زمانی که به توافق جامع با ایران دست نیابیم امکان برداشتن تحریم‌ها وجود ندارد.
در حالی که مقامات آمریکایی قبل و بعد از توافق ژنو تصریح داشتند ساختار کلی تحریم‌ها سر جای خود باقی می‌ماند، برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی در ایران به هنگام اعلام توافق ژنو ادعا کرده‌اند در ساختار تحریم‌ها به خاطر این مذاکره شکاف اساسی افتاده است.

ما را که راه نمی‌دهند اما اگر راه دادند

تظاهرات 13 آبان تعطیل!

یک اندیشکده آمریکایی ابراز امیدواری کرد دیپلمات‌های آمریکایی مذاکرات هسته‌ای بتوانند بعد از سالها، اجازه حضور در تهران را پیدا کنند!
در این میان جان لیمبرت از جاسوسان گروگان‌گرفته شده در لانه جاسوسی گفته که ایران درباره امنیت آمریکایی‌ها تضمین بدهد وتظاهرات 13 آبان را نیز تعطیل کند!
سایت اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیلی به قلم باربارا اسلاوین نوشت: در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای جامع می‌توان از ایران خواست بعد از سال‌ها اجازه بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی را به تهران بدهد. «اتحادیه امور عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار (PAAIA) در گزارشی می‌گوید وقت چنین درخواستی رسیده است. اما  مقامات عالی‌رتبه دولت آمریکا اعلام کرده‌‌اند این امر فقط در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.» این گزارش توسط «رامین عسگرد»، کارمند سابق وزارت امور خارجه آمریکا تهیه شده است. وی مشاور سیاسی «دیوید پترائوس» رئیس سابق سیا در «فلوریدا» است و در گزارش خود استدلال کرده که سیاست واشنگتن در قبال ایران به خاطر غیبت طولانی دیپلمات‌های آمریکایی در ایران فلج شده است.
این تحلیل می‌افزاید: «بدون حضور دیپلمات‌های آمریکایی در ایران، سیاست آمریکا دچار بی‌نظمی شده است.
اندیشکده آتلانتیک در ادامه از قول جان لیمبرت (جاسوس به گروگان‌گرفته شده و دستیار سابق وزارت خارجه آمریکا) نوشت: ایران باید امنیت آمریکایی‌ها را که به تهران برمی‌گردند تضمین کند و تظاهراتی را که هر سال در سالروز تسخیر سفارت آمریکا برگزار می‌شود، محدود کند(!!) من خواهان این نیستم که ایران برای گروگان‌گیری عذرخواهی کند اما باید به این اشاره کند که اجازه نخواهند داد این اتفاق دوباره تکرار شود.
اظهارات لیمبرت در حالی است که طبق اسناد لانه جاسوسی، سفارت آمریکا مشغول طراحی کودتا، تحریک اختلافات قومی و حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب در ایران بوده اما هنوز از خیانت‌های خود عذرخواهی نکرده است.
گفته می‌شود آمریکایی‌ها مایلند در پوشش سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یکی از دیپلمات‌های خود را به تهران بفرستند. این در حالی است که ملت ایران در 22 بهمن امسال گسترده‌تر و مصمم‌تر از همیشه شعار مرگ بر آمریکا  سر داده و از مواضع خصمانه و متکبرانه شیطان بزرگ اعلام انزجار کردند. با این وصف پیش‌بینی می‌شود شیطنت محتمل با اعتراض گسترده عمومی مردم مواجه شود.