kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶

تحریم‌های جدید علیه ایران در دستور کار اتحادیه اروپا

پس از اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران به بهانه آزمایش موشکی، مقامات اروپایی نیز از بررسی امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل انجام آزمایش موشکی در هفته آینده خبر دادند.


در حالی که ایران تعهدات هسته‌ای خود را به طور کامل انجام داده است، طرف مقابل با فرارسیدن روز اجرا، به عهدشکنی درخصوص مفاد برجام ادامه می‌دهد.
در همین حال، پس از تصویب تحریم‌های جدید توسط آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا نیز از احتمال اعمال تحریم‌های جدید خبر داد.
به گزارش میزان، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اتحادیه اروپا هفته آینده برای بررسی امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل انجام آزمایش موشکی تشکیل جلسه می‌دهد.
 اجرای برجام
 توسط آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید
یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی نوشت: اوباما با اعمال تحریم‌های جدید، توافق هسته‌ای و بازگشت زندانیان آمریکایی را جشن گرفت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به اقدامات آمریکا در آغاز اجرای برجام در گزارشی نوشت: آمریکا روز یکشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه آزمایش موشکی ایران اعمال کرد؛ در حالی که «باراک اوباما» آزادی زندانیان آمریکایی و اجرای توافق هسته‌ای که احتمالا جزء میراث سیاست خارجی وی هستند را تمجید کرد.
در ادامه گزارش آمده است: اوباما بعد از آزادی زندانیان آمریکایی تحریم‌های جدیدی را علیه 11 فرد و نهاد در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر ایران وضع کرد.
به گزارش فارس، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: به برجام افتخار می‌کنم. من مسئول اعمال آن تحریم‌هایی بودم که بر ایران فشار آورد و آنها را به میز مذاکره آورد.
کلینتون افزود: تاکنون آنها (ایرانی‌ها) آنچه توافق خواسته انجام داده‌اند اما من فکر می‌کنم ما هنوز باید به دقت آنها را تحت نظر داشته باشیم.
فارین پالیسی نیز در گزارشی اعلام کرد: واشنگتن، تنها چند ساعت پس از کامل شدن روند تبادل زندانیان و تنها یک روز بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، دور جدید تحریم‌های خود را علیه 11 فرد و نهاد ایرانی اعمال کرد.
در ادامه گزارش آمده است: این اتفاق، یک درام بود.
فارین پالیسی تاکید کرد: این تحریم‌ها قرار بود دو هفته قبل اعمال شوند، اما واشنگتن به دلیل آنچه نگرانی از بر هم خوردن توافق تبادل زندانیان اعلام شد، از آن‌ها عقب‌نشینی کرد.
 بیانیه وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های جدید
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: بهانه‌گیری علیه برنامه موشکی دفاعی و بازدارنده ایران توسط آمریکا به عنوان فروشنده سالانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته به کشورهای منطقه، که به صورت سنتی در جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی و لبنانی و اخیرا یمنی به کار گرفته می‌شوند، فاقد هرگونه مشروعیت قانونی و اخلاقی است.