kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱

اشرف پهلوی در حسرت آرزوهای بر باد رفته

همزمان با مرگ اشرف پهلوی سی‌وچهارمین جلد از مجموعه «نیمه‌ پنهان» دفتر پژوهش‌های کیهان به چاپ پنجم رسید.


این کتاب که به بررسی زندگی اشرف پهلوی اختصاص دارد بازگو کننده بخشی از فساد و تباهی‌های خاندان پهلوی و دیگر دولتمردان این رژیم است که برای مخاطبان و خوانندگان مباحث تاریخی و مطالب مستندی در این زمینه ارائه می‌دهد.
در این کتاب به مدد اسناد منتشر شده، خواننده در فصل نخست؛ ضمن آشنایی با شرایط خانوادگی و روانی اشرف و ازدواج‌ها و هوسرانی‌های او آشنا شده و سپس با مسائلی همچون ارتباط وی با سربازان آمریکایی، دلباختگی‌اش با پادشاه هوسران مصر ملک فاروق، ازدواج با احمد شفیق عرب‌تبار و رابطه اشرف با همسران شاه آشنا می‌شود.
در بخش دوم با عنوان فسادهای اخلاقی- سیاسی؛ خواننده مسائلی همچون روابط نامشروع اشرف با پرویز راجی آخرین سفیر ایران در لندن، سرقت پرونده روانی اشرف؛ روابط اشرف با بهروز وثوقی و سرقت اشیاء عتیقه ایران توسط اشرف و غرور و تکبر فرعونی وی را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
در بخش سوم به نقش پررنگ اشرف در شکل گرفتن کودتای ننگین 28 مرداد وباج‌خواهی‌های او از سران کودتا پرداخته شده است.
همکاری اشرف با مافیای قاچاق موادمخدر و داستان ترور او که منجر به کشته شدن ندیمه وی در فرانسه شد، موضوع چهارمین فصل این کتاب است.
حضور اشرف در نهادهای و سکوت و پذیرش اشرف از سوی نهادهای به ظاهر مدافع حقوق بشر، فصل دیگر کتاب است. خواننده در این بخش با این پرسش روبه رو می‌شود که علی‌رغم جنایات ضدبشری اشرف و برادرش چگونه نهادهای مدافع حقوق بشر او را بر صدر می‌نشاندند؟!
در فصل ششم آخرین تلاش‌های اشرف برای نجات رژیم درحال اضمحلال برادرش و سرمایه‌گذاری‌های او در راه مبارزه با نظام اسلامی و به راه انداختن نشریات و بنیادهای به ظاهر فرهنگی مورد مداقه قرار گرفته است.
فصل آخر کتاب نیز در بردارنده تصاویری از 96 سال عمر این سمبل فساد و تباهی است، شایان ذکر است پژوهشگران دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان اذعان دارند که آنچه فراهم آمده، تنها بخشی از فساد و تباهی‌های اشرف و دیگر اعضای خاندان پهلوی است.
کتاب حاضر در شمارگان 3300 نسخه، از سوی انتشارات کیهان به علاقه‌مندان عرضه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید کتاب حاضر و یا تکمیل و خرید دیگر کتاب‌های «نیمه پنهان» با شماره تلفن 33110201 و نمابر 33917075 تماس حاصل نمایند.