kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
رئیس مجلس لوکزامبورگ در نشست خبری با لاریجانی‌:

حل مشکل مهاجران نیازمند کمک ایران است

رئیس مجلس لوکزامبورگ با بیان اینکه ایران نقش کلیدی در منطقه برای ایجاد صلح و امنیت دارد، گفت: فقر‌، بیچارگی و درماندگی اروپا را تهدید می‌کند می‌توانیم با همکاری یکدیگر به حل مشکلات کمک کنیم‌.


به گزارش فارس، «مارس بارتولومئو»رئیس مجلس لوکزامبورگ ظهر دیروز  پس از دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان در نشست خبری مشترک با علی لاریجانی، اظهار داشت‌: لوکزامبورگ هم مانند ایران از یک جایگاه مرکزی در نقشه منطقه‌ای جغرافیایی خودش برخوردار است، لوکزامبورگ دارای ثبات سیاسی، سیستم اجتماعی مبتنی بر همبستگی برخوردار است، مراتب قدردانی و خرسندی عمیق خودم از دست یافتن به توافق هسته‌ای با ایران را ابراز می‌کنم.
رئیس مجلس لوکزامبورگ با اشاره به توافق هسته‌ای افزود: توافق هسته‌ای درهای بزرگی به روی ما باز کرد که باید از آنها رد شویم زیرا تا ابد باز نخواهند بود و باید از فرصت به وجود آمده به طور شایسته‌ای استفاده کنیم.
وی ادامه داد: باید بتوانیم با همکاری یکدیگر اعتماد، صلح و ثبات ایجاد کنیم، ایران نقش کلیدی در منطقه دارد و تلاش‌های زیادی برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه انجام می‌دهد اما قطعا نمی‌تواند به تنهایی به این اهداف دست یابد و باید کشورها و قدرت‌های بزرگ نیز برای رسیدن به این اهداف همکاری کنند تا صلح و ثبات در منطقه به وجود آیند.
رئیس مجلس لوکزامبورگ در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اروپا 70 سال پیش مرگبارترین جنگ‌ها را تجربه کرد. ما فقط توانستیم با اتحاد میان دشمنان دیروز بر این مشکلات فائق آییم و دشمنان دوستان امروز شدند اما موج فقر، بیچارگی و درماندگی به درب‌های اروپا آمده و موج مهاجران به سوی اروپا راهی شدند، می‌توانیم با همکاری یکدیگر به حل مشکلات مهاجران کمک کنیم.
سرمایه‌گذاری در آستانه لغو تحریم‌ها
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس مجلس لوکزامبورگ اظهار داشت: امروز مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای با رئیس مجلس لوکزامبورگ و هیئت همراهش در سفرشان به تهران داشتیم، در این مذاکرات درباره گسترش روابط پارلمانی میان دو کشور و همچنین راهکارهای استفاده بیشتر از تجربیات یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم.
وی افزود: کشور لوکزامبورگ در زمینه بانکداری و صندوق سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مالی از تجربه بسیار خوبی برخوردار است، ما در مورد این موارد هم مذاکرات خوبی داشتیم. همچنین مذاکرات ما به زمینه‌ها و راهکارهای سرمایه‌گذاری‌ها نیز معطوف بود، رئیس بانک مرکزی نیز امروز با آقای رئیس لوکزامبورگ مذاکراتی در زمینه بانکداری خواهد داشت.
لاریجانی یادآور شد: سفر رئیس مجلس لوکزامبورگ به ایران در ابتدای سال جدید میلادی انجام شد که مذاکرات نهایی برای برداشتن تحریم‌ها در حال انجام است، که ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این مذاکرات گام خوبی برای سرمایه‌گذاری‌ها و روابط دوجانبه ایجاد کند.