kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴

به مردم بگویید جشن بگیرند اما گریبان دولت را نگیرند!(خبر ویژه)

حامیان دولت و اصلاح‌طلبان روش متناقضی را در قبال فرا رسیدن روز اجرای برجام در پیش گرفته‌اند؛ دعوت به جشن و هیجان و پایکوبی و در عین حال ابراز نگرانی نسبت به ایجاد توقع و انتظار غیرقابل تأمین در میان مردم!


دیروز در حالی که سخن از بیانیه آژانس، دیدار ظریف با کری و موگرینی، و اعلام اجرای برجام و لغو برخی تحریم‌ها بود، محافل رسانه‌ای حامی دولت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی دعوت به جشن در میادین اصلی شهر (تهران) کردند که روزنو و اصلاحات‌نیوز از این جمله بودند. آدرس‌ها اغلب مربوط به خیابان‌ها و میدان‌های بالای شهر بود. همچنین گفته شد که برخی محافل دولتی درصددند جشن‌هایی را در مدارس برگزار کنند. مشابه این هیجان پس از توافق ژنو (3 آذر 92)، بیانیه لوزان (13 فروردین 94) و توافق نهایی (23 تیر) از سوی رسانه‌ها ایجاد شده اما به مرور شدت آن در ظرف 27 ماه فروکش کرده بود. به مرور بازارهای ارز و سرمایه و بورس واکنش‌های منفی نیز به برخی از این اخبار نشان دادند.
اما دیروز به موازات دعوت به جشن و هیجان، مطبوعات حامی دولت و اصلاح طلب برخی نگرانی‌ها را بروز دادند و این دعوت به جشن را تیغ دو دم علیه خود توصیف کردند. روزنامه فرهیختگان از قول زیباکلام نوشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که درباره برجام برای حسن روحانی وجود دارد، این است که آقای روحانی باید بسیار مراقب باشند تا امیدها و آرزوها و انتظارات غیرواقعی به وجود نیاید؛ چرا که بسیاری هستند که منتظرند برجام اجرایی شود و بعد بگویند پس چرا مسائل و مشکلات اقتصادی ما حل نمی‌شود؟ رئیس‌جمهور باید همه توان خود را به کار گرفته و در درجه اول به مخالفان و در وهله دوم به مردم ایران این مسئله را توضیح دهند که تحریم‌ها و معضلات هسته‌ای به مثابه سنگی بر پای اقتصاد، رشد و توسعه کشور بوده است. برداشتن این مانع به هیچ وجه به این معنا نیست که می‌توانیم به سرعت بدویم.
وی می‌افزاید: متأسفانه در گذشته هر زمان که روحانی درباره اقتصاد ایران صحبت کرده یا نشستی ترتیب داده، همواره صحبت از شیب ملایم بوده است و خبرهای خوبی که قرار است به گوش‌مان برسد. من بر این باورم که به جای این صحبت‌ها، حقیقت‌ها باید بازگو شود. رئیس جمهور باید به این اشاره کند که سهم برجام در خارج کردن ایران از رکود چقدر است؟ و اصولاً چه میزان از اقتصاد ایران به برجام ارتباطی پیدا نمی‌کند؟
مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال تا قبل از انتخابات 92 تصریح می‌کردند که 70 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی زیر سر سوء مدیریت دولت است و تنها 10 تا 30 درصد آن به تحریم‌ها مربوط می‌شود.
همزمان با فرهیختگان، روزنامه اعتماد نیز هشدار مشابهی را عنوان کرد و نوشت: آیا تحولی بزرگ در اقتصاد در راه است؟ تزریق شادی پسابرجام به مثابه چاقویی دولبه است. هر چند نمی‌توان از کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری با لغو تحریم‌های بانکی چشم پوشید، توان فروش آزادانه نفت به همه کشورهای جهان را نادیده گرفت یا حذف واسطه‌های دست چندم را فراموش کرد اما در تحلیل پسابرجام باید واقع‌بین بود. به نظر می‌رسد بیش از هر چیز دولت باید کوشش کند به جای تزریق شادی به مردم واقعیت موجود اقتصاد را نمایش دهد. چه اینکه با تزریق شادی برای عملی شدن برنامه لغو تحریم‌ها، گرچه امید به گشایش و بهبود چشم‌اندازها اثرش را بر تصمیم‌های اقتصادی مردم خواهد گذاشت اما این شادی هم برای مردم و هم برای دولت به مثابه یک چاقوی دو لبه عمل می‌کند.
اعتماد می‌افزاید: اگر دولت واقعیت زمان را امروز و به موقع به مردم نگوید چه بسا نارضایتی ناگهانی حاصل از بی‌ثمر بودن شادی گریبان خود دولت را بگیرد.
یادآور می‌شودهاشمی رفسنجانی دیروز فرا رسیدن روز اجرای برجام را به دولت و مردم و رهبری تبریک گفت.