kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
تحلیلگر کانادایی در گفت‌وگو با کیهان:

ایران تنها حکومت واقعی اسلام در سراسر جهان است

«اریک والبرگ» کارشناس کانادایی مسائل غرب آسیا در گفت و گوی اختصاصی با کیهان اعلام کرد، تنها حکومت اسلامی واقعی در جهان ایران است.


«والبرگ» در پاسخ به این سؤال که چرا رژیم آل سعود در شرایط کنونی دست به اعدام دسته جمعی آن 47 نفر از جمله شیخ نمر زد؟ گفت: «عربستان از ترس انقلاب، همه انتقادها را سرکوب می‌کند. اعدام این 47 نفر بزرگ‌ترین اعدام دسته جمعی از سال 1979 تاکنون بود. در واقع پیروزی انقلاب اسلامی لرزه بر اندام پادشاهی از خود راضی سعودی انداخته و این انقلاب به جوانان سعودی انگیزه داد تا از اولین انقلاب اسلامی آن سالها الگو‌برداری کنند و سعودی‌ها از همین مسئله وحشت دارند.»
وی افزود: «جنگ آل‌سعود علیه مردم عربستان افزایش پیدا کرده است، در سال گذشته حداقل 157 نفر اعدام شدند. در سال 2014 نیز سعودی‌ها 90 نفر را اعدام کرده بودند. خانواده‌های شیعیان اعدام شده به شدت انکار می‌کنند که آنها در حملات تروریستی دست داشته‌اند. این افراد تنها به دلیل اعتراضات مسالمت آمیز بر ضد تبعیضات مذهبی اعدام شدند.»
به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل «عربستان از این اعدام‌های دسته جمعی به منظور هشدار به مردم این کشور و منصرف کردن آنها از قیام علیه حکومت استفاده می‌کند اما این اقدامات بی‌ثمر است چرا که این تهدیدات توخالی مسلمانان را به اقدامات متقابل تحریک می‌کند. شیخ نمر یک سخنران فعال و نترس در بیان حقایق پادشاهی استبدادی و رو به زوال‌سعودی بود که خواستار انتخابات آزاد بود؛ با این حال هیچ‌گاه در اعتراضات خشونت‌آمیز شرکت نکرد.»
والبرگ در بخش دیگری از اظهارات خود رژیم آل‌سعود را «نفرت‌انگیز» خواند که با تظاهر به اسلام، به مسلمانان خیانت می‌کند.
این کارشناس کانادایی در پاسخ به  این سؤال که «آیا آل‌سعود در سیاست خارجی خود در منطقه به خصوص سوریه و یمن موفق بوده است یا خیر» گفت: «دخالت سعودی‌ها در منطقه خاورمیانه فاجعه‌آمیز بوده است، پول آنها همراه با سلاح‌های آمریکایی باعث از بین رفتن چچن، بوسنی، کوزوو، سومالی، لیبی و هم اکنون سوریه و یمن شده است. آنها در پی تاثیرگذاری در نیجریه و چاد هم هستند. عربستان هم اکنون می‌خواهد به کمک آمریکا و اسرائیل، ایران تنها حکومت واقعی اسلام در دنیا را نابود کند.
وی افزود: «هم اکنون ایران و روسیه در تعامل با عراق هستند تا داعش را در عراق و سوریه شکست دهند. جنگی دیگر در یمن در جریان است، عربستان و آمریکا مردم یمن را بمباران می‌کنند و شیعیان را می‌کشند. ایران به اندازه کافی در سوریه با سیاست‌های خصمانه آمریکا و عربستان مقابله می‌کند اما، بمب‌های سعودی که در آمریکا ساخته شده‌اند کسی را شکست نخواهد داد، هر چند بسیاری را به قتل برساند.اخیرا آن‌ها به بیمارستانی در یمن حمله کردند، به نظر می‌رسد که برای متجاوزان اهمیت ندارد که به کجا و به چه کسانی حمله می‌کنند.»
کارشناس کانادایی مسائل غرب آسیا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «علت اصلی جنجال آفرینی عربستان بر ضد ایران چیست؟» تاکید کرد: «ایران تنها کشور در جهان است که در برابر زیادی خواهی و باج خواهی  سعودی‌ها ایستاده است. متکبران سعودی در قالب وهابیت با دلار‌های نفتی، به دولت‌های فقیر اسلامی رشوه می‌دهند تا همچنان به سلطنت‌آل سعود وفادار بمانند. سلطنتی که حقوق بشر نمی‌شناسد و فقط به منافع استراتژیکی‌اش فکر می‌کند.»
والبرگ افزود: «با توجه به اتفاقات اخیر در سوریه، جهان در حال پی بردن به این نکته است که ایران و روسیه متحدین کشور‌هایی هستند که به حقوق بشر و صلح جهانی احترام می‌گذارند. شعار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها درباره تلاش برای آوردن دموکراسی به سوریه بهانه‌ای است برای حمله کردن و به چنگ آوردن این کشور، حتی اگر به قیمت نابودی سوریه تمام  شود. وی در پایان نتیجه گرفت که «اتفاقات اخیر باعث منزوی شدن عربستان شده است.رشوه‌های میلیاردی و ایجاد رعب و وحشت همانند آمریکا، برای عربستان کارایی نداشته و سیاست عربستان مبنی بر هزینه کردن میلیاردی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود نیز دیگر کسی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.»