kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
پیروزی غربگرایان در انتخابات تایوان

چین: جدایی‌طلبی تایوان را با حمله نظامی پاسخ می‌دهیم

در پی پیروزی رهبر یک حزب مورد حمایت آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان، پکن اعلام کرد که اگر تایوان رسماً اعلام استقلال کند، با نیروی نظامی به این جزیره حمله می‌کند.


به گزارش بی‌.‌بی‌.سی  از پکن، «تسای اینگ ون» رئیس «حزب ترقیخواه تایوان»، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، پیروز اعلام شد. قبل از اعلام نتایج، وزارت خارجه آمریکا که چنین نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کرد، از دولت چین خواسته بود به نتیجه انتخابات احترام بگذارد.
«تسای» نخستین زنی است که در تایوان به ریاست‌جمهوری می‌رسد.
با توجه با اینکه «تسای» رهبری اردوگاه حامیان استقلال تایوان از چین را برعهده دارد و مورد حمایت آمریکا نیز هست، احتمال افزایش تنش میان چین و تایوان طی ماه‌ها و سال‌های آتی قابل پیش‌بینی است.
طی 70 سال گذشته حزب «کومینگ تانگ» قدرت را در تایوان برعهده داشته است. این حزب مخالف استقلال‌طلبی تایوان و خواستار حسن همجواری و روابط نزدیک با چین است.دولت پکن نیز از هم‌اکنون موضع خود را در قبال سیاست‌های دولت جدید تایوان، به وضوح اعلام و تهدید کرده است که اگر تایوان رسماً اعلام استقلال کند، با نیروی نظامی این جزیره را مورد حمله قرار می‌دهد.
در پی جنگ داخلی در چین که به تشکیل حکومت کمونیستی (مائوئیستی) در این کشور منجر شد، تایوان از خاک اصلی چین جدا شد، ولی چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند.پس از آنکه تایوان از سرزمین اصلی جدا شد، مورد حمایت همه‌جانبه ایالات متحده قرار گرفت و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.
با توجه به تحولات جاری تایوان، طرح آمریکا برای ایجاد بحران‌های ساختگی در مرزهای چین از این پس ابعاد تازه‌ای خواهد گرفت. ایالات متحده که قصد دارد، آسیای شرقی و اقیانوس آرام را امنیتی و میلیتاریستی بکند، به اختلافات مرزی میان چین و همسایگان دامن می‌زند.