kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸

رودخانه خلیفان مهاباد حیاتی تازه گرفت

بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری به ویژه برف در ارتفاعات شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی موجب شد که در یک اتفاق نادر رودخانه فصلی خلیفان در فصل زمستان حیات تازه‌ای گرفته و آب در آن جاری شود.


این رودخانه که در شهر خلیفان شهرستان مهاباد واقع شده، بیش از 15 سال بود که در چنین فصلی آبی به خود ندیده است.
با گرم شدن ناگهانی هوا و ذوب‌شدن برف‌ها در ارتفاعات منطقه، این رودخانه جان تازه‌ای گرفته و آب در بستر خشک این رودخانه در چنین فصلی از سال جاری شد.
با جاری شدن آب در بستر این رودخانه مردم این منطقه به ویژه شهر خلیفان از توابع مهاباد به خوشحالی پرداخته ومردم برای مشاهده آب جاری به حاشیه رودخانه آمدند.
در سال‌های گذشته این رودخانه که از حاشیه شهر خلیفان عبور می‌کند، اغلب در فصل بهار شاهد جاری شدن آب بوده و جاری شدن آب در آن در نخستین ماه از فصل زمستان زیبایی این شهر را چند برابر کرده و موجب تعجب و خوشحالی مردم این شهر شده است. این رودخانه از ارتفاعات زمزیران سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب ساختن اراضی چند روستای این منطقه از کنار شهر خلیفان گذشته و سپس به طرف بوکان می‌رود. این رودخانه پس از رسیدن به بوکان وارد رودخانه سیمینه رود شده و به سوی دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود. شهر خلیفان با 16 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و در مسیر مهاباد به سردشت واقع شده است.