kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه وهابیت

جشن گرفتن برای رسول اکرم بدعت نیست

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه وهابیت جشن گرفتن و گرامی داشتن سالروز ولادت پیامبر را بدعت می‌دانند، گفت: آیا جشن گرفتن و گرامیداشت روز ولادت پیامبر حب به شمار می‌رود یا بغض محسوب می‌شود؛ مسلمانان با گرامیداشت این روز حب خود را اظهار می‌کنند، حب تنها عمل نیست بلکه سرور نیز حب محسوب می‌شود.


به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در درس خارج با گرامیداشت سالروز ولادت پیامبر اسلام، گفت: همه مسلمانان روز میلاد رسول اکرم(ص) را جشن می‌گیرند، سنی‌ها 12 ربیع و شیعیان 17 ربیع را جشن می‌گیرند.
وی افزود: وهابیت جشن گرفتن و گرامی داشتن سالروز ولادت پیامبر را بدعت می‌دانند و می‌گویند صحابه چنین عیدی را جشن نگرفته است، از این رو رسانه‌ها و بلندگوهای وهابیت اصرار بسیاری دارند تا جشن گرفتن ولادت پیامبر اسلام را بدعت معرفی کنند.
استاد درس خارج حوزه با طرح این سؤال که آیا افعال صحابه برای وهابیت حجت است یا ترک آنها را نیز حجت می‌دانند، اظهار داشت: آنچه وهابیت می‌گویند اقوال و افعال صحابه است که برای آنها حجت به شمار می‌رود از این رو ترک صحابه حجت محسوب نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر ترک صحابه حجت باشد همه زندگی باید بدعت باشد چون آنها ترک کردند، هیچگاه ترک دلیل حجیت نیست؛ صحابه معصوم نیستند و اگر بخواهیم چیزی را حجت بدانیم، مربوط به فعل آنها می‌شود، بدعت در جایی است که دلیل عامی در کتاب و سنت برای کار نداشته باشیم.
این مرجع تقلید با اشاره به آیات ابتدایی سوره انشراح، ابراز داشت: خداوند متعال خطاب به پیامبر اسلام می‌فرماید ما تو را بلند آوازه کرده و آوازه تو را به جهانیان ارائه کردیم، از بلندی آوازه معلوم می‌شود که پیامبر محبوب خداست، آیا جشن گرفتن و خواندن قرآن و اشعار زیبا در مدح رسول اکرم(ص) ایشان را بلند آوازه کرده یا پایین آوازه می‌کند.
وی جشن گرفتن را مصداق بلند آوازه کردن نام پیامبر اسلام دانست و عنوان کرد: این گرامیداشت و جشن گرفتن نوعی ترفیع الذکر است؛ زمانی که حضرت مسیح دعا کرد که خداوند برای یارانش مائده بفرستد اعلام کرد که اگر خداوند مائده‌ای ارسال کند ما آن را عید اتخاذ می‌کنیم که امروزه نیز نصارا آن روز را عید می‌گیرند.
آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: مائده آسمانی شکم 12 نفر را سیر کرد آیا رسول اکرم(ص) به اندازه مائده آسمانی که شکم را سیر کرد نیست، پیامبر اسلام یک مائده آسمانی و سماوی است که دنیا را هدایت کرد و قلب‌ها و افکار را سیر کرد.
وی اضافه کرد: حب النبی یکی از اصول قرآن و اسلام است، آیا جشن گرفتن و گرامیداشت روز ولادت حب به شمار می‌رود یا بغض محسوب می‌شود؛ مسلمانان با گرامیداشت این روز حب خود را بروز می‌دهند؛ حب تنها عمل نیست بلکه سرور نیز حب محسوب می‌شود، حب مراتبی دارد که عمل کردن به فرمایشات ایشان نیز حب است اما یکی از موارد حب تکریم ایشان بوده که با گرامیداشت روز میلاد ایشان محقق می‌شود.