kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
در دوره پسابرجام تصویب شد

بودجه ویژه کنگره آمریکا برای براندازی نرم در ایران

کنگره آمریکا در جدیدترین اقدام ضد ایرانی، بودجه ویژه‌ای را برای براندازی نرم در ایران تصویب کرد.


در حالیکه عده‌ای در داخل یا با غرض یا از روی غفلت، برجام را مقدمه‌ای بر پایان خصومت ایران و آمریکا معرفی می‌کنند و به هر طریقی در پی بزک شیطان بزرگ هستند، مقامات این کشور هر روز ابعاد جدیدی از اقدامات ضد ایرانی را رونمایی می‌کنند.
در جدیدترین اقدام، کنگره آمریکا، بودجه ویژه‌ای را برای براندازی نرم در ایران اختصاص داد.
قانون 2029 H.R. موسوم به CAA که روز 18 دسامبر 2015  توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید، محدودیت‌های شدیدی بر شهروندان 38 کشور مهم جهان در رابطه با سفر،‌ سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران وضع کرد.
در بند 7041  این قانون علاوه بر تخصیص بودجه‌ای برای اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت عناوین تروریسم،‌ حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و گسترش تسلیحات، بودجه ویژه‌ای را برای براندازی نرم در ایران اختصاص داده است.
در بند d  از بخش b  ماده 7041  این برنامه براندازی تحت عنوان «برنامه‌های دموکراسی» تعریف شده و مسئولیت آن به وزارت خارجه آمریکا که هم‌اکنون مسئولیت آن با جان کری است، سپرده شده است.
مبلغ بودجه اختصاص داده شده برای این برنامه براندازی نرم در بند 7041  مشخص نشده و ظاهرا محرمانه و شناور است اما در بند 7032 همین قانون، که به «تعریف مفهومی» و «تعیین رقم بودجه» مربوط به «برنامه‌های دموکراسی» می‌پردازد، مبلغ این پروژه به صورت کلی بالغ بر دو میلیارد و 308 میلیون دلار ذکر شده که به جز ایران، چند کشور دیگر از جمله روسیه نیز در آن قرار دارند.
بر اساس بند  c‌ از ماده 7032، تعریف عبارت «برنامه‌های دموکراسی» روشن شده و آمده است که منظور از این عبارت، برنامه‌هایی است که از حاکمیت خوب، انتخابات معتبر و رقابتی، آزادی بیان، تجمع و تشکل و مذهب، حقوق بشر،‌ حقوق کارگری، رسانه‌های مستقل، و حاکمیت قانون حمایت می‌کنند.
این پروژه توسط آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) وابسته به وزارت خارجه آمریکا و بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی(NED) انجام می‌شود.
طبق گزارش فارین‌پالیسی ژورنال، سال‌ها پیش از انتخابات 88 این دو نهاد در ایران فعال بوده‌اند. گفتنی است این دو نهاد در جریان فتنه 88 بسیار فعال بوده‌اند. در همین حال، برخی فعالان فتنه 88 به دریافت اعانه خارجی برای فتنه اعتراف کرده بودند. شاید دهه‌ها بعد که این اسناد از طبقه‌بندی خارج شدند، محل دقیق صرف این بودجه در ایران و دریافت‌کنندگان آن مشخص شود. اما بلاتردید یکی از وظایف بدیهی دستگاه‌های امنیتی کشور، شناسایی و انسداد کانال‌های انتقال دلار برای براندازی نرم جمهوری اسلامی است.
به گزارش فارس، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در دوران ریاست خود نامه‌نگاری‌هایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام داده است که به نوشته رسانه‌های غربی، «هدف واقعی از ارسال این نامه‌ها»، «ایجاد اطمینان از عدم تمایل آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران» بوده است. رهبر انقلاب در سخنرانی اول فروردین 1392 در حرم مطهر رضوی با اشاره به این نامه‌نگاری‌ها فرمودند:‌ «آمریکایی‌ها مرتب پیغام میدهند ــ گاهی می‌نویسند، گاهی پیغام می‌دهند ــ که ما قصد تغییر نظام اسلامی را نداریم؛ به ما اینجور می‌گویند. جواب این است که ما نگران این نیستیم که شما قصد تغییر نظام  اسلامی را داشته باشید یا نداشته باشید، که حالا هی اصرار می‌کنید که ما این قصد را نداریم. آن روزی هم که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشتید و این را به‌صراحت اعلام کردید، هیچ کاری نتوانستید انجام دهید، بعد از این هم نخواهید توانست انجام دهید».