kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

اتهام‌زنی اردوغان به ایران پس از شکست‌های اخیر تروریست‌ها در سوریه

در حالی که ارتش سوریه اخیرا توانسته پیروزی‌های چشمگیری به دست آورد، اردوغان که خود متهم به حمایت از تروریست‌ها است ایران را متهم به «فرقه‌گرایی» کرده و نام ایران، روسیه و کردها را در کنار داعش قرار داده است.


رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که به عنوان حامی سرسخت تروریست‌های سوری شهرت یافته و کشورش مقصد محموله‌های نفتی داعش است، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه با ذکر اینکه میان ایران و ترکیه در مورد مسائل منطقه‌ای اختلاف‌نظرهایی وجود دارد تأکید کرد: اما نمی‌خواهم که این تمایزها به مناسبات خوب همسایگی ما لطمه بزند ... فرقه‌گرایی نباید سبب شود ایران و ترکیه به دشمنی با هم برخیزند.
به گزارش جام‌نیوز، رئیس‌جمهور ترکیه که خود متهم به هواداری از تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق است، در مصاحبه با شبکه «العربیه» که مشروح آن یکشنبه شب منتشر شد در مورد مسائل مختلف منطقه از جمله سوریه، عراق و ایران اظهار نظر کرده و ایران را به فرقه‌گرایی متهم کرده است. این در حالی است که رجب طیب اردوغان روز ۱۸ آذر ماه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره ایران و عراق را به فرقه‌گرایی متهم کرده بود.
رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: سوریه، عراق، ایران و روسیه در بغداد یک گروه چهارجانبه تشکیل دادند و از ترکیه نیز دعوت کردند تا به آنها بپیوندد اما من به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفتم نمی‌توانم کنار رئیس‌جمهوری بنشینم که مشروعیتش زیر سؤال است.
ائتلافی که اردوغان به آن اشاره کرده در ماه‌های اخیر با هدف جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگی عملیات علیه داعش و دیگر گروه‌های شورشی تشکیل شده است.
رئیس‌جمهور ترکیه با قرار دادن نام روسیه و ایران و کردهای سوری در کنار نام تروریست‌های داعش گفت که این‌ها همگی در حال «قتل عام بی‌رحمانه مردم بی‌گناه» در سوریه هستند.
اردوغان در حالی ایران، روسیه و مبارزان کُرد را در کنار داعش در کشتن انسان‌های بی‌گناه قرار می‌دهد؛ که کشورش بشکه بشکه نفت سوریه را از داعش خریده و سلاح‌های مختلفی را به دست گروه‌های شورشی و تروریستی می‌رساند که با همان‌ها «مردم بی‌گناه» را می‌کشند.
وی که گویا به قول ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، مشاعرش را از دست داده؛ حزب اتحاد دموکرات کردهای سوریه را «ابزار جنگ قدرت جهانی» توصیف کرده و گفت که هیچ تفاوتی با گروه تروریستی پ.ک.ک ندارند. این درحالی است که جنگجویان کُرد در شمال سوریه مهمترین عامل شکست‌ها و عقب‌نشینی داعش از مناطق گسترده‌ای هستند.
دولت آمریکا و دیگر دولت‌ها غربی در برابر حمله ارتش ترکیه و کشتن تعداد زیادی از کردها، سکوت کرده‌اند.
اظهارات و اتهامات اردوغان در حالی است که ارتش سوریه به همراه نیروی مقاومت مردمی این کشور در روزهای اخیر توانستند ضربات سنگینی بر گروهک‌های تروریستی وارد کنند که در یکی از این حملات سرکرده یکی از گروه‌های تروریستی به همراه برخی از فرماندهان دیگر آن‌ها به هلاکت رسیدند.
شامگاه جمعه گذشته نیروی هوایی سوریه با حمله به مراکز تجمع تروریست‌ها در «غوطه شرقی» موفق شد «زهران علوش» سرکرده گروه تروریستی موسوم به «جیش‌الاسلام»‌ و همچنین نفر دوم جیش‌الاسلام و برخی دیگر از فرماندهان و اعضای گروه‌های تروریستی را به هلاکت برساند.
با توجه به این که عربستان و ترکیه به عنوان حامیان مالی و نظامی تروریست‌ها قرار دارند، اظهارات اخیر اردوغان را باید در این راستا تحلیل کرد.